וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדגמים בגרמניה: שוויון בין השמרנים לסוציאל-דמוקרטים

עודכן לאחרונה: 26.9.2021 / 22:53

שני הגושים נותרו צמודים אחרי הבחירות וזהות היורש של מרקל עדיין רחוקה מלהיות ברורה. ואולם, הסוציאל-דמוקרטים הכריזו כי יש להם מנדט למשול, והשמרנים הביעו אכזבה מהתוצאות - הגרועות ביותר מאז תום מלה"ע ה-2. הירוקים במקום השלישי, הימין הקיצוני נחלש מעט

בווידאו: הצבעה לפרלמנט בבחירות בגרמניה בהן אחרי 16 שנה מרקל לא מתמודדת/צילום: רויטרס

גוש המפלגות השמרניות והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה זכו לכ-25% מהקולות - כך עולה ממדגמים ראשונים שפורסמו הערב (ראשון) אחרי סגירת הקלפיות בבחירות לפרלמנט, שלא פיזרו את הערפל סביב זהות מחליפה של הקנצלרית אנגלה מרקל. מרקל, הפורשת בתום 16 שנים בשלטון, תישאר בתפקיד על להקמת ממשלה חדשה - תהליך שעשוי להימשך חודשים.

לפי המדגמים, המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל, ומפלגת האחות הבווארית שלה, זכו בתוצאה הנמוכה ביותר שלהן בבחירות הפדרליות מאז תום מלחמת העולם השנייה. בחלקם היא בשוויון עם הסוציאל-דמוקרטים ובאחרים היא בפיגור קל. השמרנים, בהנהגת ארמין לאשט, הודו שהתוצאה מאכזבת אך הם עדיין מקווים להקים ממשלה חדשה. מנגד, הסוציאל-דמוקרטים הכריזו כי יש להם מנדט ברור להוביל בהנהגת המועמד שלהם, אולף שולץ.

מפלגת הירוקים מגיעה למקום השלישי, עם 15% מהקולות, תוצאה הטובה ביותר בתולדותיה, אחרי קמפיין שהסוגייה המרכזית בו הייתה שינויי האקלים. אחריה הגיעה מפלגת הדמוקרטיים החופשים, עם כ-11%; ואל המקום החמישי הגיעה מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה עם פחות מ-11%, ירידה בהשוואה לבחירות הקודמות שבהן נבחרה לראשונה לפרלמנט.

מפלגת השמאל הקיצוני די לינקה, שעשויה להיות חלק מהקואליציה הבאה בהנהגת הסוציאל-דמוקרטים, קיבלה כ-5% מהקולות.

מועמד השמרנים ארמין לאשט וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במטה המפלגה בברלין אחרי פרסום המדגמים, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
רוצה להקים ממשלה שמרנית. לאשט לצד מרקל אחרי פרסום המדגמים, הערב/רויטרס

"אנחנו לא יכולים להיות מרוצים מהתוצאות של הבחירות", אמר הערב לאשט לתומכי המפלגה, כשמרקל לצדו. "אין לנו תוצאה ברורה, אין לנו מספרים ברורים, אבל אנחנו נעשה הכול כדי לבנות ממשלה בהובלת השמרנים משום שהגרמנים זקוקים לקואליציה עתידית שתשדרג את המדינה שלנו. זאת תהיה ככל הנראה הפעם הראשונה שבה תהיה לנו ממשלה עם שלוש מפלגות".

לאשט קיים בימים האחרונים עצרות בוחרים עם מרקל אחרי שדשדש בחודשים האחרונים בסקרים. אלו חזו יתרון של כמה אחוזים לטובת הסוציאל-דמוקרטים, אולם זה הצטמצם לקראת תום הקמפיין. מולו ניצב שר האוצר הנוכחי וסגן הקנצלר, שולץ. הסוציאל-דמוקרטים היו השותפים בקואליציה של מרקל, אך בבחירות האלו הם שואפים להיות אלו שירכיבו את הממשלה הבאה, שעשויה לכלול את הירוקים ואת השמאל הקיצוני.

"זה הולך להיות ערב ארוך, זה בטוח", אמר שולץ לתומכי המפלגה. "אבל גם ברור שרבים בחרו ב-SPD כי הם רוצים שהקנצלר הבא של גרמניה יהיה אולף שולץ". במפלגה לא שללו הערב תרחיש של קואליציית "ג'מייקה", יחד עם השמרנים והדמוקרטים החופשיים. קואליציה אפשרית זו מכונה כך בשל צבעי המפלגות.

תומכי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מגיבים למדגמים בברלין, גרמניה, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
חולמים על הנהגת המדינה. תומכי הסוציאל-דמוקרטים חוגגים את תוצאות המדגמים בברלין, הערב/רויטרס

מרקל נמצאת בשלטון מאז 2005, אך היא החליטה לפרוש מהחיים הפוליטיים כך שתוצאות הבחירות היום ייעצבו את העידן החדש בכלכלה הגדולה ביותר באירופה. יותר מ-60 מיליון אזרחים בני 18 ומעלה היו בעלי זכות הצבעה בבחירות, רבים מהבוחרים כבר הצביעו בדואר, ושיעורם צפוי להיות גבוה מ-28.6% שעשו זאת לפני ארבע שנים.

מאחר שאף מפלגה לא תזכה במספיק מושבים כדי למשול לבדה, השיחות על הקמת קואליציה חדשה עשויות להימשך כמה חודשים. בבונדסטאג יש לפחות 598 מושבים, אבל שיטת ההצבעה הסבוכה של גרמניה מאפשרת לו להתרחב משמעותית. בפרלמנט היוצא היה שיא של 709 מושבים, והמושב הקרוב צפוי להיות גדול עוד יותר.

הן השמרנים והן הדמוקרטיים החופשים שוללים "איחוד חובות" אירופי והם רוצים להבטיח שהסיוע שהגיש האיחוד האירופי למדינות החברות שנפגעו ממגיפת הקורונה יהיה חד-פעמי. הסוציאל-דמוקרטים העלו את ההצעה לאיחוד פיסקלי. הירוקים תומכים במדיניות פיסקלית אחידה לאירופה על מנת לתמוך בהשקעות בסביבה, במחקר, בתשתיות ובחינוך.

תומכי המפלגה השמרנית מגיבים למדגמים בברלין, גרמניה, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
מאוכזבים מהתוצאות. תומכי המפלגה השמרנית מגיבים למדגמים, הערב/רויטרס

מאחר ומערכת הבחירות הייתה ממוקדת בתחומי פנים, ייתכן שבנות בריתה של ברלין באירופה ומחוצה לה ייאלצו לחכות במשך חודשים עד שיוכלו להבין את מידת העניין של הממשלה הגרמנית החדשה בכל הקשור לנושאי חוץ.

עסקת הצוללות בין ארצות הברית לבין אוסטרליה, שהובילה לביטול רכש צוללות מצרפת בעשרות מיליארדי דולרים ולמתיחות בין וושינגטון לפריז, הציבה את גרמניה בעמדה נבוכה בין בעלות בריתה, אך היא גם מאפשרת לברלין הזדמנות לסייע בריפוי היחסים ביניהן ולגרום להן לשקול מחדש את עמדתן המשותפת כלפי סין.

ללא קשר להרכב הקואליציוני שיקבע במדינה, בעלי בריתה של גרמניה יכולים לפחות להתנחם ממערכת בחירות בה שררה מתינות, כזו שגל הפופוליזם שהשתלט על מדינות אחרות באירופה לא הצליח לפרוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully