תור של מכוניות בכניסה לתחנת דלק באל-ג'יה, לבנון, 29 ביוני 2021. רויטרס
תור של מכוניות בכניסה לתחנת דלק באל-ג'יה, לבנון, 29 ביוני 2021/רויטרס

בלי מזון, חשמל או תרופות: הקריסה הכלכלית מביאה את לבנון לסף פיצוץ

9.7.2021 / 15:50

השכנה מצפון חווה את המשבר החמור ביותר שידעה מדינה בעולם מאז אמצע המאה ה-19, ומי שיכול עוזב אל מעבר לים. נשים מוותרות על מוצרי הגיינה, הצבא מקושש מזון לחיילים והסיוע הזר לא מגיע כי אין ממשלה מאז האסון בביירות לפני שנה. והפתרון של נסראללה? דלק מאיראן

בכל מדינה מתוקנת אסון בסדר גדול של הפיצוץ בנמל ביירות כבר היה מניב כתבי אישום נגד בכירים שאוזלת ידם תרמה למחדל, החלטות על רפורמות ועבודות שיקום נמרצות. אפילו כאן, אצלנו בישראל, הוחלט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון בהר מירון. ובלבנון? כמעט שנה אחרי ש-2,750 טונות של אמוניום חנקתי החריבו את שער הכניסה הראשי לארץ הארזים, וגבו את חייהם של יותר מ-200 בני אדם, אף אחד לא קרוב לשלם את המחיר - פרט לאזרח מן השורה, כמובן.

בחלוף 11 חודשים מהפיצוץ, לבנון עדיין מתנהלת בממשלת מעבר. ראש הממשלה בפועל חסן דיאב התפטר אחרי ימים של הפגנות זעם נגד הממשלה באוגוסט, אך מחליפו המיועד, ראש הממשלה לשעבר סעד חרירי, לא מצליח להרכיב קואליציה. משחקי הכוחות בינו לבין חיזבאללה, המתנגד להצעתו לממשלת טכנוקרטים, שוללים מלבנון את הסיוע הבינלאומי שלו היא משוועת כל כך.

במשך עשורים רבים, צרפת ומדינות המפרץ הסוניות הזרימו ללא הפסקה כספים ותיירים ללבנון. הן תמכו בה לאחר ההרס הרב של מלחמת לבנון השנייה ב-2006, אך הרפורמות המיוחלות מעולם לא יצאו לדרך. האליטות הישנות ריפדו את כיסיהן, השוחד היה להלך הרשמי במעברי הגבול ובנמלים והנפוטיזם השמיד כל חלקה טובה.

צמיגים בוערים חוסמים כביש במהלך הפגנה בביירות, לבנון, 28 ביוני 2021. רויטרס
על סף פיצוץ. צמיגים בוערים בהפגנה בביירות/רויטרס

בשנים האחרונות, למדינות המפרץ נמאס לצפות בהשקעות שלהן מתמוססות בעוד שאיראן מגבירה את השפעתה באמצעות חיזבאללה. הן החליטו לתת לארגון השיעי להסתדר בעצמו, ובשילוב הסנקציות האמריקניות על איראן ועל אנשי עסקים לבנונים התוצאה הייתה קריסה כלכלית ושלטונית. הזבל נערם, חשמל, תרופות ומזון הפכו למצרך נדיר ששוחק את החברה ואת המוסדות המרכזיים ביותר במדינה, כולל הצבא.

המשבר בלבנון, המתואר על ידי הבנק העולמי כחמור ביותר שראה העולם מאז שנות ה-50 של המאה ה-19, גרם לצניחה של יותר מ-90% בערך הלירה. כמחצית מהאוכלוסייה ירדה מתחת לקו העוני, ורופאים ובעלי השכלה גבוהה נוטשים את המדינה.

"אני כל הזמן מודה לאלוהים שהייתה לנו הזדמנות להגיע לכאן", סיפרה כריסולה פיאד, שלימדה במשך כשני עשורים היסטוריה וגיאוגרפיה בבתי הספר הצרפתיים היוקרתיים בלבנון עד שהיא ובעלה עברו לפריז לאחרן האסון בביירות. בית החולים שבו עבד והמרפאה שלו ניזוקו בפיצוץ האדיר, ועבורם היה זה הקש ששבר את גב הגמל.

מערכת החינוך בלבנון, שעבר דואגה במקום העשירי בעולם במדד של הפורום הכלכלי העולמי, כלל לא יודעת כיצד תפתח את שנת הלימודים הקרובה באוקטובר. משכורותיהם של המורים, שלפני המשבר היו שוות כאלף דולר בחודש, התרסקו לפחות מ-90 דולר כיום.

חיילים מצבא לבנון מחוץ לאוניברסיטה האמריקנית בביירות, 17 ביולי 2020. רויטרס
הצבא צועד על קיבתו. חיילים מחוץ לאוניברסיטה האמריקנית בביירות/רויטרס

גם הנשים נפגעו קשה מהאסון הכלכלי. רבות מהן נאלצות לוותר על מוצרי היגיינה בשל הזינוק במחירים ופונות לתחליפים כמו חיתולים של תינוקות או אפילו פיסות בד. מאז פרוץ המשבר, מחירי תחבושות, שרובן המוחלט מיובא מחו"ל, נסקו ביותר בכ-500% ועולים בין 13 אלף ל-35 אלף לירות, שהן בין 8.6 ל-23 דולר.

"היה עדיף כבר שלא אקבל יותר וסת", סיפרה צעירה בשם שירין, אם טרייה בת 28, לסוכנות הידיעות הצרפתית. היא מעדיפה להשקיע את כספה המועט בחלב לתינוקת שלה.

בשל האינפלציה, רבים בלבנון מתקשים להרשות לעצמם לרכוש בשר ועוף, וארגוני צדקה עוברים לחלק מנות טבעוניות זולות יותר. גם הצבא, מהמוסדות הבודדים שעוד מתפקדים בלבנון, נאלץ לקצץ את מנות הבשר שלו בשנה שעברה בשל קיצוצים תקציביים, והשבוע הוא קיבל הבטחה לתמיכה משר החוץ של קטאר שהגיע לביירות.

אנשים צופים בנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בחולה, לבנון, 5 ביולי 2021. רויטרס
נושא את עיניו לאיראן. תושבים צופים בנאום של נסראללה, החודש/רויטרס

עזרה הומניטרית הוצעה אפילו על ידי ישראל, באמצעות שר הביטחון בני גנץ, אבל מדובר בעיקר בתרגיל יחסי ציבור. חיזבאללה יעדיף לראות את לבנון קורסת לתוך עצמה מאשר להיתמך על ידי ישראל, והפתרון - שלא ברור עד כמה הוא ישים בכלל - שהעלה מנהיג הארגון חסן נסראללה הוא לקבל דלק מאיראן.

הבעיות בלבנון מרחיקות את חיזבאללה מהעיסוק בישראל, אך קריסת הסדר הקיים והתקלחות של עימותים בין הפלגים במדינה השסועה עלולה להפר את השקט המתוח בגבול הצפון. בכמה הזדמנויות התפרסו חמושים ברחובות הערים, זכר לשפע כלי הנשק במדינה גם 30 שנה אחרי תום מלחמת האזרחים.

"לבנון במרחק של כמה ימים מפיצוץ חברתי", הזהיר ביום שלישי השבוע ראש הממשלה בפועל דיאב בשיחה עם שגרירים ונציגים זרים בביירות וקרא לקהילה הבינלאומית להציל את ארצו מפני עצמה. הוא טען כי מי שסובל מ"המצור" הם האזרחים, ולא "המושחתים", ברומזו לאליטה הפוליטית.

אך בצרפת, שנשיאה עמנואל מקרון ביקר פעמיים בביירות מאז האסון בנמל והבטיח לעמוד לצד אזרחי לבנון, לא התרשמו מדבריו.

"מה שמפחיד, ראש הממשלה, הוא שהקריסה הברוטלית שאנחנו רואים כיום היא תוצאה ישירה של הניהול הכושל וחוסר המעשה במשך שנים", תקפה שגרירת צרפת בביירות, אן גרילו. "זאת לא תוצאה של מצור חיצוני. זאת תוצאה של המעשים שלכם, של כולכם במעמד הפוליטי, במשך שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully