וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבינו שאין להם סיכוי לברוח": מפקד הימ"מ שלכד את המחבלים משחזר את המבצע

עודכן לאחרונה: 19.9.2021 / 17:45

אינדיקציות על דירת מסתור בג'נין, התארגנות זריזה של הלוחמים וכיתור מדויק של הבניין עד לכניעתם של המחבלים, שיצאו עם ידיים מורמות. סגן ניצב ש', שמשרת בימ"מ 23 שנים, לקח חלק במבצעים רבים, אך בשיחה עם וואלה! התקשה להסתיר את ההתרגשות מהפעולה שסיימה את המצוד

בווידאו: מעצר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע בג'נין/צילום: דובר צה"ל

לדברי סגן ניצב ש', מפקד פלגת לוחמים בימ"מ של משמר הגבול שלכדה הלילה (ראשון) את שני המחבלים בג'נין, "התחושה בדרך לשם היא רצון עז שהמעגל עם המחבלים ייסגר ושכוחותינו ישובו מג'נין בשלום".

ש' משרת בימ"מ 23 שנים, מתוכן חמש שנים כמפקד פלגת הלוחמים. הוא חווה בימ"מ מבצעים רבים ומוצלחים שעל רובם לא ניתן לדבר, ובכל זאת ניתן היה לחוש בהתרגשות שלו ובתחושת ההקלה בתום המצוד אחר ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, שהסתיים בשקט וללא פצועים לכוחותינו.

בשיחה עם וואלה!, שיחזר ש' את ההכנות ללכידת המחבלים: "ג'נין תמיד הייתה על הפרק כשהבנו שלפחות אחד מהם בוודאות חצה את הגדר. כבר אתמול בלילה נערכנו בכניסה לעיר. בשלב מסוים קיבלנו אינדיקציה מודיעינית שהמחבלים נמצאים שם בדירת מסתור. התחלנו להתארגן זריז, כבר היינו עם אישורי תכניות פעולה וסגירות אחרונות".

סנ"צ ש', מפקד פלוגת לוחמים בימ"מ שלכדה את שני האסירים הנמלטים בג'נין. ללא, אתר רשמי
"תחושת סיפוק אדירה שהמעגל נסגר וכוחותינו חזרו בשלום". סנ"צ ש'/אתר רשמי, ללא

ש' סיפר כי הם היו במוכנות גבוהה, אך בכל זאת הופתעו אמש כשהגיע מהשב"כ מידע מודיעיני איכותי שהצביע על מיקום המחבלים. "האיתור החדש תפס אותנו בהפתעה אבל הכוחות והציוד בשטח היו מוכנים" סיפר סנ"צ ש' והוסיף, " הגענו לאיתור בניין מגורים שנמצא במזרח ג'נין וחיות בו משפחות בלתי מעורבות. בשלב הראשון סגרנו והקפנו את הבניין בצורה חשאית, במיוחד כשהבנו שיש שם משפחות תמימות. ירינו על קירות המבנה בנשק קל בשביל להבהיר למחבלים שהצבא מכתר אותם".

ש' סיפר על הרגע שבו המחבלים הסגירו את עצמם לידי לוחמי הימ"מ: "המחבלים בחנו את הסביבה היטב, הם הבינו שהם סגורים ושאין להם סיכוי לברוח משם. אז הם החלו לצאת אחד אחד כשהם בשליטה ובפיקוח שלנו ונעו לעבר כוחותינו. כשהם יצאו לא ידענו בוודאות שאלו המחבלים. הם מיד הזדהו בפנינו ואמרו את שמם ומספר תעודת הזהות שלהם ואז הבנו שסגרנו מעגל. זו תחושת סיפוק אדירה שהמעגל נסגר וכוחותינו חזרו בשלום".

הדירה בה התבצרו איהם כממג'י ומונדאל אנפיעאת בג'נין. ללא, צילום מסך
הדירה בה התבצרו שני המחבלים בג'נין/צילום מסך, ללא

ש' סיפר על העבודה סביב השעון מאז בריחת המחבלים בערב החג. "הימ"מ היה מתוח עד הקצה במצוד הזה. הייתי מיום חמישי האחרון בלילה באזור הגלבוע. בשבת בצהריים נסעתי להתרעננות קלה בבית, בתקווה שיהיה צפי לפעילות לילה באזור ג'נין, פעילות שאכן הגיעה. יצאנו לכיוון ג'נין אמש באזור חצות. תוך חצי שעה הגענו לבניין שבו הסתתרו המחבלים. מרגע כיתור הבית ועד שיצאו המחבלים עברה עוד כחצי שעה".

"צהל ושב"כ איפשרו לנו לעבוד בצורה נקייה וסטרילית ללא לחץ", ציין סנ"צ ש' את שיתוף הפעולה של כל כוחות הביטחון שהביאה ללכידת המחבלים. "הגענו בצורה חשאית, מרגע שנחשפנו כוחות מג"ב וצה"ל בודדו אותנו מהפרות הסדר שהיו שם ואיפשרו לנו לעבוד".

שני המחבלים הנמלטים האחרונים מכלא גלבוע נתפסו בג'נין, 19 בספטמבר 2021. שב"כ
מונאדל יעקוב אנפיעאת, שנעצר הלילה בג'נין/שב"כ
שני המחבלים הנמלטים האחרונים מכלא גלבוע נתפסו בג'נין, 19 בספטמבר 2021. שב"כ
איהם כמאמג'י, שנעצר הלילה בג'נין/שב"כ

"חטפנו ירי על הכלים הקדמיים"

בתוך כך, מפקד פלוגת אשחר מחטיבת כפיר, רס"ן איתי בלאש, שאיבטח את כוחות הימ"מ והשב"כ במבצע לכידת שני האסירים בג'נין, תיאר לוואלה! את ההכנות של הכוחות. "אנחנו ערוכים כבר כמה ימים לפי מידע מודיעיני לכניסה לג'נין. אתמול קיבלנו אינדיקציה מאוד ברורה על המיקום. זה השתנה גם שעה לפני היציאה עצמה, והתחלנו תנועה".

לדברי בלאש, בן 28, כוחות שב"כ וימ"מ כיתרו את המבנה לביצוע המעצר, וכוחות אשחר בודדו את המרחב ומנעו מחמושים להגיע אל המתחם בו נמצא המבנה. "הפעילות אמש בג'נין עברה יחסית בשקט מבפנים, ואת כל האש חטפנו מהצד, תוך כדי בידוד המרחב וביציאה עצמה", סיפר. "זה בא לידי ביטוי במטענים, בקבוקי תבערה, ירי של נשק ומקלעים לעבר כוחותינו. שיירות של אופנועים שליוונו אותנו בדרך היציאה. הרבה רעולי פנים שהתנהגו בצורה אלימה בניסיון לפגוע בכוחותינו. הכוח שלנו פעל בצורה אחראית כמצופה ממנו לפי התרגולות שביצענו".

"אנחנו חטפנו ירי על הכלים הקדמיים. פגעו בג'יפי ה'דוד' באמצעות מטענים, בקבוקי תבערה. כמה עשרות קליעים פגעו. בגדול זו לא עליית מדרגה. במהלך כל כניסה לג'נין מתבצע ירי, ובסדר גודל של 15-10 מחבלים עם נשקים בכל פעילות. בעקבות הרגישות זה היה יותר קיצוני, תוך כדי היציאה עצמה והליווי של האופנועים", אמר.

היחידה מחטיבת כפיר שאיבטחה את כוחות הימ״מ והשב״כ במבצע לכידת שני האסירים הביטחוניים בג׳נין. דובר צה"ל
היחידה מחטיבת כפיר שאיבטחה את המבצע, הלילה/דובר צה"ל

בלאש מדגיש "שאנחנו היינו בכלים (ג'יפים ממוגנים - א.ב), כל עוד מבצעים לעברנו ירי. הם ירו ממרחק 150-100 מטרים. אין לך צורך לפרוק מהכלי ולסכן את כוחותינו. במרחק מהיציאה, ביצענו עצירה, פרקנו כלים וביצענו ירי, בין אם זה ירי מדויק וירי להרחיק את המתפרעים. הייתה תגובה מצידם. עם זאת, חייבים להבין שהירי עצמו לא היה ממרחק שניתן היה להגיב תוך כדי, וגם האופנועים שעקבו אחרינו היו עם נשקים. ברגע שאתה עוצר את השיירה ופורק, הם עושים פרסה ומתחילים לברוח אחורה, ואתה לא באמת מצליח להגיע אליהם פיזית ישירות".

עוד סיפר המ"פ, "לפני הפעילות ביצענו הרבה פעילויות מבצעיות ביעבד, עראבה וביר אל באשה במסגרת המצוד. למעט שמיעות של ירי מרחוק באותם מעצרים (פעילות שקדמה למעצר אמש - א.ב) לא בוצע ירי לעברנו באותם כפרים. המנגנונים הפלסטינים שולטים בהם בשונה מג'נין".

היחידה מחטיבת כפיר שאיבטחה את כוחות הימ״מ והשב״כ במבצע לכידת שני האסירים הביטחוניים בג׳נין. דובר צה"ל
היחידה מחטיבת כפיר שאיבטחה את המבצע, הלילה/דובר צה"ל

כשנשאל מה המסקנה שלו המצוד, הוא אומר כי ניתן ללמוד "שבסוף, אין מסתור למחבלים במדינת ישראל. כל מי שיבוא וינסה לפגוע בכוחותינו - אנחנו ערוכים, אנחנו נגיב, ואנחנו נצוד אותו. לא הייתה אפשרות לתת גזרה להירגע ואז לעצור אותו בצורה יותר שקטה, אבל כאמירה, יש משהו חשוב מאוד שכל המחבלים וכל הארגונים חייבים להבין - אין מסתור, גם אם זה בג'נין - שיש שם מאות כלי נשק שיכולים לסכן את כוחותינו - אם צריך ניכנס לתוך מחנה הפליטים".

בכל הנוגע לעתיד הגזרה, אומר בלאש כי "אנחנו מוכנים וערוכים לפעילויות מבצעיות בהמשך או בימים הקרובים. כפי שאמר המח"ט הקודם יאיר פלאי, יש תכניות מגירה שנוגעת לחומת מגן 2 בג'נין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully