וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל על סערת לוחם מג"ב: "חברה שלא תגבה מפקדים שטעו, תגלה שלא יילחמו עבורה"

באגרת ששלח למפקדים, הגיב כוכבי לביקורת שספג צה"ל בעקבות מותו של בראל חדריה שמואלי וכתב כי "הנכונות לשאת באבידות היא תנאי להמשך הקיום". בשיחה עמו גיבה אותו בנט והתייחס גם למתקפה מצד קרוביו של הלוחם: "למשפחה מותר הכול, מפוליטיקאים אני מצפה לא לגעת בצה"ל"

בווידאו: הרמטכ"ל מגיב לביקורת: הוראות הפתיחה באש ברורות, לא מבטיחים אפס שגיאות/צילום: דו"צ

הרמטכ"ל אביב כוכבי כתב באגרת למפקדים בצה"ל שחלקים ממנה פורסמו הערב (שבת) כי "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה". כוכבי כתב את הדברים על רקע הביקורת הקשה מצד משפחתו של לוחם מג"ב שנורה למוות בגבול עזה, בראל חדריה שמואלי, וגורמים נוספים בימין. "הנכונות לשאת באבידות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום", הוסיף. ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח איתו ועם קצינים בכירים נוספים הערב ואמר כי יש למפקדי צה"ל "גיבוי מלא ומוחלט" ממנו.

באגרת גיבה כוכבי את מפקדי וחיילי צה"ל ועודד אותם להמשיך "ליזום ולקחת אחריות, להעיז ולשאת בתוצאות. הגיבוי שאנו מעניקים לכם מבטא בראש ובראשונה גיבוי לשיטת הפיקוד והמנהיגות בצה"ל. לא נשנה אותה, נחזק אותה. זה לא רק עניין של צה"ל, זה עניין של מדינת ישראל ובמרכזו השאלה אילו מפקדים היא רוצה - מעיזים ויוזמים או מתגוננים והססנים. היו נועזים".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח הערב עם כוכבי, אלוף פיקוד הדרום, מפקד אוגדת עזה, ומפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה במהלך האירוע בו נהרג שמואלי. בנט אמר לקצינים הבכירים כי "הגיבוי שלי למפקדי צה"ל הוא מלא ומוחלט. במקום שבו יש קרב, יש גם שגיאות, ולפעמים הן טראגיות". על הביקורת שספג ממשפחתו של שמואלי אמר בנט כי "למשפחה מותר הכל. תפקידנו הוא לתת תשובות, להקשיב ולחבק. מפוליטיקאים ואנשי ציבור אני מצפה לא לגעת בצה"ל ובמפקדיו".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"החוסן הוא תנאי להמשך הקיום". כוכבי/ראובן קסטרו

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג קיים הערב ביקור תנחומים בבית משפחתו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי בבאר יעקב. הנשיא אמר במהלך הביקור: "בראל ששילם בחייו על הגנת המולדת היה גיבור. לוחם נועז שהיה מופת לרוח הלחימה ולהקרבה".

בהמשך דבריו אמר הרצוג כי "כולנו קשובים לביקורת, בוודאי של הורים ומשפחה וחשוב לתחקר כל אירוע, ואולם חשוב גם להפנים ששדה הקרב לעולם לא יהיה שטח סטרילי".

בסוף דבריו הביע הנשיא את אמונו המלא בצה"ל שיתחקר את האירוע ביסודיות ויפיק את לקחיו והדגיש כי "מפקדי צה"ל ימשיכו להוביל את לוחמיו בעתיד כפי שעשו מאז ומתמיד, במקצועיות ובערכיות ובאחריות מירבית. בלעדיהם, לא יהיה מגן לילדינו, לנו ולארצנו האהובה ומוכת האויבים. בראל נפל כגיבור בקרב ואסור שמחלוקות כמו הוויכוח שהתפתח בשבוע האחרון סביב מותו ישמחו את אויבינו".

הנשיא הרצוג. לשכת העיתונות הממשלתית
"חשוב להפנים ששדה הקרב לעולם לא יהיה שטח סטרילי". הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית

הרמטכ"ל הוסיף כי מצבי לחימה מאופיינים בנסיבות משתנות וכי ההחלטות מתקבלות לרוב בפרק זמן קצר ותוך חוסר ודאות. "לכן ייתכנו שגיאות, ואלו לדאבון הלב עלולות להוביל לנפגעים ולהרוגים. אין תפקיד ואין מקצוע שלא נעשות בו טעויות, ובלחימה מול אויב במיוחד. אין מפקד שלא שגה ומפקדים רבים איבדו חיילים שהם אוהבים והם נושאים אותם עימם כל חייהם. חובתנו לתחקר באופן נוקב, להגיע לחקר האמת ולהפיק לקחים, אבל על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מאשימים ולא מענישים".

על הביקורת על הוראות הפתיחה באש והטענות על שצה"ל "כובל" את ידי חייליו כתב כי "נשבענו להגן על האזרחים גם במחיר חיינו. הכוחות מצוידים באמצעי לחימה, בהוראות הפעלת נשק, בגיבוי מלא להפעילן ובפיקוד מלפנים. ידי הלוחמים משוחררות ואוחזות בנשק, ובכל מקרה של סכנת חיים סוחטות את ההדק כדי לפגוע באויב. כך פגענו בצדק באויב, באין ספור מקרים בצפון, באזור יהודה ושומרון וברצועת עזה. כך גם נמשיך לנהוג, תוך שנקפיד להיות צבא התקפי ומוסרי, לוחמני וערכי".

כוכבי אמר השבוע כי כבר עם סיום מבצע "שומר החומות", החל צה"ל להיערך למערכה נוספת. זאת, בצל המתיחות השוררת ברצועת עזה בשבועות האחרונים, שבשיאה הגיע מותו של סמ"ר שמואלי. "שיפרנו ואנחנו ממשיכים לשפר את כושר התקיפה שלנו ברצועה ואת תוכניותנו המבצעיות", אמר הרמטכ"ל. "אם השקט בדרום לא יישמר לא נהסס לצאת למערכה נוספת, ואם נידרש לה אני יודע שזרוע הים ערוכה ומוכנה לקחת בה חלק מרכזי, כפי שלקחה בהצלחה יתרה במבצע 'שומר החומות'".

בחמאס מתנגדים להתערבות ישראל בהכנסת הכסף מקטאר - ומאיימים

בתוך כך, מקורות פלסטיניים דיווחו היום כי הנהגת חמאס הודיעה לשליח הקטארי שהיא מתנגדת להתערבות הישראלית ברשימת שמות האנשים שאמורים לקבל את המענק הכספי. זאת, לאחר הסרת שמותיהם של כמה מהם ממניעים ביטחוניים. לפי המקור, למרות ההתנגדות להתערבות הישראלית בחמאס לא מתנגדים להכנסת המענק והחלוקה למשפחות הנזקקות.

לפי המקורות, השב"כ קיבל את רשימת מקבלי המענק ולאחר בדיקה הסיר ממנה 2,000 שמות, מה שעורר את כעסה של הנהגת חמאס. ההנהגה סבורה כי ההקלות הישראליות האחרונות הן רק משחק ואינן אלא זריית חול בעיניים, והן אינן עונות על הדרישות להסיר את המצור.

דובר חמאס עבד א-לטיף קנוע אמר כי העם הפלסטיני בעזה נחוש להשיג את כל דרישותיו ולהסיר את המצור, ולא יקבל הקלה הדרגתית. הוא הוסיף כי האפשרויות פתוחות וכל האמצעים והצעדים כשרים "להפעלת לחץ על הכיבוש".

הפגנות פלסטינים ברצועת עזה, 27 באוגוסט 2021. חסן אסליח, אתר רשמי
"כל האמצעים כשרים". הפגנות של פלסטינים ברצועת עזה בשבוע שעבר/אתר רשמי, חסן אסליח
הכסף הקטארי מועבר במזוודות לעזה - 9 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
כסף קטארי שהועבר במזוודות לעזה/מערכת וואלה! NEWS, ---

סוגיית העברת הכסף הקטארי היתה בתקופת בנימין נתניהו בסמכות המוסד, אולם אחרי הקמת הממשלה החדשה קיבל משרד הביטחון את האחריות לנושא. לאחרונה התקבלו דיווחים לפיהם קיים שר הביטחון בני גנץ פגישה חשאית עם שר בממשלת קטאר. הפגישה התקיימה במדינה שלישית ועסקה במנגנון העברת הכסף הקטארי לעזה באמצעות האו"ם.

בהודעה שפרסם גנץ, בה אמר כי העברת הכסף לרצועה תחודש, הוא גם רמז על הפגישה. "החלטנו לשנות ולשפר את מנגנון העברת הסיוע ההומניטארי של קטאר לתושבי הרצועה, וזאת בכדי לוודא שהכסף מגיע למי שבאמת נזקק לו", אמר גנץ והמשיך, "לצורך כך, עמדתי בקשר עם גורמים רשמיים בקטאר שהבינו את הצורך הישראלי ואני מודה להם על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully