וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מודה: עשרה אזרחים נהרגו במתקפת המל"ט בקאבול

עודכן לאחרונה: 18.9.2021 / 7:27

הצבא האמריקני הודיע כי במתקפה באפגניסטן בחודש שעבר נהרגו עשרה בני משפחה, בהם שבעה ילדים. זאת, לאחר שבפנטגון טענו עד כה כי היעד היה פעילים של ארגון המדינה האסלאמית. "קרתה טעות איומה, מביעים תנחומים בפני המשפחה"

בווידאו: ביידן מגן נחרצות על נסיגת הכוחות מאפגניסטן/צילום: רויטרס

ארצות הברית הודתה אמש (שישי) כי תקיפה של מל"ט אמריקני גרמה למותם של עשרה אזרחים באפגניסטן בחודש שעבר - בהם שבעה ילדים. בהודעה שהוציא הפנטגון נמסר כי ארצות הברית חוזרת בה מההצהרה כי מי שנהרגו בתקיפה היו פעילים של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש).

גנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, הביע חרטה על מה שכינה "טעות איומה". הוא הודה כי לא סביר שמי שנהרגו בתקיפה, שבוצעה כלפי כלי רכב, היו חמושים של ארגון הטרור. "לא סביר שהרכב ומי שנמצאו בתוכו היו קשורים לארגון המדינה האסלאמית. התקיפה בוצעה מתוך כוונה כנה להסיר איום כלפי כוחותינו בעת הפינוי בשדה התעופה בקאבול, אך נעשתה טעות. אני מביע תנחומים כלפי המשפחות וקרובי ההרוגים. המקרה ייחקר".

כלי רכב שהותקף על ידי מל"ט אמריקני בקאבול, אפגניסטן, 29 באוגוסט 2021. AP
כלי הרכב שהותקף על ידי המל"ט האמריקני/AP

עד כה, טענו בצבא האמריקני כי תקיפת המל"ט ב-29 באוגוסט התנהלה כשורה ואף כינו אותה "מתקפה צודקת". עם זאת, בחלק מכלי התקשורת העלו ספקות לגבי גרסת הפנטגון, ודיווחו כי נהג הרכב שהותקף היה עובד ותיק של ארגון סיוע הומניטרי אמריקני, וכן לא מצאו עדויות לכך שהרכב נשא חומרי נפץ.

גנרל מקנזי הורה לפתוח בתחקיר האירוע, שמממצאיו עלה כי הנהג שנהרג יחד עם תשעה מבני משפחתו הוא זמארי אחמדי, עובד מטעם ארגון לא ממשלתי המחלק מזון לאזרחים אפגנים. על פי הדיווחים, מכוניתו נשאה בקבוקי מים ולא חומרי נפץ.

בניו יורק טיימס דיווחו כי ככל הנראה אנליסטים של הצבא הניחו בשוגג כי אחמדי נראה יוצא מבית בו מסתתרים אנשי דאעש, ולמעשה עקבו אחריו ואחרי מכונית הסדאן, בה נהג, במשך שמונה שעות עד התקיפה. בצבא היו באותה עת בכוננות גבוהה, מחשש למתקפות טרור נוספות, אחרי הפיגוע בשדה התעופה בקאבול בו נהרגו בין היתר 13 חיילים אמריקנים שעסקו בפינוי אזרחים מהמדינה.

עוד בוואלה!

תעלומה באפגניסטן: לאן נעלמו שניים ממנהיגי טליבאן?

לכתבה המלאה
כוחות אמריקניים מסייעים בפינוי תושבים מקאבול, אפגניסטן 29 באוגוסט 2021. רויטרס
כוחות אמריקנים מסייעים בפינוי תושבים מקאבול, אוגוסט/רויטרס

לאחר שקיבל תדרוך על ממצאי החקירה, הורה אתמול שר ההגנה לויד אוסטין להמשיך בבדיקה. הוא הביע את תנחומיו בפני משפחת קורבנות התקיפה ואמר כי "אנו יודעים כעת כי לא היה למר אחמדי שום קשר לארגון דאעש, ושפעילותו באותו יום לא היוותה איום כפי שסברנו, וגם הוא כמו אחרים, קורבן של נסיבות טראגיות. נלמד מהאירוע הזה לעתיד".

בארגוני זכויות אדם בירכו על החקירה וקראו לנקוט בצעדים נוספים. "יש לפתוח בחקירה מלאה ושקופה, להעמיד לדין את האחראים ולעדכן ולפצות את משפחות הקורבנות ואת הניצולים", אמר בריאן קסטנר, בכיר באמנסטי אינטרנשיונל. "יש לציין כי הצבא האמריקני הודה בטעות רק משום שעיני העולם נשואות אל אפגניסטן. תקיפות דומות קרו במקומות כמו סוריה, עיראק וסומליה, הרחק מאור הזרקורים. ארצות הברית ממשיכה לא לקחת אחריות על המקרים הללו, בזמן שהמשפחות סובלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully