וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: רה"מ לשעבר נג'יב מיקאתי ינסה להקים ממשלה חדשה

אי-פי ורויטרס

26.7.2021 / 18:04

מיקאתי, מעשירי לבנון, קיבל את המנדט בתמיכת חיזבאללה וחרירי, שוויתר על התפקיד לאחר מחלוקת עם הנשיא. ועדיין, לא ברור אם הוא יצליח לעמוד במשימתו להוציא את לבנון מהבוץ הכלכלי העמוק, שנה אחרי התפטרות הממשלה הקודמת בשל האסון בביירות. "אין לי שרביט קסמים"

ראש ממשלת לבנון הנכנס, נג'יב מיקאתי במהלך הצהרה בארמון הנשיאות בבאבדה 26 ביולי 2021. רויטרס
זוכה לתמיכת צרפת וארה"ב. ראש הממשלה המיועד של לבנון, נג'יב מיקאתי, היום/רויטרס

נשיא לבנון העניק היום (שני) לראש הממשלה לשעבר נג'יב מיקאתי מנדט להרכיב ממשלה חדשה. סעד אל-חרירי, ראש ממשלה לשעבר אחר, ויתר מוקדם יותר החודש על הניסיונות להקים קואליציה במקביל למשבר הכלכלי חסר התקדים במדינה.

מיקאתי, מיליארדר סוני ואחד מעשירי לבנון, קיבל את תפקיד ראש הממשלה המיועד אחרי שהבטיח רוב בקרב חברי הפרלמנט, בהתייעצויות שקיים הנשיא עמם הנשיא מישל עאון כנדרש בחוק. הוא הפך למועמד המועדף לאחר שזכה לתמיכת רוב המפלגות בלבנון, כולל מצד שתי המפלגות השיעיות הגדולות - חיזבאללה הנתמך על ידי איראן ומפלגת אמל שבראשה עומד יו"ר הפרלמנט נביה ברי.

מיקאתי נתמך גם על ידי ראשי ממשלה קודמים, כולל חרירי עצמו, שזנח את המאמצים להקים ממשלה בראשותו לאחר שלא הגיע להסכמות עם עאון על הרכב ממשלתו. "אין לי שרביט קסמים ואני לא יכול לחולל נסים", אמר מיקאתי, שכיהן כראש ממשלה פעמיים בעבר, לאחר מינויו. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא למד את המצב ויש לו את "הערבויות הבינלאומיות הנחוצות".

לבנון נמצאת במשבר הקשה ביותר מאז מלחמת האזרחים, שהסתיימה ב-1990, והמשבר הכלכלי בה מתואר על ידי הבנק העולמי כחמור ביותר שראה העולם מאז שנות 1850.

אופנוע חולף על צמיג בוער במהלך הפגנה של קרובי קורבנות האסון בנמל ביירות, סמוך לארמון הנשיאות של לבנון, 14 ביולי 2021. רויטרס
המשבר הקשה ביותר מאז מלחמת האזרחים. הפגנה ליד ארמון הנשיאות, החודש/רויטרס

מיקאתי הוא המועמד השלישי שמקבל את המנדט מאז שהממשלה של חסן דיאב התפטרה בעקבות האסון בנמל ביירות באוגוסט אשתקד. בפיצוץ נהרגו יותר מ-200 איש ושטחים נרחבים מהבירה הושמדו. מאז, ממשלתו של דיאב מתנהלת כממשלת מעבר, בזמן שהלירה הלבונית קרסה, האבטלה החריפה והבנקים הקפיאו את חשבונות לקוחותיהם. בנוסף לכך, חקירת האסון, שקרה אחרי פיצוץ 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, תקועה וקרובי משפחה של הקורבנות טוענים להתערבות פוליטית.

בניגוד למנהיגים אחרים בלבנון, הוא לא מייצג גוש פוליטי מסוים או משתייך לשושלת משפחתית. למרות זאת, הוא יצטרך לנווט בין מבנה חלוקת הכוח העדתי במדינה. ראשי הממשלה בלבנון הם סונים, והנשיאים הם נוצרים מארונים. מיקאתי, מהעיר טריפולי שבצפון המדינה, שימש ראש ממשלה ב-2005 ומ-2011 עד 2013, אז התפטר בשיאה של המלחמה בסוריה לאחר שנתיים שבמהלכן חיזבאללה ובעלי בריתו היו הכוח החזק ביותר בממשלה. הוא זוכה לתמיכת צרפת וארצות הברית.

מיקאתי הקים את חברת התקשורת Investcom עם אחיו בשנות ה-80, ומכר אותה ב-2006 לקבוצת MTN הדרום אפריקנית תמורת 5.5 מיליארד דולר.

יו"ר סיעת חיזבאללה, מוחמד רעד, בארמון הנשיאות בביירות, לבנון, 26 ביולי 2021. רויטרס
"חיזוק נוסף להקמת ממשלה". מוחמד רעד בארמון הנשיאות, היום/רויטרס

מיקאתי, טייקון תקשורת, אמר כי הוא משוכנע שיצליח להקים ממשלה, ובראש סדר העדיפויות שלה יהיה יישום הרפורמות שגיבשה עבורה צרפת, השליטה הקולוניאלית בעבר. לפי התכנית הצרפתית, תוקם ממשלת מומחים שתוכל לבצע רפורמות מקיפות לכת ולנהל משא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית.

מוחמד רעד, יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט, אמר לכתבים כי יש סימנים המעידים על היתכנות הממשלה, "ולכן בחרנו במיקאתי, כדי לתת חיזוק נוסף להקמת ממשלה". מיקאתי קיבל את קולותיהם של 72 מתוך 118 חברי הפרלמנט, ואלו לא כללו את הקולות של הגוש הנוצרי המזוהה עם הנשיא, בהם של שר החוץ וחתנו ג'בראן באסיל.

חרירי, שלא הצליח במשימה במשך עשרה חודשים, אמר לכתבים אחרי פגישתו עם הנשיא כי הוא מקווה שמיקאתי יצליח. "המדינה קיבלה הזדמנות היום", אמר.

מוקדם יותר היום, המינוי הצפוי של מיקאתי הוביל להתחזקות של הלירה מול הדולר בשוק השחור. היא נסחרה בשער של 16,500 לירות לדולר, בהשוואה ל-22 אלף בשיא המשבר הפוליטי. ממשלות המערב איימו להטיל סנקציות על לבנון ולמנוע כל סיוע בינלאומי, אם לא תוקם ממשלה חדשה שתוכל לבצע רפורמות ולהיאבק בשחיתות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully