וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיס ההתנגדות האחרון נפל: טליבאן כבש את חבל פנג'שיר

עודכן לאחרונה: 6.9.2021 / 10:47

לוחמי הארגון השלימו את השתלטותם על כל שטחה של אפגניסטן, אחרי שהמחוז המורד לא הצליח לבלום את המתקפה. בצפון המדינה, כאלף איש, בהם אמריקנים, ממתינים שארה"ב תאשר את המראת הטיסות שלהם

בווידאו: לוחמי טליבאן בחבל פנג'שיר/טוויטר

טליבאן הכריז היום (שני) על השתלטותו המלאה על פרובינציית פנג'שיר, שהייתה האזור האחרון באפגניסטן שלא היה בידיו. בתמונות שפורסמו ברשתות החברתיות נראו לוחמי הארגון עומדים בכניסה לשערי מבנה השלטון המחוזי.

כוחות ההתנגדות בפרובינציה, בהנהגת אחמד מסעוד, אמרו כי הם ממשיכים בלחימה. "אני בטוח, חברים, אל תדאגו", צייץ מסעוד ממקום לא ידוע. הכוחות, שהורכבו משרידי צבא אפגניסטן ומיליציות מקומיות, ספגו אבידות קשות בלחימה בימים האחרונים. בין ההרוגים היה הדובר שלהם פהים דשתי, ששרד את פיגוע ההתאבדות שהרג את אביו של מסעוד, אחמד שאה מסעוד, ב-9 בספטמבר 2001 - יומיים לפי מתקפת 11 בספטמבר בארצות הברית.

"פרובינציית פנג'שיר נפלה כולה בידי האמירות האסלאמית של אפגניסטן", הצהיר דובר הארגון זביהוללה מוג'האד. הוא טען כי חלק מ"לוחמי האויב" נהרגו ואחרים נמלטו משדה הקרב. "באמצעות הניצחון הזה והמאמצים האחרונים, המדינה שלנו יצאה מהמערבולת של המלחמה ולאזרחינו יהיו חיים שמחים בשלום, בחופש ובחירות בכל רחבי המדינה".

הוא ניסה להבטיח לתושבי המחוז, שלחם בשלטון טליבאן הקודם בין 1996 ל-2001, כי הארגון לא יפלה אותם. בעוד שלוחמי טליבאן הם פשטונים, רוב תושבי פנג'שיר הם טג'יקים. "הם האחים שלנו ואנחנו נעבוד יחד למען מטרה משותפת ורווחת המדינה", הצהיר דובר טליבאן. לדבריו, סגן הנשיא לשעבר אמראללה סלאח, שהצטרף למורדים, נמלט לטג'יקיסטן השכנה.

לוחמי טליבאן בחבל פנג'שיר, אפגניסטן, 6 בספטמבר 2021. טוויטר, צילום מסך
לוחמי טליבאן במרכז פרובינציית פנג'שיר, היום/צילום מסך, טוויטר

אתמול נכנסו כוחות טליבאן לבירת הפרובינציה ולקחו עמם כלי נשק ותחמושת רבים. במהלך הלילה, אמר מסעוד כי הוא מברך על ההצעות של אנשי דת למשא ומתן. כמה ניסיונות כאלו כבר נעשו מאז פרוץ הלחימה באזור, אך הם לא הניבו הסכמות ושני הצדדים הטילו את האשמה אלו על אלו.

ההשתלטות על פנג'שיר, שהיה מעוז ההתנגדות לכוחות הסובייטים בשנות ה-80, משלימה את כיבושה של אפגניסטן כולה בתוך כחודש בלבד. טליבאן גרם לתדהמה בעולם כשתפס את השלטון בקאבול ב-15 באוגוסט תוך שהממשלה הפרו-מערבית קורסת ומתפזרת לכל עבר ומאז הוא מנסה להציג פנים מתונות יותר, אך מעטים מאמינים לו. ביום שבת הוא פיזר באלימות הפגנה של נשים בקאבול, וכמה מפגינים נהרגו בחודש שעבר ברחבי המדינה אחרי שהניפו את דגלי אפגניסטן בעצרות שונות.

לוחם טליבאן בנמל התעופה הבינלאומי בקאבול, אפגניסטן, 5 בספטמבר 2021. רויטרס
נערכים לחידוש הפעילות. לוחם טליבאן בנמל התעופה בקאבול, אתמול/רויטרס

בימים אלו מנסה טליבאן לגבש ממשלה חדשה, שתוכל למשוך השקעות בינלאומיות בכלכלה המקומית המפורקת, ולהפעיל מחדש את נמל התעופה בקאבול בסיוען של קטאר וטורקיה. כמה מדינות מערביות העבירו את הנציגות שלהן מקאבול לדוחא, בירת קטאר, בעוד ששכנותיה של אפגניסטן - בהן סין, רוסיה ואיראן - שמרו על נוכחות דיפלומטית בבירה האפגנית. היו להן יחסים מתוחים עם המשטר הקודם של טליבאן בשנות ה-90, והן טוענות שהן ימתינו לראות כיצד ייראה השלטון החדש לפני שיכירו בו.

כאלף איש ממתינים לפינוי

במקביל, כאלף איש, בהם אזרחים אמריקנים, עדיין תקועים באפגניסטן כשהם ממתינים לאישור ליציאת טיסות הצ'רטר שלהם. מארגן הפינוי, שנותר בעילום שם, אמר לרויטרס כי משרד החוץ בוושינגטון לא עדכן את טליבאן שהוא מאשר את יציאת הטיסות מנמל התעופה הבינלאומי בעיר הצפונית מזר-י-שריף או שאישר אתר נחיתה.

"הם צריכים לתת דין וחשבון על כך שהם סיכנו את חייהם של האנשים האלו", אמר המארגן.

עם זאת, גורם אמריקני, שדיבר בעילום שם, דחה את הטענות שאזרחים אמריקנים נתונים בסכנה. לדבריו, הממשל האמריקני "לא אישר שיש אמריקנים במזר-י-שריף המנסים לעזוב את נמל התעופה".

לאחר השלמת הנסיגה, לארצות הברית אין עוד נוכחות בשטח או אמצעים לאמת פרטים בסיסיים. "אנחנו נוודא שטליבאן עומדת במילתו לאפשר לאנשים לעזוב בחופשיות את אפגניסטן", אמר דובר של משרד החוץ בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully