וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיי ערבים אינם הפקר": בצל ריבוי מקרי הרצח, מחאה חדשה כובשת את הרשת

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 8:40

שני מקרי הרצח ביממה האחרונה בזרזיר ובטייבה עוררו מחאת רשת ספונטנית. במהלך הלילה הופיעו יותר מאלף ציוצים ברשת טוויטר עם הכיתוב "Arab Lives Matter", כאזכור לסיסמת המחאה בארה"ב בה משתמשים נגד אלימות כלפי הקהילה האפרו-אמריקאית. "זו לא רק בעיה פנים ערבית"

זירת הרצח בג'סר א-זרקא. 15 בספטמבר 2021/.

שני מקרי הרצח בחברה הערבית אמש (שני), בזרזיר ובטייבה, עוררו מחאת רשת ספונטנית. כבר במהלך הלילה הופיעו יותר מאלף ציוצים ברשת טוויטר עם הכיתוב "Arab Lives Matter". זאת, כאזכור לסיסמה Black Lives Matter, שהשימוש בה החל ב-2014 בארצות הברית במחאה נגד אלימות משטרתית כלפי הקהילה האפרו-אמריקאית.

שלושה הצעירים העומדים מאחורי הקמפיין הם שירין סעב וינאל ג'בארין, מחברי מיזם "הארץ 21" של העיתונאית נועה לנדאו בעיתון "הארץ" וכן פאדי אמון וולאא גואנמי. הסיסמה, שתרגומה לעברית הוא "חיי ערבים נחשבים" (או "חיי ערבים חשובים") אינה חדשה גם בהקשר הזה. היא החלה להופיע על שלטים בהפגנות מחאה מיד אחרי הירי הקטלני באיאד אל-חלאק, צעיר ערבי על הרצף האוטיסטי שנורה למוות בידי שוטר מג"ב, כשהיה בדרכו למרכז "אלווין" המיועד לצעירים עם מוגבלויות.

הלוגו "חיי ערבים חשובים", הוא עיצוב של יואב עינהר עבור יוזמות אברהם, שבדצמבר אשתקד עלו עמו בקמפיין שתפס אז, אם גם באופן מוגבל יחסית, ועכשיו קיבל חיים חדשים.
לקריאת הפרסומים השונים ברשתות החברתיות: ArabLivesMatter#

המחאה של החברה הערבית ברשתות. תמונות גולשים
עיצוב של יואב עינהר עבור יוזמות אברהם/תמונות גולשים

"העלתי את זה כדי ליצור מודעות לאי השיוויון החברתי, כי הנתונים מראים שרוב הקורבנות הן בני הדור הצעיר בחברה הערבית, וזה דורש הסתכלות רחבה ומעורבות חברתית ברמה הלאומית", אומרת לוואלה! שירין סעב, "זו לא רק בעיה פנים ערבית. צריך להנגיש את הסיפור הזה לציבור הישראלי בכלל".

ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), תושבת געתון, אמרה בריאיון לאימאן קאסם סולימאן ברשת ב': "ימים לא פשוטים, אני כנציגת הצפון בכנסת, שמה את הצפון במרכז ואכן אירוע רודף אירוע. רק בעשרים וארבע שעות האחרונות היו שלושה אירועי אלימות. נכנסנו לתקופה חדשה שבה לחברי כנסת יש מה להגיד, גם אם הם בקואליציה. אנחנו, חברי הכנסת נמשיך לפקח על הממשלה כי זה תפקידנו".

השימוש בסיסמה המקורית, "Black Lives Matter" החל ב-2014 במהלך הפרות הסדר בעיר פרגוסון, אחרי ששוטר ירה למוות בצעיר אפר-אמריקאי בשם מייקל בראון, ובעקבות האירוע בניו יורק בו אדם בשם אריק גרנר נחנק למוות על ידי שוטר בעודו אומר "אני לא יכול לנשום". השימוש בסיסמה התעצם בשנת 2020 כשג'ורג' פלויד נחנק למוות על ידי שוטר, והשתמש במילים דומות לאלו של גרנר. זמן קצר אחר כך אירע הירי הקטלני באל-חלאק, והשימוש בסיסמה תפס תאוצה בקרב צעירים בחברה הערבית בישראל.

ההרוג במהלך אירוע הדריסה בנהריה 21 בספטמבר 2021. באדיבות המשפחה
ההרוג בדריסה בנהריה/באדיבות המשפחה

"כמו שגרים בכפר סבא, כך באותה רמת ביטחון צריכים לגור בטייבה", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בהשקת האגף החדש של משטרת ישראל לסיכול הפשיעה בחברה הערבית בחודש שעבר כשלצידו השר לבטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה. מאז, נרצחו עוד 16 ערבים. על פי נתוני מרכז אמאן למאבק באלימות בחברה הערבית הנרצח הלילה בטייבה הוא קרבן הרצח ה-86 בחברה הערבית מתחילת 2021. ארגון יוזמות אברהם לו יש קריטריונים אחרים מונה 88. לשם השוואה, בשנה שעברה כולה נרצחו 113. מנהל מרכז אמאן, עו"ד רדא ג'אבר, סבור כי בקצב הזה השנה ייקבע למרבה הצער שיא חדש במספר הנרצחים.

רק בחודש שעבר השיקו ראש הממשלה נפתלי בנט, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי את האגף החדש למיגור הפשיעה בחברה הערבית של משטרת ישראל. באירוע ההשקה אמר בנט כי "כמו שגרים בכפר סבא - כך באותה רמת ביטחון צריכים לגור בטייבה". מאז השקת האגף, נרצחו עוד 16 בני החברה הערבית.

על פי נתוני מרכז אמאן למאבק באלימות בחברה הערבית הנרצח הלילה בטייבה הוא קרבן הרצח ה-86 בחברה הערבית מתחילת 2021. לשם השוואה, בשנה שעברה כולה נרצחו 113. מנהל מרכז אמאן.

לאחר אירוע הרצח היום בנהריה, מיוזמות אברהם נמסר: "כשאין מלחמה אמיתית בפשיעה כל הגבולות נפרצים, ואלה התוצאות. דריסת מתנדב המשטרה בידי אזרח ערבי היא אירוע חמור מאין כמוהו, שמצטרף לירי על ביתו של ניצב חכרוש לפני שבועות אחדים. אירועים מסוג זה מראים שגם המשטרה היא מטרה לפושעים וארגוני הפשיעה. נכון שהאמון במשטרה נפגע רבות בשנים האחרונות אך חשוב לזכור שהמשטרה היא היחידה שיכולה להחזיר את הביטחון האישי ליישובים ולשכונות הערביות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully