וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיסי הושבע כנשיא איראן החדש: "תומך בכל פתרון דיפלומטי להסרת הסנקציות"

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 21:38

בנאום בפני הפרלמנט, אמר הנשיא החדש כי טהראן תמשיך להיות לצד "המדוכאים בפלסטין ובסוריה". לדבריו, תכנית הגרעין של ארצו היא למטרות שלום בלבד. בטקס השתתפו בכירי חמאס, הג'יהאד האסלאמי וחיזבאללה, וכן נציג של האיחוד האירופי

בווידאו: נשיא איראן, ראיסי מושבע/צילום: רויטרס

נשיא איראן החדש איברהים ראיסי הושבע היום (חמישי) רשמית לתפקיד, בחילופי שלטון המבשרים על ביסוס אחיזת המחנה השמרני בכל מוסדות הרפובליקה האסלאמית. הוא מחליף את חסן רוחאני, שהשתייך למחנה המתון יותר ושבכהונתו נחתם הסכם הגרעין עם המעצמות.

"אני אקדיש את עצמי לשירות העם, לכבוד המדינה, להפצת הדת והמוסר ולתמיכה באמת ובצדק", אמר ראיסי בן ה-60, שזכה בבחירות שבהן השתתפו פחות ממחצית מבעלי זכות הבחירה, בנאום שנשא בפני המג'לס.

ראיסי, התומך בחזרה להסכם הגרעין עם המעצמות, אמר כי הוא יתמוך בכל פתרון דיפלומטי להסרת "הסנקציות הלא חוקיות" המשתקות את כלכלת איראן. הוא טען כי תכנית הגרעין של איראן היא למטרות שלום בלבד, וכי היא מתנגדת לנשק גרעיני. למרות תמיכתו בחזרה להסכם שנחתם ב-2015, ראיסי צפוי לנקוט קו נוקשה יותר בשיחות הגרעין, שלפי גורמים איראניים ומערביים, עדיין רחוקות מסיום. ארצות הברית שבה והבהירה הערב כי המשא ומתן לא יימשך ללא הגבלה.

נשיא איראן איברהים ראיסי בנאום ההשבעה שלו בפני הפרלמנט, 5 באוגוסט 2021. רויטרס
עומד בפני אתגרים רבים. ראיסי בנאומו בפני הפרלמנט, היום/רויטרס

בין עשרות הנציגים הזרים באולם, היו גם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה וסגן מנהיג חיזבאללה נעים קאסם, כמו גם נציג מהאיחוד האירופי. ישראל מתחה ביקורת חריפה על הששתפותו של סגן שר החוץ של האיחוד, המשמש גם ראש המשלחת של האיחוד לשיחות הגרעין.

לדברי ראיסי, טהראן תמשיך להיות לצד "המדוכאים בפלסטין ובסוריה" ובמקומות אחרים בעולם, ותשמש "הקול שלהם". הוא אמר כי הוא בעד שיפור היחסים עם שכנותיה של איראן, ובטקס נכחו גם נציגים ממדינות המפרץ, כולל מאיחוד האמירויות הערביות - אך לא מערב הסעודית, למרות הדיווחים על משלחת אפשרית מריאד. שתי האויבות האזוריות מנהלות מגעים בחודשים האחרונים על נרמול היחסים, אך לא נרשמה התקדמות של ממש.

ראיסי נחשב ליורש אפשרי של המנהיג העליון עלי חמינאי, שלו המילה האחרונה בקביעת המדיניות של המשטר. נשיא איראן החדש נתון לסנקציות אמריקניות בשל חלקו בהוצאות להורג המוניות של מתנגדי משטר בסוף שנות ה-80. מבקריו מכנים אותו "הקצב" ו"התליין", ומומחים לזכויות אדם דורשים לחקור אותו על פשעים אפשריים נגד האנושות.

טקס ההשבעה של איברהים ראיסי לנשיאות איראן בפרלמנט, 5 באוגוסט 2021. רויטרס
טקס ההשבעה של ראיסי בפרלמנט, היום/רויטרס

נשיא איראן החדש יתמודד עם שורה ארוכה של אתגרים. בנוסף לשיחות הגרעין והמתיחות האזורית מול ישראל אחרי תקיפת הספינה לחופי עומאן, נשיא איראן החדש מקבל לידיו כלכלה במצב אנוש וזעם ציבורי גובר.

בחודשים האחרונים פרצו כמה מחאות במוקדים שונים באיראן, בין היתר על המחסור במים ובחשמל ובדרישה לשיפור השכר. חלקן, כמו אלו במחוז חוזסתן שבדרום-מערב המדינה, גלשו לאלימות והסתיימו בכמה מפגינים הרוגים. "הממשלה החדשה תפעל לשיפור הכלכלה כדי לפתור את בעיות האומה", הבטיח ראיסי בנאומו.

כמו כן, איראן חווה את התפרצות הקורונה הקשה ביותר במזרח התיכון, עם יותר מארבעה מיליון מאובחנים ו-92 אלף מתים.

ראיסי הוא איש דת מהמעמד הבינוני בהיררכיה השיעית באיראן. הוא מונה לראש מערכת המשפט ב-2019, וכמה חודשים לאחר מכן הוטלו עליו סנקציות אמריקניות בשל הטענות למעורבתו בהוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטים ב-1988. איראן מעולם לא הכירה באותן הוצאות להורג וראיסי טען כי הסנקציות הוטלו עליו בשל עבודתו כשופט. מתנגדי המשטר חוששים כי שלטונו יבשר על הקשחת הדיכוי ברפובליקה האסלאמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully