וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת הייתה על הקיר? בשב"ס פספסו גם את המנהרה הקודמת בכלא גלבוע

עודכן לאחרונה: 14.9.2021 / 14:33

כשב-2014 התבקשו צוותים מקצועיים להוביל "טיפול שורש" בכלא השמור ולאתר פרצות אפשריות, הם הסיקו כי המבנה תקין לחלוטין - ומנהרה שנחפרה באחד התאים התגלתה רק בידי אסיר שדיווח על כך. ועדה שהוקמה לאחר מכן התריעה בדוח כי הכלא בנוי על כלונסאות, אך הליקויים לא תוקנו

בווידאו: רה"מ בנט מגדיר את בריחת המחבלים מכלא גלבוע קריאת השכמה/צילום: רוני כנפו

שירות בתי הסוהר התגאה בשנת 2014 שסיכל בריחה של אסירים ביטחוניים לאחר שקיבל מידע מודיעיני על מנהרה שנחפרה בשירותים של אחד התאים, אלא שלוואלה! נודע כי מי שגילה את המנהרה היה אסיר עבודה פלילי שהגיע לתקן את השירותים.

ועדה פנימית שהוקמה בשב"ס לאחר מכן זיהתה כי המבנה, שאמור להיות הכלא השמור במדינה, בנוי על כלונסאות, ודוח שכתבה הופץ לפיקוד הבכיר של הארגון, אך הליקויים לא תוקנו. הדבר מעמיד בסימן שאלה את סדרי העדיפויות של נציבי שב"ס בשנים האחרונות, לרבות הנציבה הנוכחית קטי פרי: גם עליה הייתה מוטלת החובה הבסיסית לוודא שכל בתי הסוהר בארץ מוגנים מפני בריחות אסירים. פרי, כמו קודמיה, תצטרך לתת על כך תשובות בוועדת הבדיקה הממשלתית.

כלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021. רויטרס
הכתובת מרוחה בענק. כלא גלבוע/רויטרס

ראשית הפרשה בחודש יוני של אותה שנה, אז התגלתה מנהרה באגף הביטחוני בכלא שאטה, הצמוד לכלא גלבוע. גונדר-משנה אלי גבאי, מפקד כלא גלבוע דאז, התבקש לבצע בבית הסוהר מה שמכונה בשב"ס "טיפול שורש" - בדיקה מקיפה של המבנה לאיתור פרצות אפשריות.

צוותים שהובאו לכלא גלבוע לא איתרו מנהרות או כלונסאות והודיעו כי המבנה תקין לחלוטין. אלא שלאחר כמה שבועות התלוננו אסירים ביטחוניים על סתימה בשירותי הבול-פגיעה שקיימים בתא 7 באגף 2 בבית הסוהר. בעקבות זאת נשלח אל התא אסיר עבודה, שריצה עונש מאסר באגף הפלילי בכלא גלבוע, כדי לתקן את הסתימה - ונדהם לגלות כי מתחת לפיר נחפרה מנהרה. הוא הודיע על כך מיד לסוהרים שהיו במקום.

שב"ס התגאה אז בהודעות לתקשורת כי סיכל בריחה של אסירים ביטחוניים במנהרה, כשבפועל מי שגילה את המנהרה, אם כן, היה האסיר, שהודיע עליה מיד לשב"ס. ייתכן ואסיר אחר היה מנצל את הפרצה כדי לברוח בעצמו או לנסות לסייע לאחרים לברוח.

עוד בוואלה!

בדיקת מחדלים נוספים בשב"ס וזימון שרים לשעבר: סמכויות הוועדה לבדיקת הבריחה מהכלא

לכתבה המלאה

המנהרה שנחשפה בכלא גלבוע ב-2014

בווידאו: המנהרה שחפרו אסירים מהג'יהאד האיסלאמי בכלא גלבוע והתגלתה ב-2014/צילום: באדיבות שב"ס

בכירים במערכת אכיפת החוק, המעורים בפרטים, סיפרו לוואלה! כי לאחר גילוי המנהרה הוקמה ועדה פנימית בשב"ס בראשות גונדר אשר וקנין - שהיה אז מפקד המחוז הצפוני בארגון - שהכינה דוח על מצב המבנה של בית הכלא, שמצביע בין היתר על העובדה שבית הסוהר בנוי מכלונסאות.

הדוח הזה הופץ לפיקוד הבכיר של שב"ס ולנציב שב"ס דאז אהרון פרנקו, ואף הובא לידיעתה של עפרה קלינגר שמונתה ב-2015 לנציבת שב"ס. וקנין שימש אחר כך בתפקדי ראש אגף האסיר, סגן נציבת שב"ס וממלא מקום נציב שב"ס מאז פרישתה של קלינגר ועד למינויה של קטי פרי לפני כשמונה חודשים. למרות המסקנות שכתב וקנין, איש מהנציבים שכיהנו לא הביא לפתרון בעיית הכלונסאות בכלא גלבוע.

פתח הבור דרכו ברחו ששת המחבלים. 06 בספטמבר 2021. ., אתר רשמי
פתח הבור בכלא גלבוע שממנו ברחו האסירים בשבוע שעבר/אתר רשמי, .

בשב"ס יידרשו להעביר את ממצאי הדוח הזה וממצאים אחרים שיש בידם לידי ועדת הבדיקה הממשלתית שתקום. כמו כן, הוועדה צפויה לזמן את נציבי שב"ס בשנים האחרונות ולדרוש מהם לענות על שאלות קשות, ובהן, בין היתר, מדוע איש מהם לא טרח לתקן את כלל הליקויים שימנעו את מחדל הבריחה, כשהכתובת הייתה מרוחה על מגדל השמירה בענק.

משב"ס נמסר בתגובה: "תחקיר האירוע מציין כי גילוי המנהרה נעשה על פי מידע מודיעיני. הטענות כי התחקיר איננו מפרט את האמת ייבדקו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully