וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור תנחומים אחרי הסערה: כוכבי הגיע לבית משפחת הלוחם ממג"ב שנהרג בגבול עזה

עודכן לאחרונה: 5.9.2021 / 12:15

הרמטכ"ל ביקר לצד קצינים בכירים בבית משפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי שנהרג מירי של פלסטיני, והביע את תנחומיו. כוכבי אישר שנפלו טעויות באירוע ובהתאם לכך יופקו לקחים. בני המשפחה העלו בפניו שאלות רבות, דרשו הבהרות ושיינקטו מסקנות אישיות נגד המפקדים הבכירים

בווידאו: הרמטכ"ל מגיב לביקורת אחרי מותו של בראל חדריה שמואלי/עריכה: אביעד בללי

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע הבוקר (ראשון) בליווי קצינים בכירים לביקור תנחומים בית משפחת הלוחם בראל חדריה שמואלי, שנהרג מירי פלסטיני בגדר הגבול בעזה. זאת, על רקע הביקורת הנוקבת על צה"ל מצד המשפחה השכולה, וגורמים נוספים בימין.

בדף פייסבוק שנפתח לזכרו של בראל, נכתב כי "הרמטכ"ל הביע את תנחומיו בפני הוריו של בראל, אחיו ואחיותיו. כוכבי הציג למשפחה את עיקרי התחקיר הצבאי שנערך עד כה, אישר שנפלו טעויות באירוע ובהתאם לכך יופקו לקחים. הרמטכ"ל הוסיף שהתחקיר המלא יוצג בפני המשפחה עם השלמתו".

עוד כתבו כי "בני משפחתו של בראל העלו בפני הרמטכ"ל שאלות רבות, דרשו הבהרות ושיינקטו מסקנות אישיות נגד המפקדים הבכירים. בסיומו של הביקור חיבק הרמטכ"ל את בני המשפחה והבטיח לסייע להם בכל הנדרש, גם בהנצחתו של בראל".

הרמטכ״ל כוכבי מנחם את אימו של בראל שמואלי ז״ל. מתוך עמוד הפייסבוק "צועדים בדרך בראל", מערכת וואלה!
כוכבי עם אמו של בראל/מערכת וואלה!, מתוך עמוד הפייסבוק "צועדים בדרך בראל"

שמואלי נפצע אנושות מירי של איש חמאס דרך גדר בגבול עזה במהלך עימותים במקום לפני כשבועיים, ולאחר 9 ימי אשפוז והחמרה במצבו נקבע מותו. ביום שישי הוצג תחקיר התקרית על ידי מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו, מפקד האוגדה תא"ל נמרוד אלוני ומפקד החטיבה הצפונית לשעבר אל"מ יואב ברונר. למחרת פורסמו חלקים מאגרת ששלח הרמטכ"ל אגרת למפקדים בצה"ל, ובה נכתב כי "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה". עוד כתב כוכבי כי "הנכונות לשאת באבידות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום", הוסיף.

באגרת גיבה כוכבי את מפקדי וחיילי צה"ל ועודד אותם להמשיך "ליזום ולקחת אחריות, להעיז ולשאת בתוצאות. הגיבוי שאנו מעניקים לכם מבטא בראש ובראשונה גיבוי לשיטת הפיקוד והמנהיגות בצה"ל. לא נשנה אותה, נחזק אותה. זה לא רק עניין של צה"ל, זה עניין של מדינת ישראל ובמרכזו השאלה אילו מפקדים היא רוצה - מעיזים ויוזמים או מתגוננים והססנים. היו נועזים".

הרמטכ"ל הוסיף כי מצבי לחימה מאופיינים בנסיבות משתנות וכי ההחלטות מתקבלות לרוב בפרק זמן קצר ותוך חוסר ודאות. "לכן ייתכנו שגיאות, ואלו לדאבון הלב עלולות להוביל לנפגעים ולהרוגים. אין תפקיד ואין מקצוע שלא נעשות בו טעויות, ובלחימה מול אויב במיוחד. אין מפקד שלא שגה ומפקדים רבים איבדו חיילים שהם אוהבים והם נושאים אותם עימם כל חייהם. חובתנו לתחקר באופן נוקב, להגיע לחקר האמת ולהפיק לקחים, אבל על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מאשימים ולא מענישים".

על הביקורת על הוראות הפתיחה באש והטענות על שצה"ל "כובל" את ידי חייליו כתב כי "נשבענו להגן על האזרחים גם במחיר חיינו. הכוחות מצוידים באמצעי לחימה, בהוראות הפעלת נשק, בגיבוי מלא להפעילן ובפיקוד מלפנים. ידי הלוחמים משוחררות ואוחזות בנשק, ובכל מקרה של סכנת חיים סוחטות את ההדק כדי לפגוע באויב. כך פגענו בצדק באויב, באין ספור מקרים בצפון, באזור יהודה ושומרון וברצועת עזה. כך גם נמשיך לנהוג, תוך שנקפיד להיות צבא התקפי ומוסרי, לוחמני וערכי".

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל על סערת לוחם מג"ב: "חברה שלא תגבה מפקדים שטעו, תגלה שלא יילחמו עבורה"

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל אביב כוכבי 14 ביולי 2021. ראובן קסטרו
ביקור תנחומים. כוכבי/ראובן קסטרו

תחקיר התקרית, שאושר על ידי כוכבי, מעלה כי "נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן". עיקר הביקורת בתחקיר התייחס לכך שהכוחות לא נסוגו מקו החומה לאחר ניסיונות חטיפת הנשקים מהם.

בממצאי מסקנות הביניים הודגש כי "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים". כמו כן, פורט כי "נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות". עוד נכתב כי משלב זה של התחקיר, עולה כי "נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים". עוד הובהר כי במהלך האירוע המפקדים "נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים". בתחקיר נכתב גם כי קיר המגן הוקם סך הכול ב-2019, וכמות ההתפרעויות הלכה וירדה - והאירוע הזה קרה אחרי הרבה זמן שלא התרחשו התפרעויות באיזור. בצבא לא ציפו שהאירוע ייגמר בצורה טראגית.

הלוחמים בשטח הופתעו מהנוכחות של הנשק ושליפתו מתחת לבגד. הבעיה העיקרית לפי מה שמזהים בצבא, היא הקרבה לקיר המגן, לחומה, ולחרך. היו צריכים להתבצע שינויים מיד לאחר שהלוחמים בחוליות הרגישו שאין להם יתרון יחסי, כשהם קרובים וצמודים לחרך עצמו, לא כל שכן כשניסו לחטוף להם את הנשק. היה נכון לשנות הערכות.

המשפחה דחתה את ממצאי התחקיר, ומסרה כי לא קיבלה תשובות שסיפקו אותה. "המשפחה, בסערת רוחות גדולה, מתוסכלת, כואבת, פגועה, לא מקבלת את הממצאים והמסקנות מהתחקיר, ובוודאי את השורה התחתונה שלפיה אף אחד מהגורמים הפיקודיים לא יתן את הדין. צריך לזכור שבראל נפל לא במסגרת פעילות מבצעית בתוך עזה בתיאום עם מפקדים, הוא נפל בעומדו בשטח ישראל, בעומדו ליד חומת בטון אל מול הפרת סדר, שהיערכות מתאימה ומקדימה וטיפול ראוי, היו יכולים למנוע את הטרגדיה הנוראה", נכתב בהודעה שנמסרה מטעם עורך הדין שמייצג אותה, עו"ד רן כהן רוכברגר.

"לכן אנחנו עומדים ותובעים לא להסתפק בתחקיר הפנים פיקודי צבאי, אנחנו עומדים על זה שמה שיהיה כאן זו ביקורת שקופה, שתיעשה באמצעות ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית, בה יוסקו המסקנות הראויות הנכונות גם בצד האישי וגם בצעד המערכתי, למנוע את האסון הבא".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully