וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הפנים מזרחה: איראן תצטרף לגוש ביטחוני בהובלת סין ורוסיה

אחרי שנים של המתנה, ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה אישר את בקשת ההצטרפות של טהראן, אף שלא ציין מועד ספציפי. זאת על רקע ההערכות שהסנקציות על טהראן יוסרו בקרוב. "זה פותח את הדלת לעידן הפוסט-אמריקני", חגגו באיראן

בווידאו: כינוס ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה/צילום: רויטרס

איראן חגגה את התקבלותה לארגון ביטחון בראשות סין ורוסיה, כחלק מפנייתה מזרחה שתפתח עבורה גישה לשווקים הגדולים בעולם ותהווה משקל נגד לסנקציות המערביות המשתקות. עיתונים שמרנים ורפורמיסטים הפגינו אחדות נדירה כשבירכו על תוצאות הוועידה שהתכנסה ביום שישי בטג'יקיסטן, שבמהלכה אישרו חברות ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה את חברותה העתידית של איראן בגוש.

הארגון, שבו חברות שמונה מדינות, כולל גם את הודו. היא הוקמה לפני שני עשורים והיא מקדמת את עצמה כאלטרנטיבה לדומיננטיות המערבית. ההחלטה לקבל את איראן מגיעה בזמן שהמשא ומתן על חזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין תקוע. נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש סנקציות מקיפות על טהראן.

"איראן משתלבת בשוק הגדול ביותר במזרח", נכתב בכותרת העיתון השמרני ג'אוון, שתיאר את הארגון כ"אחד הסמלים המרכזיים לשיתוף פעולה בין מעצמות לא מערביות הפותח את הדלת לעידן הפוסט-אמריקני".

ב"כיאן", עיתון שמרני גם כן, נכתב בגדול: "הודפים את הסנקציות המערביות". לפי העיתון, "מעתה והלאה איראן יכולה ליישם מדיניות מולטילטרלית, לנטוש בהדרגה את החזון המבוסס באופן בלעדי על המערב ולרכך את השפעת הסנקציות המערביות".

בעיתון "אעתמאד" הרפורמיסטי הובעה עמדה דומה לאלו שהודפסו בעיתונים השמרניים, ונכתב כי החברות בארגון תותיר לאיראן "להתחבר לשווקים" המייצגים פלח משמעותי מאוכלוסיית העולם.

נשיא איראן, איברהים ראיסי, בכינוס ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה בטג'יקיסטן, 17 בספטמבר 2021. רויטרס
"העולם נכנס לעידן חדש. ההגמוניה והחד-צדדיות נכשלו". ראיסי בכינוס בטג'יקיסטן, שישי/רויטרס

איראן, אחת מארבע מדינות משקיפות בארגון, כבר ביקשה לקבח חברות מלאה ב-2008, אולם התהליך הואט בשל הסנקציות הבינלאומיות שהושתו על תכנית הגרעין שלה. כמה מחברות הארגון לא רצו לצרף לשורותיהן מדינה הנתונה לסנקציות, שהוסרו ב-2015 לאחר החתימה על הסכם הגרעין אך הוחזרו שלוש שנים בלבד לאחר מכן.

בשנה שעברה, טג'יקיסטן דחתה את הבקשה של איראן, אולם בסוף השבוע האחרון המצב השתנה. פיאז זהאד, מומחה איראני ליחסים בינלאומיים, סבור כי רוסיה וסין תמכו בהצטרפות איראן מתוך ציפיה לפתרון משבר הגרעין. שתי המדינות עוד חתומות על הסכם הגרעין, יחד עם מעצמות אירופה.

"מדינות ה-SCO חושבות שאיראן עומדת לציית להסכמים בינלאומיים, משום שהסנקציות היו המכשול העיקרי לחברותה", הסביר לסוכנות הידיעות הצרפתית. לדבריו, רוסיה, סין והודו, כולן ממתינות להסרת העונשים הכלכליים כדי שהן יוכלו להשקיע באיראן.

מנהיגי המדינות החברות בארגון שנגחאי לשיתוף פעולה בכינוס טג'יקיסטן, 17 בספטמבר 2021. רויטרס
מייצגים כ-40 % מאוכלוסיית העולם. מנהיגי הארגון בכינוס בטג'יקיסטן/רויטרס

נשיא סין, שי ג'ינפינג אמר כי החברות של איראן אושרה פה-אחד, אולם מנהיגי הארגון לא הודיעו על לוח זמנים להצטרפותה. מלבד רוסיה וסין, שאר המדינות המייסדות הן מדינות ברית המועצות לשעבר קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן בעוד שהודו ופקיסטן התקבלו לארגון ב-2017. יחד, הן מייצגות כ-40 % מאוכלוסיית העולם ויותר מ-20% מהתמ"ג העולמי - שוק בעל פוטנציאל עצום עבור טהראן.

נשיאה הקיצוני של איראן, איברהים ראיסי, אמר בנאומו במהלך הכינוס כי הסנקציות הן "טרור כלכלי" ו"הכלי החשוב ביותר של המעצמות ההגמוניות לכפיית רצונן על אחרים". ראיסי, שהחליף את חסן רוחאני בחודש שעבר, הוסיף כי העיצומים הכלכליים הם "מכשול מרכזי לקידום האינטגרציה האזורית ועל ה-SCO להקים מבנים ומנגנונים להצגת תגובה קולקטיבית לסנקציות".

הסחר בין איראן למדינות החברות בארגון נאמד בכ-28 מיליארד דולר בשנה האיראנית החולפת, שהסתיימה במרץ - 18.9 מיליארד מתוכם עם סין. אך טהראן לא רואה רק יתרונות כלכליים מהחברות בארגון, אלא גם פוליטיים.

"העולם נכנס לעידן חדש. ההגמוניה והחד-צדדיות נכשלו", אמר ראיסי. "המאזן הבינלאומי נוטה מעכשיו לרב-צדדיות ופיזור מחדש של הכוח אצל מדינות עצמאיות. סנקציות חד-צדדיות אינן מכוונות רק נגד מדינה אחת. התברר בשנים האחרונות שהן משפיעות יותר על המדינות העצמאיות, ובמיוחד על חברות הארגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully