וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן הציג ממשלה: שר הפנים מבוקש על ידי ה-FBI, המשרד לענייני נשים בוטל

7.9.2021 / 18:58

הארגון הקיצוני הבטיח לשתף כוחות פוליטיים מגוונים ולשמור על זכויות נשים, אך אין לכך זכר בהרכב הממשלה הזמני שהציג. ראש הממשלה נמצא ברשימה השחורה של האו"ם ושר הפנים עומד בראש ארגון הטרור רשת חקאני. המנהיג העליון הצהיר: "נשלוט לפי השריעה"

בווידאו: לוחמי טליבאן בחבל פנג'שיר/טוויטר

טליבאן הציג היום (שלישי) את ממשלת אפגניסטן החדשה, שמורכבת מראשי הארגון, בהם בכירים שנמצאים ברשימת הטרור של האו"ם ושל ארצות הברית. הממשלה של "האמירות האסלאמית של אפגניסטן", שמה הרשמי של המדינה לפי טליבאן, אינה כוללת נשים או מיעוטים, או יריבים פוליטיים. הרכבה מטיל ספק בהבטחותיו של הארגון לבנות ממשלה מגוונת שתאחד את המדינה המפולגת.

בראשות הממשלה יעמוד מולא חסן אחונד, אחד מוותיקי הארגון. הוא היה מקורב למייסד טליבאן מולא עומר, שעמד בראש המשטר הקודם ומת ב-2013, ועמד בשנים האחרונות בראש מועצת ההנהגה של הארגון. אחונד היה שר החוץ וסגן ראש הממשלה במשטר הקודם, וכמו רבים מהשרים בממשלה החדשה, נתון תחת סנקציות של האו"ם בשל תפקידו בשלטון הדכאני ההוא, שכלל הוצאות להורג פומביות ושלל כמעט לחלוטין את חירותן של הנשים.

אחד משני סגניו יהיה מולא עבדול גני בראדר, ראש הלשכה הפוליטית של טליבאן. בראדר סומן כמי שיוביל את הממשלה החדשה אחרי שהוביל את המשא ומתן עם ארצות הברית והיה הפנים של טליבאן בעולם. גם בראדר היה מקורב למולא עומר ובעבר פיקד על המתקפות נגד הכוחות האמריקניים במדינה. הוא נעצר ונכלא בפקיסטן ב-2010, אך שוחרר לבקשת ממשל טראמפ ב-2018 והוביל את השיחות עם האמריקנים בדוחא.

דמות בולטת נוספת היא שר הפנים סראג'אדין חקאני, בנו של מייסד רשת חקאני המוגדרת ארגון טרור בארצות הברית. חקאני אף מבוקש על ידי ה-FBI. שר ההגנה יהיה מולא מוחמד יעקוב, בנו של מולא עומר.

ראש ממשלת אפגניסטן ואחד ממנהיגי טליבאן מולא חסן אחונד. טליבאן, אתר רשמי
היה בכיר גם במשטר הקודם. ראש הממשלה החדש מולא חסן אחונד/אתר רשמי, טליבאן

דובר טליבאן, זביהוללה מוג'האד, הכריז על הרכב הממשלה החדשה במסיבת עיתונאים בקאבול. הוא ציין כי מדובר בממשלה זמנית, אך היא אינה עולה בקנה אחד עם הבטחותיו לכלול כוחות פוליטיים מגוונים. בנוסף לכך, בוטל המשרד לענייני נשים, בצעד שצפוי להגביר את החשש מדיכוי מחודש שלהן תחת שלטון טליבאן. ‎

מוג'האד הוסיף כי הממשלה הוקמה על מנת לענות על הצרכים הבסיסיים של האזרחים. לדבריו, יתר המשרדים טעם אוישו מאחר שבארגון מחפשים אחרי אנשים בעלי הכישורים המתאימים.

המנהיג העליון של טליבאן, מולא הייבתאללה אחונזאדה, הבטיח כי הארגון יהיה מחויב לכל החוקים, ההסכמים וההתחייבויות הבינלאומיים - כל עוד הם לא סותרים את השריעה. "בעתיד, השלטון והחיים באפגניסטן יפוקחו על ידי החוקים של השריעה הקדושה", מסר בהצהרה, שבה בירך את אזרחי אפגניסטן על "השחרור מהשלטון הזר". זאת הצהרתו הראשונה שלו מאז שהארגון הקיצוני השתלט על בירת אפגניסטן והפיל את הממשלה הפרו-מערבית.

כרזת מבוקש של ה-FBI של סיראג' א-דין חקאני. FBI, אתר רשמי
שר פנים טרוריסט. כרזת המבוקש של ה-FBI/אתר רשמי, FBI

מוקדם יותר הזהיר האו"ם כי השירותים הבסיסיים באפגניסטן נמצאים בקריסה וכי המזון וסיוע אחר עומדים לאזול. יותר מחצי מיליון תושבים נעקרו מבתיהם באפגניסטן מאז תחילת השנה. בשבוע הבא תיערך ועידת תורמים בינלאומית בז'נבה, אך במערב הבהירו כי מעבר לשליחת סיוע הומניטרי, היחסים עם הממשלה החדשה תלויים בהרכב שלה ובמעשים שלה.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה לכתבים במטוס הנשיאותי אייר פורס 1, שעושה את דרכו לניו יורק עם הנשיא ג'ו ביידן, כי וושינגטון לא תכיר בקרוב בממשלת טליבאן.

שעות לפני ההכרזה על הרכב הממשלה החדשה, התקיימה הפגנה נוספת בקאבול שפוזרה על ידי אנשי טליבאן. מאות נשים וגברים צעקו "תחי ההתנגדות" ו"מוות לפקיסטן", שמואשמת על ידי מתנגדי טליבאן בסיוע לארגון לשוב לשלטון. אסלאמאבאד מכחישה זאת, אך ביקורו של ראש המודיעין הפקיסטני בקאבול מוקדם יותר השבוע רק הגביר את העוינות כלפיה.

כוחות טליבאן מנסים לפזר הפגנה נגד פקיסטן בקאבול, אפגניסטן, 7 בספטמבר 2021. רויטרס
מאבדים סבלנות. לוחמי טליבאן מפזרים הפגנה בבירה, היום/רויטרס

קריסתה המהירה של הממשלה הפרו-מערבית בעיצומה של הנסיגה האמריקנית בחודש שעבר הובילה למבצע פינוי רחב היקף, שבמהלכו נמלטו מהמדינה אזרחים זרים ואזרחים אפגנים ששיתפו פעולה עם הכוחות המערביים. כ-124 אלף איש הוצאו מקאבול בתוך שבועות ספורים, במבצע הפינוי האזרחי האווירי הגדול אי-פעם, אך עוד עשרות אלפים נותרו מאחור.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי וושינגטון נמצאת בקשר עם כמאה אזרחים אמריקנים שעוד נותרו באפגניסטן. לדברי מארגן של טיסות פינוי, כאלף איש, בהם אמריקנים, תקועים בעיר הצפונית מאזר-י-שריף משום שהם טרם קיבלו אישור מוושינגטון והאשים את משרד החוץ בתקלה.

בלינקן, המבקר בקטאר שלה תפקיד מרכזי במאמצי התיווך, אמר כי מדובר בבעיה בירוקרטית. "ההבנה שלי היא שטליבאן לא מנע יציאה ממי שיש לו תעודה בתוקף, אבל אלו שאין להם לא יוכלים לעזוב בשלב זה", הוא אמר לכתבים. "משום שכל האנשים האלו מכונסים יחד, זה אומר שהטיסות לא יכולות לצאת".

המורדים בפנג'שיר: "ההתנגדות תימשך"

אתמול הכריז טליבאן ניצחון בעמק פנג'שיר, הפרובינציה האחרונה שנותרה מחוץ לשליטתו ולוחמיו תועדו בכניסה למטה המושל אחרי ימים של לחימה עזה נגד חזית ההתנגדות הלאומית של אפגניסטן. החזית, בהנהגת אחמד מסעוד, מורכבת משרידי צבא אפגניסטן וכוחות מיליציה מקומית.

מסעוד, שאביו היה מפקד צבאי נערץ ולחם בטליבאן עד שחוסל על ידי אל-קאעדה יומיים לפני פיגועי 11 בספטמבר, הכחיש שכוחותיו נכנעו. הוא הצהיר בפוסט בטוויטר כי "ההתנגדות שלנו תימשך".

המחוז ההררי היה מעוז התנגדות לטליבאן בעת שלטונם הקודם ולכוחות הסובייטים שפלשו לאפגניסטן ב-1979 עד שנסוגו עשור לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully