וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שטליבאן נואש להכרה בינלאומית, הנשים באפגניסטן מפגינות למען זכויותיהן

3.9.2021 / 22:14

עשרות נשים התאספו מול ארמון הנשיאות, לעיני חמושי טליבאן, בדרישה לאפשר להן גישה להשכלה ולהחזיק במשרותיהן, זכויות מהן נהנו ב-20 השנים האחרונות. בינתיים, הארגון הקיצוני שתפס את השלטון מבטיח ממשל מתון מבעבר, תוך ניסיון לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק

בווידאו: ביידן מגן נחרצות על נסיגת הכוחות מאפגניסטן/צילום: רויטרס

קבוצה קטנה של נשים אפגניות הפגינו היום ליד ארמון הנשיאות בקאבול. בעוד הטליבאן הולך ומחזק את שליטתו במדינה ומרכיב ממשלה תוך ניסיון לזכות בהכרה בינלאומית, הנשים עמדו על זכותן לשוויון זכויות.

טליבאן כבש את מרבית השטחים במדינה בתוך כמה ימים, ורק לפני שלושה ימים חגג את עזיבת הכוחות האמריקנים את אדמת אפגניסטן, בתום 20 שנות לחימה. כעת, הארגון האסלאמיסטי הקיצוני מתמודד עם אתגר משילות חדש ישן - בניסיון לבנות מנגנון ממשלתי במדינה רוויית הקרבות והשסעים, שהפכה תלויה בשני העשורים האחרונים בסיוע בינלאומי.

אנשי הארגון הבטיחו ממשל מתון ומודרני יותר מזה מהמשטר שהנהיגו בין 2001-1996. עם זאת, אפגנים רבים, בעיקר נשים, מביעים חשש מביטול הזכויות שהושגו במהלך שני העשורים האחרונים לאור הנוכחות האמריקנית באזור.

נשים אפגניות מפגינות מול ארמון הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 3 בספטמבר, 2021. AP
"גישה חופשית להשכלה". ההפגנה בקאבול/AP

זו מחאת הנשים השנייה המתקיימת במדינה המדממת בתקופה האחרונה. מחאה נוספת התקיימה בהראת שבמערב המדינה. מול הארמון בקאבול הפגינו היום כ-20 נשים, עם מיקרופונים בידיהן, תחת עיניהם הפקוחות של חמושי טליבאן. הן דרשו גישה חופשית להשכלה, את הזכות לשוב לשוק העבודה, ואף לקבל תפקיד במערכת הממשלתית שתוקם. "חופש הוא המוטו שלנו, זה גורם לנו להתגאות", נכתב על אחד מהשלטים שנשאו. אחד מאנשי טליבאן התפרץ לעבר ההמון, אולם עדי ראייה טענו כי הדבר נבע בשל זעמו על המסתקרנים בהפגנה, ולא על המפגינות עצמן.

"אנו מודאגים מעניין זכויות האדם באפגניסטן, בעיקר בנוגע לזכויותיהן של נשים", אמר דובר האו"ם סטפן דיואריץ'. "זה הכרחי לנשים תהיה הזכות לעבוד - ובסביבה בטוחה. אלו חלק מהנשואים שהבאנו לידיעת הגורמים שאנו משוחחים איתם בקאבול".

מנגד, בטליבאן אמרו כי יתאפשר לנשים להמשיך את לימודיהן ואף לעבוד מחוץ לבית, זכויות שנשללו בפעם הקודמת שהיו בשלטון. עם זאת התחייבו - חוקי השריעה יהיו שיונהגו במדינה, מבלי לפרט בנושא.

הפרשנויות לחוק האסלאמי משתנות בעולם המוסלמי, כשלרוב הזרמים המתונים יותר הם השולטים. השלטון הקודם של טליבאן עוצב על ידי המסורות השבטיות והיחודיות של אפגינסטן, לפיהן אסור לנשים להיארות בפומבי. נוהג זה נמשך במיוחד באזורים הכפריים, אפילו במהלך 20 השנים האחרונות שבהן הממשלות נתמכו בידי המערב.

נשים אפגניות מפגינות מול ארמון הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 3 בספטמבר, 2021. AP
"לא יקחו את החופש, זה מסב לנו גאווה". נשים בהפגנה בקאבול/AP

הדאגה העיקרית העומת בשלב זה לפתחו של הארגון הקיצוני היא הכלכלה האפגנית. המדינה שרויה במשבר חמור. עובדי המדינה לא קיבלו שכר על עבודתם במשך חודשים, הכספומטים הושבתו, והבנקים מגבלים את משיכות המזומנים ל-200 דולרים לשבוע, מה שיוצר תורי ענק מחוץ לסניפים. ארגוני סיוע בינלואמיים אף התריעו מפני משבר תזונתי ורעב על רקע הבצורת הקשה באזור.

בטליבאן הבטיחו כי תאגיד הפיננסים ווסטרן יוניון, שהפיסק את שירות העברת הכספים עם כניסת החמושים לקאבול בחודש שעבר, יחדש את ההעברות שעשויות לסייע לאפגנים לקבל מזומנים מקרובי משפחה בחו"ל. למרות זאת, רוב עתודות החוץ של אפגניסטן מוקפאות, שכן מדינות המערב עדיין בוחנות את קשריהן עם טליבאן, עניין שמפעיל לחץ על המסחר במטבע המקומי. על כל פנים, מווסטרן יוניון עדיין לא התקבלה כל הודעה על חידוש הפעילות.

נשים אפגניות מפגינות מול ארמון הנשיאות בקאבול, אפגניסטן, 3 בספטמבר, 2021. AP
הפגנת הנשים בקאבול/AP

בינתיים, הלחימה במדינה השסועה נמשכת. שלושה ימים לאחר עזיבת המטוס האמריקני האחרון את נמל התעופה בקאבול. במהלך היום נמשכו הקרבות העזים בעמק פנג'שיר שמצפון לקאבול. סמוך לשעות הערב בבירה קולות ירי חגיגיים בעקבות שמועות על כך שטליבאן כבש את העמק, שהוגן על ידי סגן הנשיא לשעבר עמרללה סאלח ואחמד מסעוד, בנו המנהיג האפגני אחמד שאה מסעוד, שנהרג בהתנקשות יומיים בלבד הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית.

עם זאת, ערוץ הטלוויזיה הפופולרי באפגניסטן TOLO העביר מסר מסאלח שאמר כי הלחימה הייתה אינטנסיבית, שולוחמים משני הצדדים מתו, אך הוא עדיין נמצא בעמק פנג'שיר והוא יישאר להגן עליו.

ירי השמחה נמשך בבירה כ-15 דקות, מה שגרם לדובר טליבאן ולראש ועדת התרבות של הארגון להזהיר מפני בזבוז התחמושת שלהם. "הימנעו מירי אוויר, במקום זאת הודולאל", אמרו.

מחזרים על הפתחים

בינתיים, בטליבאן שבים ומצהירים כי הם מעוניינים ביחסים טובים עם כלל המדינות, אפילו עם ארצות הברית. בימים האחרונים אנשי הארגון קיימו שורה של פגישות עם שליחים זרים בקטאר, שם הם מחזיקים כבר זמן מה במעין לשכה פוליטית.

מדינות המערב צפויות לדרוש מטליבאן לעמוד בהבטחותיהם להקים ממשלה רחבה ולמנוע מאפגניסטן להפוך למדינת מקלט לטרור. הם עשויים גם ללחוץ על טליבאן בנושא זכויות נשים, אם כי זה עשוי להיות נושא מורכב יותר בקרב הגרעין הקשה של האכגון, השקוע בתרבות השבטית השמרנית ביותר של אפגניסטן.

אחמדאללה מוטאצ'י, דובר ועדת התרבות של טליבן, אמר כי בכיר מאיחוד האמירויות הערביות טס ביום שישי לשדה התעופה הבינלאומי של קאבול כדי להיפגש עם גורמי הטליבאן, מבלי לציין את שמו. ערוץ TOLO אף דיווח כי המטוס נשא גם 60 טונות של מזון וסיוע רפואי.

בכירי טליבאן בשיחה עם עיתונאים בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 31 באוגוסט 2021. AP
בכירי טליבאן בשיחה עם עיתונאים בקאבול, השבוע/AP

במהלך השבוע טענו בארגון כי אחד מבכיריו הפועל בקטאר, נפגש לאחרונה עם משלחות בריטיות וגרמניות. אותו בכיר ציין כי גורם אחר בטליבאן יצר לאחרונה קשר עם שר החוץ הסיני וו ג'יאנגהאו.

רוב הנציגיות המערביות בקאבול נסגרו לאחר שטילבאן נכנס לעיר ב-15 באוגוסט. כעת קוראים בארגון לדיפולמטים לשוב לעיר. בכירי הארגון התראיינו בערוצי הטלוויזיה ואמרו כי לעולם אין מה לחשוש מהם. עם זאת, אפגנים רבים, כמו גם במדינות המערב שניהלו מאבק בטליבאן בשני העשורים האחרונים, נותרו ספקנים מאוד.

עשרות אלפי אפגנים ברחו מהמדינה לאחר השתלטות טליבאן במסגרת הנסיגה האמריקנית דרך שדה התעופה הבינלאומי בקאבול. התמונות הבלתי נתפסות של אפגנים נצמדים למטוסים צבאיים ממריאים לפני שנפלו אל מותם, לצד פיגוע ההתאבדות בשבוע שעבר בו נהרגו 169 אפגנים ו -13 אנשי שירות אמריקנים, היו לסצנת סיום מרה למלחמה הארוכה ביותר של אמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully