וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת ביטלה כינוס ביטחוני עם בריטניה בעקבות עסקת הצוללות

אחרי שהשיבה את השגרירים מארה"ב ומאוסטרליה, פריז ביטלה גם את ביקורה של שרת ההגנה בלונדון על אף שג'ונסון ניסה להרגיע: "אוהבים את צרפת". ביידן ומקרון ישוחחו בימים הקרובים, צפון קוריאה מזהירה ממרוץ חימוש גרעיני

בווידאו: אנתוני בלינקן מדבר על עסקת הצוללות עם אוסטרליה/צילום: רויטרס

צרפת ביטלה מפגש מתוכנן בין שרי ההגנה שלה ושל בריטניה, בעקבות זעמה על ההסכם הביטחוני שחתמה הממלכה עם ארצות הברית ועם אוסטרליה בשבוע שעבר - כך אמרו אמש (ראשון) גורמים רשמיים. פריז זועמת על ההסכם החדש, המכונה AUKUS, משום שהוא הביא לביטול עסקת צוללות גדולה בינה לבין קנברה שנחתמה ב-2016 ועלותה נאמדת ב-27 מיליארד אירו. במקום זאת, וושינגטון לונדון יסייעו לאוסטרליה לבנות צוללות חדשות המונעות באנרגיה גרעינית.

לורד ריקטס, לשעבר שגריר בריטניה בפריז שהיה אמור לנהל את השיחות, אישר כי הפגישה בין שרת ההגנה של צרפת, פלורנס פרלי, ועמיתה בן וואלס בלונדון, שתוכננה להמשך השבוע "נדחתה למועד מאוחר יותר".

צרפת מאשימה את שלוש המדינות - שתיים מהן חברותיה לברית נאט"ו - בהסתרת מידע ובשקרים. שר החוץ שלה, ז'אן-איב לה דריאן, תיאר זאת כ"נעיצת סכין בגב" והתנהגות "לא מקובלת בין בעלות ברית ושותפות". הוא אף השווה את המדיניות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לזו של קודמו דונלד טראמפ, אך אפילו בתקופתו של האחרון לא החזירה פריז את שגרירה מוושינגטון כפי שעשתה בסוף השבוע - לראשונה ב-240 שנות היחסים עם ארצות הברית.

דובר ממשלת צרפת אמר כי הנשיא עמנואל מקרון וביידן צפויים לשוחח על המשבר בימים הקרובים, לבקשת הבית הלבן. הממשל האמריקני ניסה להנמיך את גובה הלהבות מאז פרוץ המשבר שמטיל ספק במאמצים של ביידן לגבש חזית מערבית אחידה מול האיומים הנשקפים מצד סין ורוסיה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון (שני משמאל) לצד ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול (שלישי משמאל) בסיור על סיפונה של צוללת של הצי האוסטרלי בבסיס בסידני, 2 במאי 2018. LUDOVIC MARIN/AFP, GettyImages
מקרון בסיור בצוללת בנמל סידני, 2018/GettyImages, LUDOVIC MARIN/AFP

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ניסה לפייס את צרפת ואמר כי אין לה סיבה לדאוג מההסכם. ג'ונסון, שדיבר במהלך טיסתו לניו יורק לקראת העצרת הכללית של האו"ם, אמר שהיחסים עם צרפת הם "נהדרים". לדבריו, לשתי המדינות יש "יחסים ידידותיים מאוד", שלהם יש "חשיבות אדירה". הוא אמר לכתבים: "האהבה שלנו לצרפת היא תמידית". ג'ונסון הוסיף כי הברית החדשה היא "לא סכום אפס" והיא לא אמורה לפסול אף אחד. "אף אחד לא צריך לדאוג ממנה, בטוח שלא חברינו מצרפת".

שרת החוץ החדשה של בריטניה, ליז טראס, מלווה את ג'ונסון לניו יורק והיא פרסמה מאמר הגנה על ההסכם עם אוסטרליה וארצות הברית. היא כתבה בסאנדיי טיימס כי ההסכם מראה שבריטניה ערוכה להיות "קשוחה" בכל הנוגע להגנה על האינטרסים שלה, וכי יש לו פוטנציאל ליצור מאות משרות חדשות.

ג'יימס קלברלי, שר במשרד החוץ, אמר לרשת BBC כי "כל היחסים הבילטרליים עוברים תקופות של מתיחות", אך הוסיף כי "אין לי ספק שבסופו של דבר היחסים שלנו עם צרפת ישרדו". הוא אמר כי ההסכם עם אוסטרליה ועם ארצות הברית, שנחתם על רקע התעצמות סין באוקיינוס השקט ובדרום-מזרח אסיה, נועד "לחזק ולהעמיק" את היחסים הביטחוניים בין השותפות הוותיקות ולתמוך בחברות הייטק וטכנולוגיה בבריטניה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לאחר נחיתתו בניו יורק, לקראת העצרת הכללית של האו"ם, 19 בספטמבר 2021. רויטרס
שלח מסרי הרגע לצרפת. ג'ונסון בניו יורק, אתמול/רויטרס

באוסטרליה, ראש הממשלה סקוט מוריסון דחה את ההאשמות שארצו שיקרה לצרפת ואמר כי היא הייתה צריכה להיות מודעת לכוונתה לבטל את עסקת הצוללות. אוסטרליה תהפוך למדינה השביעית בלבד שמחזיקה בצוללות המונעות באנרגיה גרעינית, אף שהיא הדגישה כי אין בכוונתה להשיג נשק גרעיני.

"בסופו של דבר, ההחלטה הייתה סביב השאלה אם הצוללות שנבנות, במחיר גבוה עבור הציבור האוסטרלי, יעשו את העבודה. ההחלטה האסטרטגית שלנו, שהתבססה על המודיעין והעצות הביטחוניות הטובים ביותר, הייתה שהן לא", אמר אתמול מוריסון, שהמריא לארצות הברית, שם ייפגש עם ביידן בבית הלבן יחד עם מנהיגי הודו ויפן. יחד הם מכונים "המרובע", קבוצת מדינות שמנסה לפעול יחד כדי להצר את צעדיה של סין.

לא רק צרפת הזהירה מהשלכות הברית החדשה, אלא גם סין וקוריאה הצפונית. בייג'ינג אמרה לאחר החתימה על ההסכם כי שלוש המדינות מתנהגות כמו במלחמה הקרה, ופיונגיאנג הזהירה מפני "מרוץ חימוש גרעיני".

"אלו צעדים לא רצויים ומסוכנים ביותר, שיפרו את האיזון האסטרטגי באזור אסיה והפסיפיק", אמר גורם במשרד החוץ של קוריאה הצפונית, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית. בימים האחרונים ערכה המדינה הקומוניסטית המבודדת ניסויים בטילים שונים, בצל הקיפאון בשיחות הגרעין עם ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully