וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בגרמניה: ניצחון דחוק לסוציאל-דמוקרטים על מפלגתה של מרקל

עודכן לאחרונה: 27.9.2021 / 12:42

המפלגה, השותפה בקואליציה הנוכחית, קיבלה 25.9%, בעוד שהשמרנים זכו ב-24.1% - התוצאה הגרועה שלהם אי-פעם. שני המועמדים - סגן הקנצלר שולץ ויורשה המיועד של מרקל לאשט - יפתחו בשיחות עם הירוקים והדמוקרטיים החופשיים, שצפויות להיות ממושכות

בווידאו: ניצחון דחוק לסוציאל-דמוקרטים על מפלגתה של מרקל/צילום: רויטרס

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה ניצחה בפער דחוק את הגוש השמרני בבחירות לפרלמנט - כך עולה מהתוצאות שפורסמו הבוקר (שני) ועשויות לבשר על מהפך בשלטון אחרי 16 שנות הנהגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל. מרקל, שפורשת מהחיים הפוליטיים, תישאר בתפקיד עד להקמת ממשלה חדשה בכלכלה הגדולה ביותר באירופה.

המועמד של הסוציאל-דמוקרטים, אולף שולץ, היה סגנה של מרקל ושר האוצר בממשלה הנוכחית. הוא הצליח לרומם את המפלגה אחרי שנים של ירידה בכוחה, ואמר כי התוצאה היה "מנדט ברור להבטיח שעכשיו אנחנו מקימים ממשלה טובה ופרגמטית עבור גרמניה".

על אף שהגוש השמרני זכה לתוצאה הגרועה ביותר שלו אי-פעם, מועמדו, ארמין לאשט, הבהיר כי גם הוא יגשש עם מפלגות קטנות יותר כדי לבחון את ההיתכנות להקמת ממשלה חדשה.

התוצאות הרשמיות הראו כי בתום ספירת כל 299 מחוזות הבחירה, הסוציאל-דמוקרטים קיבלו 25.9% מהקולות, לעומת 20.5% ב-2017, ואילו הגוש השמרני לקח 24.1% בלבד, צניחה מ-32.9% שקיבל לפני ארבע שנים. זאת הפעם הראשונה שבה מפלגה שניצחה בבחירות בגרמניה קיבלה פחות מ-31% מהקולות.

מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אולף שולץ, אחרי פרסום המדגמים בבחירות לפרלמנט של גרמניה, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
הרים את המפלגה מהקרשים. שולץ אחרי פרסום המדגמים, אתמול/רויטרס

לאשט, ראש ממשלת נורד ריין-ווסטפליה, ניסה להיכנס לנעליה הגדולות של מרקל אך סבל בחודשים האחרונים מסדרת מבוכות. "ודאי, זה אובן קולות לא יפה", אמר לאשט בן ה-60 על התוצאות. עם זאת, הוא הוסיף כי ללא מרקל, "לאף אחד לא היה את יתרון המכהן בבחירות האלו".

הוא אמר לתומכיו המאוכזבים כי "נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי להקים ממשלה תחת הנהגת השמרנים, משום שגרמניה זקוקה לקואליציה עתידית שתשדרג את המדינה שלנו".

לאשט ושולץ יפנו לאותן שתי מפלגות כדי להקים קואליציה בהנהגתם: המפלגה הירוקה, שסיימה במקום השלישי עם 14.8% מהקולות, והמפלגה הפרו-עסקית, הדמוקרטיים החופשיים, שקיבלו 11.5%.

הירוקים נוטים באופן מסורתי לסוציאל-דמוקרטים ואילו הדמוקרטיים החופשיים נוטים לשמרנים, אבל אף אחת מהן לא שללה הליכה לצד השני.

אפשרות נוספת היא שחזור "הקואליציה הגדולה" של השמרנים והסוציאל-דמוקרטים, שהנהיגה את גרמניה ב-12 מתוך 16 שנותיה של מרקל. עם זאת, נראה שיש מעט מאוד תיאבון לכך אחרי שנים של עימותים פנים-ממשלתיים בין הצדדים.

"כולם חושבים ש'קואליציה גדולה' אינה מבטיחה עבור העתיד, ללא קשר לזהות מי שיעמוד בראשה", אמר לאשט". אנחנו זקוקים להתחלה חדשה אמיתית".

תום עידן מרקל

הקנצלרית הנצחית משאירה אחריה גרמניה חצויה

לכתבה המלאה
מועמד השמרנים בגרמניה ארמין לאשט בדיון טלוויזיוני אחרי פרסום המדגמים, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
עדיין לא אמר את המילה האחרונה. מועמד השמרנים לאשט בדיון טלוויזיוני, אתמול/רויטרס

מנהיג הדמוקרטיים החופשיים, כריסטיאן לינדר, רמז כי על מפלגתו ועל הירוקים לעשות את הצעד הראשון לאור התוצאות. "כ-75% מהגרמנים לא הצביעו למפלגה של הקנצלר הבא", אמר בדיון עם יתר מנהיגי המפלגות שערכה רשת ZDF לאחר פרסום המדגמים. "כך שייתכן שיהיה זה חכם שהירוקים והדמוקרטיים החופשיים ידברו קודם כל אחד עם השני על מנת לבנות את מה שיבוא לאחר מכן".

מנהיגת הירוקים, אנאלנה ברבוק, התעקשה כי "משבר האקלים הוא הנושא המרכזי עבור הממשלה הבאה, וזה הבסיס שלנו לכל השיחות, אפילו שאנחנו לא מרוצים לגמרי מהתוצאה שלנו". אף שהם הגדילו את כוחם מלפני ארבע שנים, לירוקים היו ציפיות גבוהות יותר לקראת הבחירות אתמול.

בקצה המפה הפוליטית מפלגת השמאל הקיצוני "די לינקה" צפויה לקבל 4.9% מהקולות, ועשויה להישאר מחוץ לבודנסטאג - אחוז החסימה בבחירות בגרמניה הוא 5%. מן הצד השני, מפלגת הימין הקיצוני -אלטרנטיבה לגרמניה - שנפסלה על ידי כל יתר המפלגות - קיבלה 10.3% מהקולות, ירידה של כ-2% בהשוואה ל-2017, אז נכנסה לראשונה לפרלמנט על רקע משבר ההגירה.

בשל המערכת האלקטורלית הסבוכה של גרמניה, פילוח מלא של חלוקת המושבים בפרלמנט טרם נקבע. בבודנסטאג יש לפחות 598 מושבים, שאליהם מתוספים מושבים נוספים בהתאם לגודלן של המפלגות ומספר הקולות שקיבלו, ובמושב היוצא היו לא פחות מ-709 נציגים, שיא של כל הזמנים שרק צפוי לגדול השנה.

התרחישים: קואליציה, ממשלת מיעוט - או בחירות חוזרות

מרקל, שזכתה לשבחים על כך שניווטה בהצלחה את גרמניה בים של משברים, תעביר ליורשה את הפיקוח על תכנית השיקום הכלכלית ממגיפת הקורונה. באופן יחסי, גרמניה צלחה אותה טוב בזכות לתכניות חילוץ נדיבות. אך המפלגות הגדולות חלוקות על מערכת המיסוי והמאבק בשינויי האקלים, והגעה לעמק השווה לא תהיה משימה פשוטה.

אם לא שום מפלגה לא תצליח לגבש רוב לממשלה שלה בפרלמנט, הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר - מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית - עדיין עשוי לתת את המנדט למועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר.

במצב כזה, חברי הפרלמנט יצביעו בחשאיות, והמועמד יידרש לקבל רוב מוחלט. אם לא יושג רוב, הצבעה נוספת תיערך שבועיים לאחר מכן, ואם שוב המועמד לא יקבל רוב מוחלט תיערך מידית הצבעה שלישית שבה יהיה צורך ברוב יחסי בלבד.

הנשיא יצטרך אז להחליט אם למנות את הקנצלר כראש ממשלת מיעוט או לפזר את הפרלמנט ולהכריז על בחירות חדשות. גרמניה כמעט הלכה לבחירות חוזרות ב-2017, אולם אז הפציר הנשיא במפלגות הגדולות להיפגש שוב עד שלבסוף הן חידשו את הקואליציה ביניהן.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במטה המפלגה השמרנית בברלין אחרי פרסום המדגמים, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
תישאר בתפקיד עד להקמת ממשלה חדשה. מרקל במטה המפלגה, אתמול/רויטרס

מאחר שמערכת הבחירות הייתה ממוקדת בתחומי פנים, ייתכן שבעלות בריתה של ברלין באירופה ומחוצה לה ייאלצו לחכות במשך חודשים עד שיוכלו להבין את עמדותיה של הממשלה החדשה. אף שהתוצאות הצמודות מבשרות על תקופת ביניים ממושכת, במערב נושמים לרווחה לאור העובדה שמפלגות השוליים נחלשו בניגוד למקומות אחרים באירופה.

עסקת הצוללות בין ארצות הברית לבין אוסטרליה, שהובילה לביטול רכש צוללות מצרפת בעשרות מיליארדי דולרים ולמתיחות בין וושינגטון לפריז, הציבה את גרמניה בעמדת מבוכה בין בעלות בריתה, אך היא גם מאפשרת לברלין הזדמנות לסייע בריפוי היחסים ביניהן ולגרום להן לשקול מחדש את עמדתן המשותפת כלפי סין.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר כי הוא "הופתע" למשמע התוצאות, אך שיבח את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס הסוציאליסטי, מיהר לברך את שולץ. "ספרד וגרמניה ימשיכו לעבוד יחד עבור אירופה חזקה יותר ועבור שיקום הוגן וירוק שלא משאיר אף אחד מאחור", כתב בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully