וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה הכניס דלק איראני ללבנון: "שברנו את המצור האמריקני"

עודכן לאחרונה: 16.9.2021 / 19:48

משאיות חצו את הגבול מסוריה במעבר לא רשמי, והתקבלו על ידי תומכי הארגון השיעי שהוביל את המהלך המרחיב את השפעתו בעת המשבר הכלכלי החמור. לא ברור אם ארה"ב תטיל סנקציות על לבנון כפי שהזהירו מתנגדי חיזבאללה במדינה. "תודה איראן, תודה אסד"

בווידאו: נסראללה מעדכן שספינת הדלק האיראנית הראשונה הגיעה לסוריה/צילום: רויטרס

חיזבאללה החל היום (חמישי) להכניס דלק איראני ללבנון דרך סוריה, בצעד שלטענת הארגון השיעי יסייע בהקלה על משבר האנרגיה החמור במדינה, בעוד שמתנגדיו מזהירים שהוא עלול להוביל לסנקציות אמריקניות.

במהלך היום, עשרות משאיות שנשאו דלק מאיראן עברו את הגבול מסוריה ללבנון, בסמוך לכפר אל-עין שבצפון-מזרח המדינה. "תודה לך אירא, תודה לך נשיא סוריה אסד", נכתב על אחת הכרזות. המשאיות צפרו בעת שחלפו ברחבי העיירה, וחלק מהתושבים נופפו בדגלים הצהובים של חיזבאללה. אישה וילד מקומיים קיבלו את המשאיות בפרחים.

זה המשלוח הראשון שמועבר דרך נמל בניאס בסוריה אל לבנון, ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הבטיח השבוע כי מכליות נוספות יגיעו מאיראן.

וושינגטון הדגישה כי הסנקציות על מכירות נפט איראניות נותרו במקומן, אך טרם הבהירה אם היא תטיל עיצומים בעקבות המהלך של חיזבאללה, המוגדר על ידה ארגון טרור. ממשלת לבנון טוענת כי חיזבאללה לא ביקש את אישורה ביבוא הדלק, ומקור ביטחוני אמר כי המשאיות עברו דרך מעבר גבול לא רשמי.

נשים מחזיקות דגלי חיזבאללה מול שיירה של משאיות הנושאות דלק איראני בבעלבק, לבנון, 16 בספטמבר 2021. רויטרס
נסראללה הבטיח משלוחים נוספים. תומכי חיזבאללה מקבלים את המשאיות בבעלבק, היום/רויטרס

חיזבאללה, שמתאר את משלוחי הדלק כשבירת "המצור האמריקני" על לבנון, אמר כי הוא יתרום את הדלק לגופים הזקוקים לו, בהם בתי חולים ובתי יתומים ציבוריים וכן ימכור אותו ב"מחיר ראוי" לגופים אחרים כמו בתי חולים פרטיים, מתקנים לאחסון תרופות ולטחנות קמח.

בחודש יולי דחה שגריר צרפת במדינה את טענותיו של ראש הממשלה הקודם חסן דיאב, שאמר כי לבנון נמצאת תחת מצור. הוא אמר כי המשבר הוא תוצאה של שנים ארוכות של ניהול כושל מצד הממשלות השונות. ממשלות המערב וגופים בינלאומיים התנו את העברת הסיוע הכספי ללבנון בהעברת רפורמות מקיפות.

המהלך של הארגון השיעי מרחיב את השפעתו בלבנון, שבה לטענת מתנגדיו הוא מתנהג כמדינה בתוך מדינה בשליחות איראן. לארגון תהיה נציגות גם בממשלה החדשה בראשות ניג'ב מיקאתי, שתקום אחרי 13 חודשים של שיתוק פוליטי בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים החמורים שהעולם ידע.

ארצות הברית, שמספקת ללבנון סיוע הומניטרי וצבאי משמעותי, אמרה כי אין ללבנון צורך בדלק האיראני. במקום זאת, היא תמכה ביוזמה להעברת גז טבעי ממצרים מירדן דרך סוריה אל לבנון.

נשים מחזיקות בדגלי חיזבאללה ממרפסת סמוכה לכרזת מנהיג הארגון חסן נסראללה מול שיירת דלק איראני בבעלבק, לבנון, 16 בספטמבר 2021. רויטרס
הדלק יעבור לבתי חולים ציבוריים. כרזה של נסראללה בבעלבק, היום/רויטרס

משבר האנרגיה במדינה הוא חלק מהקריסה הכלכלית שהיא חווה מאז 2019, שבמהלכו צנח ערך המטבע בכ-90%. יותר מ-75% מהאזרחים ירדו אל מתחת לקו העוני. אספקת הדלק אזלה מאחר שללבנון אין אפילו רזרבות מטבע שיכסו את עלויות היבוא הבסיסי ביותר. בעקבות זאת, לרוב הציבור אין גישה לשירותים בסיסיים והמשבר עורר תקריות אלימות ברחבי המדינה השסועה מבחינה אתנית ודתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully