וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 16 שנה: גרמניה בוחרת היום מחליף למרקל

עודכן לאחרונה: 26.9.2021 / 16:13

הקרב הצמוד בין השמרנים והסוציאל-דמוקרטים נמשך עד פתיחת הקלפיות, שייסגרו בשעות הערב. מחליפה מזהיר מניצחון הסוציאל-דמוקרטים, שלא שוללים ממשלה עם השמאל הקיצוני. השיחות הקואליציונית עשויות להימשך חודשים ולהשאיר את אירופה והעולם במתח

בווידאו: הצבעה לפרלמנט בבחירות בגרמניה בהן אחרי 16 שנה מרקל לא מתמודדת/צילום: רויטרס

אזרחי גרמניה מצביעים היום (ראשון) בבחירות לפרלמנט, שצפויות להסתיים ללא הכרעה ברורה לפי הסקרים, כשהסוציאל-דמוקרטים (SPD) מהמרכז-שמאל מציבים אתגר משמעותי בפני השמרנים של הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל.

מרקל נמצאת בשלטון מאז 2005, אך היא תפרוש לאחר הבחירות והקמת הממשלה החדשה כך שההצבעה היום היא תעצב את העידן החדש בכלכלה הגדולה ביותר באירופה. יותר מ-60 מיליון אזרחים בני 18 ומעלה בעלי זכות הצבעה בבחירות, והקלפיות ייסגרו בשעה 18:00 (19:00 שעון ישראל). רבים מהבוחרים כבר הצביעו בדואר, ושיעורם צפוי להיות גבוה מ-28.6% שעשו זאת לפני ארבע שנים.

מאחר שאף מפלגה לא תזכה במספיק מושבים כדי למשול לבדה, השיחות על הקמת קואליציה חדשה עשויות להימשך כמה חודשים שבמהלך תישאר מרקל בתפקיד הקנצלרית בראשות ממשלת מעבר. בבונדסטאג יש לפחות 598 מושבים, אבל שיטת ההצבעה הסבוכה של גרמניה מאפשרת לו להתרחב משמעותית. בפרלמנט היוצא היה שיא של 709 מושבים, והבא צפוי להיות גדול עוד יותר.

בחירות נערכות היום גם בשתי מדינות מחוז - ברלין ומקלנבורג-מערב פומרניה, שבהן שולטים כיום הסוציאל-דמוקרטים.

מועמד השמרנים ארמין לאשט מצביע בבחירות בקלפי באאכן, גרמניה, 26 בספטמבר 2021. AP
גייס את מרקל לצדו. מועמד השמרנים לאשט והקנצלרית בעצרת באאכן, אתמול/AP
מועמד השמרנים ארמין לאשט מצביע בבחירות בקלפי באאכן, גרמניה, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
לאשט חושף למי הצביע בפתק שהכניס לקלפי/רויטרס

בעצרת בחירות במחוז בחירתו באאכן, הזהיר אתמול המועמד השמרני ארמין לאשט כי ברית שמאל בהנהגת הסוציאל-דמוקרטים יחד עם הירוקים ומפלגת די לינקה מהשמאל הקיצוני תערער את יציבות אירופה.

"הם רוצים לשלוף אותנו מהנאט"ו, הם לא רוצים את הברית הזו, הם רוצים עוד רפובליקה", אמר לאשט בן ה-60, לצדה של מרקל. "אני לא רוצה שדי לינקה יהיו בממשלה הבאה".

מרקל קראה אתמול לבוחרים להצביע ללאשט, שדשדש בסקרים בעקבות כמה שערוריות, על מנת להבטיח את יציבותה של גרמניה. אך אפילו היום הצליח לאשט ליצור מבוכה, כשהכניס את פתק ההצבעה שלו הפוך, כך שניתן היה לראות למי הצביע.

מול לאשט מתמודד אולף שולץ, שר האוצר בקואליציה של מרקל. על פי סקרי דעת הקהל, הוא ניצח בכל שלושת העימותים בין המועמדים ששודרו בטלוויזיה בשבועות האחרונים.

שולץ בן ה-63, כיום סגנה של מרקל, לא פסל הקמת ממשלת שמאל, אך הדגיש כי החברות בנאט"ו היא קו אדום עבור המפלגה.

אחרי קמפיין שהתמקד בעיקר בסוגיות פנימיות, בעלי בריתה של גרמניה באירופה ומעבר לה עשויות להמתין חודשים לפני שידעו כיצד תיראה מדיניות החוץ של הממשלה החדשה בברלין.

אולף שולץ, מועמד המפלגה הסוציאל דמוקרטית מצביע בבחירות, פוטסדם, גרמניה, 26 בספטמבר 2021. רויטרס
החברות בנאט"ו היא קו אדום עבורו. מועמד הסוציאל-דמוקרטים שולץ מצביע בקלפי, היום/רויטרס

לפי הסקרים האחרונים, לסוציאל-דמוקרטים יש יתרון קל, אך השמרנים צמצמו את הפער בימים האחרונים ובוחרים רבים עדיין מתלבטים והפיצול במפה הפוליטית יוביל קרוב לוודאי לקואליציה תלת-מפלגתית. ההרכב הסביר ביותר כולל את אחת משתי המפלגות הגדולות, יחד עם הירוקים והדמוקרטיים החופשיים.

שולץ אמר לתומכיו במחוז בחירתו בפוטסדאם, שליד ברלין, כי הוא עדיין מקווה שהסוציאל-דמוקרטים והירוקים ישיגו מספיק מושבים כדי להקים ממשלה ללא שותפה נוספת.

"ככל שהסוציאל-דמוקרטים יהיה חזקים יותר, כך יהיה קל יותר להקים קואליציה", אמר שולץ. "אני מקווה שקואליציה של הסוציאל-דמוקרטים והירוקים אפשרית. נראה".

הן השמרנים והן הדמוקרטיים החופשים שוללים "איחוד חובות" אירופי והם רוצים להבטיח שהסיוע שהגיש האיחוד האירופי למדינות החברות שנפגעו ממגיפת הקורונה יהיה חד-פעמי. הסוציאל-דמוקרטים העלו את ההצעה לאיחוד פיסקלי. הירוקים תומכים במדיניות פיסקלית אחידה לאירופה על מנת לתמוך בהשקעות בסביבה, במחקר, בתשתיות ובחינוך.

עצרת של תומכי מפלגת הירוקים בדיסלדורף, גרמניה, 25 בספטמבר 2021. רויטרס
משבר האקלים בראש סדר העדיפויות של המצביעים. עצרת של מפלגת הירוקים בדיסלדורף, אתמול/רויטרס

הסוגייה המרכזית בבחירות הייתה שינויי האקלים, והמפלגה הירוקה חזויה לקטוף את הפירות. עד היום היא הצליחה רק פעם אחת לקבל יותר מ-10% בקולות הבוחרים, אך הסקרים האחרונים צופים שהיא תהפוך למפלגה השלישית בגודלה, עם 16%. זאת על אף שאנלנה ברבוק, המועמדת של המפלגה, איבדה תמיכה לאורך הקיץ חרף השיטפונות הקטלניים שבהם נהרגו לפחות 190 איש.

מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" מקבלת בסקרים קצת פחות מ-12.6% שבהם זכתה בבחירות הקודמות ב-2017, אך היא תישאר באופוזיציה גם הפעם. כל המפלגות האחרות שללו שיתוף פעולה עם המפלגה הקיצונית.

"ההחלטות שיתקבלו ישפיעו על הדורות הבאים"

בברלין, וויבקה ברגמן, עובדת סוציאלית בת 48, אמרה כי עזיבתה של מרקל הופכת את הבחירות ל"מיוחדות באמת".

"באמת חשבתי הרבה על המועמד שאני רוצה בתור הקנצלר הבא - ועד הבוקר לא הייתה לי החלטה. אף אחד מהשלושה לא ממש שכנע אותי", אמרה על מועמדי שלוש המפלגות הגדולות בסקרים. "כולם נראים אנשים טובים, אבל אני לא בטוחה שהם יכולים לעשות עבודה טובה בתור הקנצלר הבא".

ברובע קרויצברג, מעוז מסורתי של השמאל, אמר יאן קמפר בן ה-41 כי שינויי האקלים והדיגיטציה האטית הם בין הדאגות המרכזיות שלו. הוא שיבח את יכולת ניהול המשברים של מרקל, אך אמר כי סוגיות חשובות נותרו ללא מענה.

"בעבר, הבחירות קבעו את המסלול לשנתיים עד ארבע השנים הבאות", אמר קמפר, מנהל בנק מקוון. "עכשיו ההחלטות שיתקבלו ישפיעו על הדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully