וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה באפגניסטן: לאן נעלמו שניים ממנהיגי טליבאן?

עודכן לאחרונה: 14.9.2021 / 13:28

מומחים מעריכים כי המנהיג העליון של הארגון אינו בין החיים, אחרי שלא נראה או נשמע בציבור בחודש שחלף מאז כיבוש אפגניסטן. בכיר אחר, סגן ראש הממשלה בראדר, דווח כמי שנקלע לעימות עם בכיר אחר סביב חלוקת תפקידי הממשלה החדשה. בטליבאן מכחישים

בווידאו: בכיר בטליבאן: נשים לא צריכת לעבוד לצד גברים/צילום: רויטרס

היעדרותם מעיני הציבור של שניים ממנהיגי טליבאן הובילה לגל שמועות באפגניסטן ולתהיות אם הם עודם בחיים.

המנהיג העליון של הארגון, מולא הייבתוללה אחונזאדה, לא נראה או נשמע מאז שלוחמיו כבשו את המדינה לפני כחודש וטליבאן הסתפק בפרסום הודעה בשמו. עם זאת, טליבאן הסתיר בעבר את מותו של מייסד הארגון מולא עומר במשך שנתיים, שבמהלכן המשיך לפרסם הצהרות בשמו.

בנוסף אליו, נעלמו עקבותיו של סגן ראש הממשלה החדשה ואחד מהפנים המוכרות ביותר של טליבאן, מולא עבדול גאני בראדר. הוא עמד בראש הלשכה הפוליטית של טליבאן שפעלה מקטאר, וניהל את שיחות השלום עם ארצות הברית ועם ממשלת אפגניסטן הקודמת. לפי שמועות שנפוצו בקאבול, הוא נהרג או נפצע קשה בקרב עם בכיר אחר בטליבאן במהלך ויכוח על חלוקת משרדי הממשלה החדשה. בכירים בטליבאן ניסו להפריך היום את השמועות, אולם המאמצים שלהם רק הגבירו את התעלומה.

מולא עבדול גאני בראדר, אחד ממנהיגי טליבאן, בהצהרה שפורסמה ממקום לא ידוע, 16 באוגוסט 2021. רויטרס
מהפנים המוכרות של הארגון. מולא עבדול גאני בראדר/רויטרס

הארגון שחרר תמונות של מזכר שכתב אחד מסגניו של בראדר, שטען שהוא נמצא בקנדהאר, ואז פרסם הקלטה קולית שלכאורה שייכת לו. העדר תיעוד מצולם שלו העלה שאלות נוספות, משום שטליבאן כבר אינו ארגון מחתרתי ובראדר הוא דמות מוכרת לאור תפקידו הבינלאומי.

סוהיל שהאין, אחד מדוברי טליבאן, הכחיש את השמועות. "מולא בראדר, סגן ראש ממשלת האמירות האסלאמית של אפגניסטן, דחה בהודעה קולית את כל הטענות שהוא נפצע או נהרג בעימותים. הוא אומר שזה שקר וחסר בסיס לחלוטין", צייץ באנגלית. ואולם, סרטונים ותמונות שפורסמו ברשת ולכאורה הציגו את בראדר בקנדהאר לא הציגו שום סימן למועד שבו הם נלקחו.

לוחמי טליבאן מחוץ לשגרירות ארה"ב, קאבול אפגניסטן, 11 בספטמבר 2021. רויטרס
לוחמי טליבאן מצטלמים מחוץ לשגרירות ארה"ב בקאבול, השבוע/רויטרס

על פי ארגון רשת האנליסטים של אפגניסטן, בראדר כבר יצא מופסד בעימות הפנימי בטליבאן סביב הקמת הממשלה החדשה. בין שלושת סגניו של המנהיג העליון, בראדר היחיד שלא קיבל תיק משמעותי. המנהיג הצבאי יעקוב עומר, בנו של מייסד הארגון, קיבל את משרד ההגנה וסיראז'אדין חקאני קיבל את משרד הפנים. ברשת BBC בשפת הפשטו דווח כי בראדר עבר לקנדהאר בשל עימות עם משפחת חקאני.

במקביל, ברשת האנליסטים של אפגניסטן מעריכים כי המנהיג העליון של הארגון כבר אינו בין החיים, מאחר שהוא לא הופיע בציבור כחודש מאז נפילת קאבול. אפילו מולא עומר, מנהיגו המסתורי הראשון של טליבאן, נראה כמה פעמים בציבור בעת ששלט במדינה, אף שלא תועד מעולם בווידאו. הוא נועד אז עם נציגים זרים, העניק ריאיונות ומסר הצהרות ברדיו.

"לכן יהיה זה מוזר אם הייבתוללה בחיים ועדיין כל כך מבודד, כשהתנועה עכשיו בשלטון", אמרו בארגון המחקר. "בשלב זה נראה שהוא מתפקד כדמות סמלית ומאחדת מבלי שהוא מופיע או מדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully