וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת ויוון חתמו על עסקת נשק חדשה: "די לנאיביות של אירופה"

28.9.2021 / 19:09

שתי המדינות ממשיכות להדק את היחסים ביניהן, ופריז תמכור לאתונה 3 ספינות קרב. מקרון אמר כי ההסכם הוא חלק מהצורך של האיחוד לא להסתמך על אחרים שיגנו עליו - בהמשך למשבר עם ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה. "האירופים חייבים להפסיק להיות נאיבים"

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

צרפת חתמה היום (שלישי) על עסקה עם יוון למכירת ספינות קרב צרפתיות בשווי שלושה מיליארד אירו, ונשיאה עמנואל מקרון אמר כי אירופה צריכה להפסיק להיות "נאיבית" בכל הנוגעה להגנה על האינטרסים שלה ועל בניית היכולות הצבאיות שלה.

זאת הייתה התייחסות ראשונה של מקרון למשבר הדיפלומטי חסר התקדים שפרץ מוקדם יותר החודש עם ארצות הברית, אוסטרליה ובריטניה, שחתמו על ברית ביטחונית ששמה קץ לעסקת מכרית צוללות מצרפת לאוסטרליה בשווי של מיליארדי אירו. בתגובה, פריז החזירה את שגריריה מוושינגטון ומקנברה והחלה בחשבון נפש מתוך הבנה שארצות הברית מתמקדת עתה בבלימת סין ובאזור ההינדו-פסיפי.

"האירופים חייבים להפסיק להיות נאיבים. כשאנחנו תחת לחץ מהמעצמות, שלעתים מקשיחות עמדות, אנחנו חייבים להגיב ולהראות שיש לנו את הכוח והיכולת להגן על עצמנו. לא להסלים דברים, אלא להגן על עצמו", אמר מקרון במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, בארמון האליזה.

לדברי נשיא צרפת, "זאת לא אלטרנטיבה לברית עם ארצות הברית. זה לא תחליף, אלא קבלת אחריות של הגוש האירופי בתוך נאט"ו והסקת המסקנה שעלינו לדאוג להגנה שלנו".

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת יוון במהלך טקס חתימה על עסקת רכש ביטחונית חדשה בארמון האליזה בפריז, 28 בספטמבר 2021. רויטרס
זעם על מכירת הצוללות לאוסטרליה. מקרון לצד ראש ממשלת יוון באליזה, היום/רויטרס

מקור בממשלת יוון אמר כי במסגרת ההסכם, אתונה תרכוש שלוש ספינות קרב עם אופציה לספינה רביעית, בעלות של שלושה מיליארד אירופי. העסקה, שהיא חלק מהסכם שיתף פעולה אסטרטגי וביטחוני נרחב יותר, נחתמה אחרי שיוון כבר הזמינה השנה 24 מטוסי קרב מדגם רפאל ובכך הפכה למדינה האירופית הראשונה המצטיידת במטוסים הצרפתיים.

"זה יהיה עמנו למשך עשורים", אמר ראש ממשלת יוון. "זאת פתיחת דלת עבור אירופה חזקה יותר ואוטונומית יותר בעתיד, המסוגלת להגן על האינטרסים שלה".

כשנשאל אם ההסכם עלול להחריף את המתיחות במזרח הים התיכון, השיב מקרון כי הוא לא מכוון נגד אף מדינה ספציפית, אך יוון, המשמשת גבול של האיחוד האירופי, זקוקה להגנה.

"אני לא סבור שיוון הייתה הצד התוקפני במזרח הים התיכון בקיץ 2020", הדגיש מקרון, ברומזו לצעדיה של טורקיה באזור. "בתור אירופים, חובתנו להפגין סולידריות עם המדינות החברות. זה לגיטימי שנהיה מחויבים לצייד אותה כך שהיא תוכל להבטיח ששלמותה הטריטוריאלית מכובדת ושאנחנו מחויבים לשתף פעולה כדי להגן עליה במקרה של חדירות לשטחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully