וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה היסטורית במקסיקו: העליון קבע כי הפלות אינן פשע

8.9.2021 / 10:42

בעוד שבארה"ב מקשיחים את חוקי ההפלות, בשכנה מדרום הכריעו השופטים כי הם אינם חוקתיים. "הפלות כבר אינן פשע", חגגו נשים במדינה הקתולית השנייה בגודלה בעולם, שעתה רוצות להפוך אותן לחוקיות

Women take part in a protest to celebrate the decision of the Supreme Court of Justice of the Nation (SCJN) that declared the criminalization of abortion as unconstitutional, in Saltillo, Mexico September 7, 2021. REUTERS/Daniel Becerril. רויטרס
ניצחון גדול לתנועת הנשים במקסיקו. פעילות חוגגות את פסיקת העליון בסלטיו, אתמול/רויטרס

בית המשפט העליון של מקסיקו קבע אמש (שלישי) פה אחד כי איסור על הפלות הוא אינו חוקתי, והעניק ניצחון גדול לנשים במדינה.

משמעות הפסיקה היא שבתי המשפט במדינה הקתולית השנייה בגודלה בעולם לא יוכלו לעסוק עוד בתיקים פליליים הקשורים להפלות. היא מצטרפת לאישור ההפלות ההיסטורי בארגנטינה, שנכנס לתוקף בתחילת השנה. זאת כשמעבר לגבול, בטקסס, ובמדינות אחרות בארצות הברית, עברו לאחרונה חוקים נוקשים נגד הפלות. עתה, נשים אמריקניות עשויות לעבור את הגבול כדי לבצע הפלה.

ארתורו זלדיבר, נשיא העליון, תיאר את הפסיקה בתור נקודת מפנה" עבור כל הנשים, במיוחד הפגיעות ביותר. ההחלטה של עשרת השופטים נבעה מערעור שהוגש ב-2018 על חוק נגד הפלות במדינת המחוז קואווילה, הגובלת בטקסס. החלטת העליון במקסיקו ניתנה במקביל לצמיחתה של תנועת מחאה פמיניסטית שהפגינה ברחובות למען שינוי המצב הקיים, כולל ביטול חוקים המגבילים הפלות בחלקים גדולים מהמדינה.

בסלטיו, בירת מדינת המחוז קואווילה, פרצו חגיגות של נשים שענדו בנדנות ירוקות, המסמלות את התנועה הפמיניסטית, וצעקו "הפלה היא כבר לא פשע".

"אנחנו שמחות מאוד שהפלות הן כבר לא עבירה פלילית, ועכשיו אנחנו רוצות שהן יהיו חוקיות", אמרה קרלה צ'יהוטאל בת ה-26, החברה בארגון פמיניסטי. "הצעד הזה שבר מעט את הסטיגמה. אבל אני מאמינה שצריך עוד לשנות את ההיבט החברתי".

Catholics pray as they protest the decision of Mexico's Supreme Court of Justice of the Nation (SCJN) that declared the criminalization of abortion unconstitutional, in Mexico City, Mexico September 7, 2021. REUTERS/Gustavo Graf. רויטרס
הכנסייה הקתולית מתנגדת נחרצות להפלות. מפגינות נגד הפלות במקסיקו סיטי, אתמול/רויטרס

במקסיקו חיים כמאה מיליון קתולים, והיא שנייה רק לברזיל. הכנסייה הקתולית מתנגדת נחרצות להפלות, ומאות נשים במקסיקו, בעיקר עניות, הועמדו לדין על הפלות. כמה עשרות מהן נותרו בכלא ועתה הן צפויות להשתחרר. לפני פסיקת השופטים, רק בארבע מתוך 32 מדינות המחוז של מקסיקו הפלות לא הוגדרו פשע.

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, נמנע מלנקוט עמדה בסוגיה וכך עשה אתמול בבוקר לקראת הכרעת הדין. כשנשאל במסיבת עיתונאים על דעתו בנושא, הוא התחמק מהשאלה ואמר כי זאת החלטה של בית המשפט. לדברי הנשיא השמאלי, בשל תפקידו הוא לא יכול לגעת ב"נושא השנוי במחלוקת".

במהלך הקמפיין שהוביל לניצחונו בבחירות לנשיאות ב-2018, כרת לופז אוברדור ברית עם מפלגה שמרנית קטנה, הידועה בהתנגדותה החריפה להפלות.

לעומתו, שר החוץ שלו מרסלו אברארד, שהיה ראש עיריית מקסיקו סיטי בעת שאישרה את הזכות להפלות ב-2007 ובכך סללה את הדרך עבור כל המדינה, חגג את פסיקת בית המשפט העליון ותיאר אותה כ"יום נהדר לזכויות נשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully