וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות חוזרות בקליפורניה: המושל הדמוקרטי נגד "השיבוט" של טראמפ

14.9.2021 / 16:06

בפעם השנייה בלבד בהיסטוריה של קליפורניה, יעמוד המושל בפני הדחה לאחר קמפיין רפובליקני שצבר תאוצה במגיפת הקורונה. המושל ניוסם, המוביל בסקרים, גייס את ביידן ובכירי המפלגה הדמוקרטית, שהזהירו מפני ניצחון של מגיש רדיו שמרני. "עדיין לא הבסנו את הטראמפיזם"

בווידאו: נשיא ארה"ב ביידן משתתף בעצרת בחירות של מושל קליפורניה/צילום: רויטרס

המצביעים בקליפורניה יבחרו היום (שלישי) אם להדיח את המושל הדמוקרטי גווין ניוסם בבחירות מיוחדות, שמציבות ראש בראש את הרוב הדמוקרטי במדינה נגד תומכיו הרפובליקניים של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. ניוסם, שנבחר לתפקיד רק ב-2018, נלחם על עתידו הפוליטי בבחירות החוזרות, שנערכות בפעם השנייה בלבד בהיסטוריה של קליפורניה למרות 55 ניסיונות קודמים.

הקמפיין להדחתו החל על ידי קבוצה שמרנית רפובליקנית והוא צבר תאוצה במהלך מגיפת הקורונה. השמרנים, הזועמים על המדיניות הליברלית של המושל כלפי הקהילה הגאה, ההגירה והפשיעה, מחו גם על ההגבלות שהטיל לצורך המאבק בנגיף, כולל סגירת בתי הספר וחובת עטיית מסיכות והתחסנות.
מגיש הרדיו הרפובליקני לארי אלדר, תומך נלהב של טראמפ, מוביל את רשימת 46 המועמדים הרוצים להחליף את ניוסם. הוא הבטיח לבטל את הגבלות הקורונה והחיסונים.

אם אכן יודח המושל הדמוקרטי, שנהנה מפופולריות באחת המדינות הפרוגרסיביות ביותר בארצות הברית, צפויות לכך השלכות על בחירות אמצע הכהונה לקונגרס בשנה הבאה. בנוסף לכך, סילוקו מהתפקיד עשוי גם לשים קץ לשאיפותיו העתידיות להתמודד לסנאט או לנשיאות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם במהלך קמפיין עם מושל קליפורניה, גווין ניוסם, בלונג ביץ', קליפורניה, 13 בספטמבר 2021. רויטרס
כל בכירי המפלגה הדמוקרטית התגייסו לעזור. ביידן לצד ניוסם בעצרת אתמול/רויטרס

לפי הסקרים האחרונים, התמיכה בניוסם מוצקה. סקר שפורסם ביום שישי על ידי המכון ללימודי ממשל באוניברסיטת ברקלי, 60.1% מקרב אלו שצפויים להצביע אמרו כי הם תומכים במושל לעומת 38.5% הרוצים בהחלפתו. לפי הנתונים הרשמיים, בארבעת השבועות שבהן נערכה הצבעה מוקדמת, הבוחרים הדמוקרטים הצביעו פי שניים יותר מאלו הרפובליקנים. כ-38% מבעלי זכות הבחירה כבר הצביעו.

זאת תפנית משמעותית בהשוואה לתחילת הקיץ, כשהסקרים הראו שכל כך מעט דמוקרטים התכוונו להצביע, עד שמשרתו של ניוסם בסכנה. רק רבע מהבוחרים בקליפורניה מזוהים כרפובליקנים.

"הסקרים שינו את הלך הרוח הדמוקרטי, מלהישאר ישובים על הספה ללומר 'זה משהו שאנחנו חייבים לעשות'", אמר פול מיטשל, שעומד בראש החברה Political Data Intelligence המנתחת את קולות הבוחרים.

על פי שיטת הבחירות בקליפורניה, אם יותר מ-50% מהנשאלים יתמכו בהדחתו של המושל, תשובתם לשאלה השנייה שעל פתקי ההצבעה תכריע מי יהיה המושל הבא של המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית וכלכלתה הגדולה ביותר - גם אם לא יזכה ברוב הקולות.

בסקר של ברקלי, זכה אלדר ב-38% מקולותיהם של אלו שצפויים להצביע בעד החלפת המושל הדמוקרטי. אחריו הגיע מגיש היוטיוב הדמוקרטי קווין פארת', עם 10% מהקולות. בין המועמדים הנוספים גם כוכבת הריאליטי קייתלין ג'אנר. לא ברור מתי יוודעו תוצאות הבחירות הסופיות לאור ההצבעה הרבה דרך הדואר, שאותה ניתן היה לשלוח עד היום.

המתמודד לארי אלדר, קליפורניה, 13 בספטמבר 2021. רויטרס
מקדם תיאוריות קונספירציה כמו טראמפ. לארי אלדר/רויטרס

בניגוד לדמוקרטים, רפובליקנים רבים צפויים להצביע בקלפיות עצמן, בהמשך לטענות השווא של טראמפ על זיופי הקולות בבחירות לנשיאות בנובמבר האחרון. בימים האחרונים, טען הנשיא לשעבר כי גם הבחירות בקליפורניה "יזויפו" נגד הרפובליקנים.

אלדר אמר דברים דומים. בשבוע שעבר, הוא אמר לכתבים בלוס אנג'לס כי "ייתכן שיהיו תעלולים".

מיטשל אמר כי כדי שיונסאם יודח, הרפובליקנים יזדקקו לשיעור הצבעה במיוחד בקלפיות לצד האטה בקצה ההצבעה של הדמוקרטים.

רפאל זונשהיין, מומחה למדע המדינה מאוניברסיטת קליפורניה, אמר אם ניוסם ישמור על כיסאו, הוא יגיע לבחירות החוזרות בשנה הבאה מעמדה חזקה, בעוד שהרפובליקנים צפויים להיחלש אחרי אי-הצלחה בהדחתו.

"הדבר הקרוב ביותר לשיבוט של טראמפ"

בשבועות האחרונים הגביר מושל קליפורניה את קריאותיו לבוחרים וקשיר את הבחירות לטראמפ. הוא אמר כי אלדר יכפה מדיניות שמרנית בכל הנוגע להפלות, הגירה, נשק וסוגיות אחרות.

אתמול הצטרף הנשיא ג'ו ביידן אל ניואם בעצרת בלונג' ביץ', הסמוכה ללוס אנג'לס, הזהיר כי הבחירות החוזרות שיזמו הרפובליקנים הם חלק מהמאמצים שלהם להדיח את הדמוקרטים מהשלטון ולהרחיב את ההגבלות על הצבעה, זכויות אזרח והפלות. במפלגה הדמוקרטית הזכירו את המדיניות של טראמפ ואת הרפובליקנים שאימצו את טענות הכזב שלו בדבר גניבת הבחירות האחרונות, על מנת לעודד את הבוחרים לצאת לקלפיות.

"אני נאלצתי להתמודד נגד דונלד טראמפ האמיתי", אמר ביידן בפני קהל של כמה מאות תומכים בקולג' המקומי. "ובכן, השנה הזאת, המועמד הרפובליקני המוביל לתפקיד המושל הוא הדבר הקרוב ביותר לשיבוט של טראמפ שראיתי", הוסיף הנשיא, שלא הזכיר את אלדר בשמו.

ניוסם, שדיבר לפני ביידן, השתמש במיילים דומות וחזר על השורה הקבועה שלו: "אולי הבסנו את דונלד טראמפ, אבל לא הבסנו את הטראמפיזם. הטראמפיזם עדיין נמצא על פתקי ההצבעה בקליפורניה".

הנשיא והמושל נפגשו לפני העצרת בסקרמנטו, בירת קליפורניה. ביידן הגיע לביקור במדינה גם כדי לסקור את הנזק שעשו שריפות הענק באזור ולאחר מכן הוא טס יחד עם ניוסם במטוס הנשיאותי ללונג ביץ'.

הצבעה בסן דייגו  לנשיאות קליפורניה
 14 בספטמבר 2021. AP
הדמוקרטים התעוררו אחרי הסקרים. קלפי הצבע-וסע בסן דייגו, היום/AP

בנוסף לביידן, בכירים נוספים במפלגה הדמוקרטית התגייסו לטובתו של המושל, בהם סגניתו קמלה האריס, שהגיעה לעצרת בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר, והנשיא לשעבר ברק אובמה והסנאטור ברני סנדרס שהופיעו בפרסומות עבורו.

לקראת הגעתו לעצרת עם ניוסם, השיירה של ביידן חלפה על פני שורת מפגינים המתנגדים לו, כולל על פני קהל של כ-200 איש שהחזיקו שלטים שבהם נכתב "טראמפ ניצח", "חייהם של לא מחוסנים חשובים" ו"הדיחו את ניוסם".

המושל תקף גם את העמדות של אלדר ביחס לשינויי האקלים, אחרי שאמר שהוא תומך בהרחבת קידוחי הנפט בים וכינה את ההתחממות הגלובלית "הונאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully