וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפסקת חשמל: הפרלמנט בלבנון אישר הקמת ממשלה חדשה אחרי 13 חודשים

עודכן לאחרונה: 21.9.2021 / 12:01

ראש הממשלה החדש מיקאתי הבטיח לחדש את השיחות עם קרן המטבע הבינלאומי ולהעביר רפורמות על מנת לקבל סיוע בינלאומי. המחשה למצב העגום שבו שרויה המדינה ניתנה בעת הדיונים, שהתעכבו בשל הפסקת חשמל. גם לחיזבאללה יש נציגות בממשלה החדשה

ממשלת לבנון החדשה קיבל אמש (שני) את אמון הפרלמנט, אחרי שהציגה את קווי היסוד שלה לשיפור המשבר הכלכלי ההרסני. ואולם, דוגמה למצב העגום שבו שרויה המדינה התקבלה עוד במהלך הדיונים, שהתעכבו בשל הפסקת חשמל.

ראש הממשלה החדש, ניג'אב מיקאתי, הבטיח לחדש את השיחות עם קרן המטבע הבינלאומי ולהעביר רפורמות. הקהילה הבינלאומית התנתה את העברת הרפורמות במתן הסיוע ללבנון, שטרם התאוששה מהפיצוץ בנמל ביירות לפני יותר משנה. ב-13 החודשים שחלפו מאז כיהנה ממשלה זמנית בלבד.

בממשלה החדשה יש נציגות גם לחיזבאללה, שבשבוע שעבר רשם הישג מבחינתו כשהכניס דלק איראני למדינה דרך סוריה. מיקאתי, סוני בהתאם לחוקה המחלקת את התפקידים בלבנון לפי מפתח עדתי, אמר שהמהלך של הארגו השיעי הפר את ריבונות המדינה.

דיון על הממשלה החדשה בלבנון במהלך התכנסות הפרלמנט בביירות. 20 בספטמבר 2021. רויטרס
התכנסות הפרלמנט בביירות, אמש/רויטרס

"מתוך הסבל של ביירות, הממשלה שלנו נולדה כדי להאיר בחשיכה חסרת התקווה הזו", אמר מיקאתי בעת נאומו בפני הפרלמנט, כשיושב הראש נביה ברי מזרז אותו לקצר בדבריו בשל המחסור בחשמל.

"הבה לא נטריד אתכם ולא נקריא את הכול, הבה נחסוך זמן בשל משבר החשמל", אמר לו ברי, יו"ר מפלגת אמל השיעית ובעל ברית של חיזבאללה. למרות זאת, הדיונים בפרלמנט נמשכו יותר משבע שעות.

מיקאתי, אחד מעשירי לבנון שכיהן בתפקיד בעבר, קיבל על עצמו משימה קשה - לחלץ את המדינה מאחר המשברים הכלכליים החמורים ביותר שידע העולם. רוב האוכלוסייה ירדה מתחת לקו העוני, והיא מתקשה להשיג מוצרי יסוד או לקבל שירותים בסיסיים כמו חשמל ודלק.

ממשלות קודמות התקשו להעביר את הרפורמות הדרושות בשל מחלוקות פוליטיות ומאבקי כוחות בין העדות השונות בלבנון. מיקאתי קיבל את המנדט אחרי שהמועמד הקודם, ראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, לא הגיע להבנות עם הנשיא מישל עאון על הרכב הממשלה החדשה. הוא יחליף את חסן דיאב, שהתפטר אחרי הפיצוץ בנמל ביירות.

בממשלה החדשה יש נציגות גם לחיזבאללה, שבשבוע שעבר רשם הישג מבחינתו כשהכניס דלק איראני למדינה דרך סוריה. מיקאתי, סוני בהתאם לחוקה המחלקת את התפקידים בלבנון לפי מפתח עדתי, אמר שהמהלך של הארגון השיעי הפר את ריבונות המדינה.

הצגת חברי ממשלת לבנון החדשה, ארמון בעבדא, 13 בספטמבר 2021. רויטרס
חברי הממשלה החדשה בתצלום קבוצתי/רויטרס

הממשלה קיבלה את קולותיהם של 85 מחוקקים, ואילו 15 מחוקקים התנגדו לה. היא צפויה להמשיך לכהן עד הבחירות הבאות בשנה הבאה, ועד אז לנסות לזכות בתכנית החילוץ של קרן המטבע הבינלאומית. המערכת הפיננסית בלבנון קרסה בסוף 2019, אחרי שנים של שחיתות שלטונית ובזבוז משאבים.

בנוסף לכך, מדינות המפרץ הסוניות, שבעבר הזרימו ללבנון כספים רבים, סגרו את הברז בשל השפעתה הגוברת של איראן על המדינה דרך חיזבאללה. מיקאתי הבטיח להחזיר את לבנון לחקו של העולם הערבי, אולם משלוחי הדלק שארגן חיזבאללה ללא אישור הממשלה מעידים על השפעתו הגדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully