וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון וביידן שוחחו לראשונה מאז פרוץ המשבר, השגריר הצרפתי ישוב לארה"ב

בשיחת טלפון ראשונה בין שני המנהיגים מאז הסכם מכירת הצוללות לאוסטרליה, הם הסכימו שאילו פריז הייתה מעודכנת על כך מראש, המשבר היה נמנע. הנשיאים סיכמו גם להיפגש באירופה בחודש הבא

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון שוחחו היום (רביעי) בטלפון, לראשונה מאז פרוץ המשבר בין המדינות סביב עסקת הצוללות שחתמה וושינגטון עם אוסטרליה. השניים סיכמו כי אילו פריז הייתה מעודכנת מראש על ההסכם, שגרם לביטול מכירת צוללות לאוסטרליה בסך עשרות מיליארדי אירו, המשבר היה נמנע. לאחר השיחה, מקרון החליט להשיב את השגריר לוושינגטון כבר בשבוע הבא. בנוסף לכך, השניים סיכמו להיפגש באירופה בחודש הבא.

תקצירי השיחה שפרסמו הבית הלבן וארמון האליזה מעידים על הרגעת הרוחות בין שתי בעלות הברית הוותיקות, אחרי המשבר חסר התקדים שפרץ בשבוע שעבר. פריז זעמה על ארצות הברית, אוסטרליה ובריטניה, שחתמו על ברית AUKUS, וטענה שהוסתר ממנה מידע שהוביל לאובדן עסקת הצוללות עם קנברה. שר החוץ של צרפת אף תיאר זאת בתור "תקיעת סכין בגב" והשווה את המדיניות של ביידן לזו של קודמו דונלד טראמפ.

בתגובה, החזירה צרפת את שגרירה מוושינגטון, לראשונה בהיסטוריה של היחסים עם בעלת בריתה זה 240 השנה, ומקנברה. כמו כן, צרפת ביטלה מפגש ביטחוני בין שרת ההגנה שלה לבין שר ההגנה של בריטניה, שהיה אמור להיערך השבוע בלונדון.

בהודעה משותפת של הבית הלבן וארמון האליזה, נמסר כי מקרון וביידן הסכימו לפתוח בשיחות עומק לשיקום האמון בין בעלות הברית. "שני המנהיגים הסכימו שתהיה תועלת בהתייעצויות פתוחות בין בעלות ברית בנוגע לסוגיות בעלות חשיבות אסטרטגית לצרפת ולשותפותינו באירופה", נמסר בהודעה. "הנשיא ביידן העביר את המחויבות המתנשכת שלו בנושא זה".

נשיא ארה"ב ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון בוועידת G7, 12 ביוני, 2021. AP
בדרך לסוף המשבר. ביידן ומקרון בפסגת G7 בבריטניה, יולי/AP

לפי ארמון האליזה, וושינגטון גם התחייבה להגביר את תמיכתה במשימות למאבק בטרור שמובילות מדינות אירופה באזור הסהל באפריקה. עוד נמסר כי ארצות הברית "מכירה בחשיבות בהגנה אירופית חזקה יותר ובעלות יכולות רבות יותר, התורמת באופן חיובי לביטחון הטרנס-אטלנטי והעולמי ומשלימה לנאט"ו".

"הנשיא ביידן הדגיש שוב את החשיבות האסטרטגית במעורבות הצרפתית והאירופית באזור ההינדו-פסיפי", נאמר בהודעה המשותפת. הברית המשולשת בין ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה פורשה בעיקר כמאמץ נגד התעצמותה של סין באזור, אף ששמה לא הוזכר בהכרזה על ההסכם. בייג'ינג גינתה את "מנטליות המלחמה הקרה" של שלוש המדינות.

אף שארצות הברית ובריטניה התעקשו שלא היה ניסיון לדחוק את צרפת ממערכי ההגנה באזור ההינדו-פסיפי, הסודיות סביב הברית וחלק מההתבטאויות בהכרזה עליה הותירו רושם עז ששלוש המדינות דוברות האנגלית רואות בברית ביניהן את הבסיס לאסטרטגיה האמריקנית נגד סין.

דובר של ממשלת צרפת אמר לפני השיחה כי היא תהווה הזדמנות עבור ממשל ביידן לספק הבהרות על הדרך שבה נעשתה ההכרזה ההיא וכיצד ארצות הברית תוכל לשקם את יחסיה עם פריז. ביידן, שהבטיח בנאומו אתמול באו"ם להוביל את הדיפלומטיה הבינלאומית, ניסה לשוחח עם נשיא צרפת מאז סוף השבוע.

וושינגטון ככל הנראה הופתעה מעוצמת הזעם של צרפת, אך היא הכירה בכך שהיא צריכה למצוא דרך להכיל את המשבר שפגע במוניטין של ביידן באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully