וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בלבנון מחריף: ראש הממשלה המיועד חרירי התפטר

עודכן לאחרונה: 15.7.2021 / 23:22

חרירי הודיע לאחר פגישה קצרה עם הנשיא המקורב לחיזבאללה כי "ברור שאנחנו לא יכולים להסכים", והמבוי הפוליטי הסתום שנמשך מאז האסון בביירות לפני כשנה נותר ללא פתרון. ההתפתחות צפויה להעמיק את הכאוס והקריסה הכלכלית במדינה

בווידאו: ראש ממשלת לבנון המיועד סעד חרירי התפטר/צילום: רויטרס

ראש הממשלה המיועד של לבנון, סעד חרירי, הודיע היום (חמישי) כי הוא מוותר על המנדט להרכבת הממשלה, שמונה חודשים אחרי שקיבל את המשימה. זאת בתום פגישה עם הנשיא מישל עאון, שנמשכה כ-20 דקות בלבד.

"זה ברור שאנחנו לא יכולים להסכים עם כבוד הנשיא", אמר חרירי לכתבים אחרי המפגש. "לכן אני מוותר על הקמת הממשלה". חרירי היה אמור להחליף את ראש הממשלה בפועל חסן דיאב, שהגיש את התפטרותו לאחר האסון בנמל ביירות באוגוסט אשתקד. עם זאת, המחלוקות סביב זהות השרים לא נפתרו בכל התקופה הזו, שבה החריפה המצוקה הכלכלית של האזרחים. חרירי הציע לעאון לדחות את קבלת בקשתו ביום, אולם עאון טען כי אין בכך טעם "מאחר שהדלת לדיונים נסגרה". עאון צפוי לקבוע מועד להתייעצויות פרלמנטריות לאחר החלטתו של חרירי.

זאת הפגישה השנייה ב-24 השעות האחרונות בין חרירי הסוני, המקורב למדינות המפרץ והמערב, לבין עאון הנוצרי, המקורב לחיזבאללה. אתמול הוא הציג בפני עאון את ממשלתו המיועדת, שהייתה אמורה למנות 24 שרים, אך לדברי חרירי, הנשיא דחה אותה ודרש שינויים משמעותיים שלהם לא יכול היה להסכים.

ראש ממשלת לבנון המיועד סעד חרירי בפגישה עם הנשיא מישל עאון בארמון הנשיאות בביירות, 15 ביולי 2021. רויטרס
לא הצליחו להגיעו להבנות. חרירי ועאון בארמון הנשיאות בביירות, היום/רויטרס

ההתפתחות האחרונה צפויה להעמיק את הכאוס בלבנון, שאחריו עוקבים מקרוב גם בישראל. הבנק העולמי תיאר את המשבר הכלכלי במדינה כחמור ביותר בעולם ב-150 השנים האחרונות, אחרי שהלירה איבדה 90% מערכה בתוך פחות משנתיים ומחצית מששת מיליון אזרחי המדינה נמצאים מתחת לקו העוני.

חרירי בן ה-51 התפטר מתפקיד ראש הממשלה באוקטובר 2019, בעקבות הפגנות ברחבי המדינה שדרשו רפורמות כלכליות ופוליטיות נרחבות. שמו של הפוליטיקאי הוותיק עלה שוב בתור מועמד לראשות הממשלה בשנה שעברה, בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות שבו נהרגו יותר מ-200 איש ונחרבו חלקים גדולים מהבירה.

עוד בוואלה!

בלי מזון, חשמל או תרופות: הקריסה הכלכלית מביאה את לבנון לסף פיצוץ

לכתבה המלאה
קרובי משפחות ההרוגים מהפיצוץ בנמל ביירות  במהלך הפגנה בדרשיה לצדק 14 ביולי 2021. רויטרס
מחפשים צדק, שנה אחרי האסון. קרובי משפחות ההרוגים בנמל ביירות מפגינים, אתמול/רויטרס

הקהילה הבינלאומית התנתה את כספי השיקום והסיוע למדינה בביצוע רפורמות משמעותיות, אך אלו לא יכולות לצאת לדרך ללא ממשלה חדשה. בהעדר אלטרנטיבה ברורה - מערכת השלטון העדתית בלבנון מחייבת שראש הממשלה יהיה סוני - אין צפי להתאוששות כלכלית בטווח הזמן הנראה לעין. דיאב, ראש הממשלה בפועל, ימשיך לשמש ראש ממשלת מעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully