וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפגניסטן: טליבאן מונע מנערות לחזור לתיכונים

שנת הלימודים נפתחה, אך רק נערים ומורים גברים הורשו לשוב למוסדות החינוך על-יסודיים. בבתי הספר היסודיים, בנות לומדות בנפרד מבנים. "מדוע אני חיה?", שאלה נערה שחלמה להיות עורכת דין. המשרד לענייני נשים הוסב למבנה משטרת המוסר, שתפקידה לאכוף את השריעה

בווידאו: בכיר בטליבאן: נשים לא צריכת לעבוד לצד גברים/צילום: רויטרס

טליבאן מנע מתלמידות לשוב לתיכונים ברחבי אפגניסטן, כשרק תלמידים ומורים גברים הורשו לשוב לכיתות. בבתי הספר היסודיים לומדים תלמידים ולתלמידות בנפרד. הארגון האסלאמיסטי הקיצוני, שכבש את השלטון בחודש שעבר, אמר כי הוא מגבש החלטה בנושא הלימודים העל-יסודיים של בנות מבלי לנקוב בלוח זמנים.

"כל המורים והתלמידים הגברים צריכים להיות נוכחים במוסדות החינוך שלהם", נמסר בהצהרה שפורסמה לקראת תחילת שנת הלימודים, שנפתחה אתמול (שבת).

בכירים בטליבאן הבטיחו בשבועות האחרונים שבניגוד לימים של המשטר הקודם בשנות ה-90, בנות ונשים יורשו ללמוד ולעבוד בהתאם לחוקי השריעה. עם זאת, עד כה נדרשו נשים שלא לשוב לעבודה עד "שיפור המצב הביטחוני, ואנשי טליבאן הכו נשים שהפגינו נגד הממשלה החדשה שהקים על טהרת הגברים.

ללא לימודים על-יסודיים, נשים במדינה לא יוכלו להתקבל בעתיד לאוניברסיטאות שכבר החלו להפריד בין סטודנטים לסטודנטיות ולגבש קוד לבוש חדש.

תלמידות בבית ספר בקאבול, אפגניסטן, 18 בספטמבר 2021. רויטרס
העתיד שלהן בסכנה. תלמידות בית ספר יסודי בקאבול, אתמול/רויטרס

תלמידות והוריהן הביעו פסימיות לגבי עתידן תחת השלטון החדש-ישן. "אני כל כך מודאגת לגבי העתיד שלי", סיפרה תלמידה אחת, שחלמה להיות עורכת דין. "הכול נראה מאוד שחור. בכל יום אני מתעוררת ושואלת את עצמי מדוע אני חיה? האם אני צריכה להישאר בבית ולחכות למישהו שידפוק על הדלת ויבקש להתחתן איתי? האם זאת התכלית בלהיות אישה?".

אביה של אותה תלמידה סיפר כי "אמי הייתה בורה, ואבי הציק לה על כך כל הזמן וקרא לא אדיוטית. אני לא רוצה שהבת שלי תהיה כמו אימא שלי".

תלמידת תיכון אחרת, בת 16 מקאבול, אמרה כי זה "יום כואב".

"רציתי להיות רופאה, והחלום שלי נגוז. אני לא חושבת שהם יתנו לי לחזור לבית הספר. אפילו אם התיכונים ייפתחו מחדש, הם לא רוצים שנשים יהיו משכילות".

המשרד לענייני נשים הוסב למשטרת המוסר של טליבאן, קאבול, אפגניסטן, 18 בספטמבר 2021. רויטרס
כרזת משטרת המוסר בכניסה למבנה שהיה בעבר המשרד לענייני נשים בקאבול/רויטרס

בהתפתחות נוספת המעידה על המצב החדש באפגניסטן, המשרד שהיה אחראי לענייני נשים בממשלה הפרו-מערבית הקודמת הוסב למטה משטרת המוסר של טליבאן. עובדים בבירה קאבול החליפו את השלטים במשרד ביום שישי האחרון, ועובדות לשעבר סיפרו כי הן ננעלו מחוץ למבנה.

"המשרדים לתפילות והדרכה ולקידום המוסר ומניעת פשע", נכתב בשלט חדש שהוצב במבנה.

עובדות המשרד סיפרו כי הן ניסו להגיע לעבודה במשך כמה שבועות, אך נאמר להן לשוב לבתיהם. המבנה ננעל בסופו של דבר ביום חמישי האחרון. "אני המפרנסת היחידה של המשפחה שלי", סיפרה עובדת במקום. "כשאין משרד, מה יעשו הנשים האפגניות?".

במהלך שלטונו הקודם של טליבאן, שנמשך מ-1996 עד שהופל על ידי ארצות הברית ב-2001, משטרת המוסר אכפה את חוקי השריעה, כולל את קוד הלבוש והוצאות להורג פומביות והצלפות.

טליבאן טרם אישר רשמית שהמשרד לענייני נשים בוטל לצמיתות, אך אחד מבכירי מנהיגיו אמר בשבוע שעבר כי נשים לא יורשו לעבוד במשרדים ממשלתיים לצד גברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully