וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת מלבנון הגיעה לסוריה כדי לדון בהעברת דלק

עודכן לאחרונה: 4.9.2021 / 22:55

אחרי עשור של מתיחות בין שתי השכנות, משלחת בהובלת שרת ההגנה והחוץ נפגשה עם בכירים בדמשק כדי לדון בהעברת גז מצרי וחשמל ירדני דרך שטחה של סוריה. זאת במקביל למשלוח הצפוי להגיע ללבנון מאיראן, חרף הסנקציות האמריקניות

בווידאו: זירת פיצוץ המיכלית בלבנון/מתוך טוויטר

משלחת רמת-דרג מלבנון ביקשה היום (שבת) מסוריה לאפשר מעבר משטחה של גז טבעי ממצרים וחשמל מירדן, כדי להקל על משבר הדלק המשתק את לבנון. הבקשה נמסרה במהלך ביקור רשמי של המשלחת בדמשק, שסימלה את סיומו של יותר מעשור של יחסים קרירים בין השכנות בעקבות פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. לבנון חווה משבר כלכלי חריף, שמתואר כחמור ביותר שהעולם ידע מאז אמצע המאה ה-19.

בראש המשלחת הלבנונית עמדה שרת ההגנה ושרת החוץ בפועל זינה אכאר, שביקשה מסוריה לחדש הסכם מ-2009 שאפשר לגז טבעי ממצרים להגיע מירדן דרך צינור סורי אל תחנת כוח בצפון לבנון. המשלחת מלבנון התקבלה בגבול על ידי שר החוץ של סוריה, פייסל מקדד, ומשם הם נסעו יחד לדמשק.

"הצד הלבנוני ביקש את העזרה של סוריה בהעברת גז טבעי מצרי וחשמל ירדני דרך השטחים הסוריים. הצד הסורי בירך על הבקשה הזאת", אמר נסרי חורי, ראש המועצה העליונה הסורית-לבנונית הקשורה לממשלה בדמשק. הוא אמר את הדברים לאחר פגישה בת שעתיים וחצי בבירת סוריה.

הזרמת הגז הטבעי המצרי לסוריה הופסקה בשנת 2010 בגלל מתקפות חבלה ומחסור, והצינורות ספגו נזקים במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

שר החוץ של סוריה פייסל אל-מקדאד לצד שרת החוץ של לבנון זיינה עכר בדמשק, 4 בספטמבר 2021. רויטרס
שרת החוץ של לבנון עם מקבילה הסורי בדמשק, היום/רויטרס

הפנייה של לבנון לסוריה מאותתת על אימוץ העמדה של בעלי בריתה של איראן במדינה הקטנה, שבה שוהים כמיליון סורים - אוכלוסיית הפליטים הגדולה ביותר באזור ביחס לגודל האוכלוסייה המקומית. המלחמת בסוריה פילגה את דעת הקהל בלבנון ובעוד שהממשלה שמרה על קשרים דיפלומטיים ותיאום ביטחוני מינימלי עם משטר אסד, היא הייתה מפולגת ביחס לביקורים רשמיים וליחסים סדירים.

חיזבאללה, הנתמך על ידי איראן, שלח את לוחמיו לסוריה כדי לתמוך בכוחות של אסד נגד המורדים, וסייע למשטר לשרוד ולהשיג בחזרה את השליטה על רוב שטחה של המדינה. עם זאת, מפלגות אחרות בלבנון, רובן בעלות ברית של מדינות המערב ומדינות המפרץ הסוניות, תמכו באופוזיציה.

כלי תקשורת הרשמיים בסוריה תיארו את הביקור כ"שבירת הקרח" ביחסים שתוביל לחידושם. ביקור המשלחת הוא גם מבחן לסנקציות האמריקניות על איראן וסוריה, משום שלבנון מבקשת להשתמש בצינורות סוריים ובדלק איראני כדי להתגבר על משבר האנרגיה שלה המשתק את המדינה ומחריף את המתיחות החברתית.

משלוח הדלק האיראני, שעל פי הדיווחים יצא לדרכו לפני שבועיים, צפוי להגיע לעיר הנמל הסורית בניאס, וממנה לעבור ללבנון במכליות שארגן חזבאללה. זאת תוך הפרת הסנקציות האמריקניות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על איראן, אחרי שפרש מהסכם הגרעין ב-2018. רבים בלבנון חוששים שקבלת משלוחי דלק מאיראן תוביל לצעדי ענישה נוספים של וושינגטון ומפעולה ישראלית.

עומסי תנועה בדרך לתחנת דלק בכביש מהיר המחבר בין ביירות לדרום לבנון, 3 בספטמבר 2021. AP
עומסי תנועה בכניסה לתחת דלק מכביש מהיר המחבר את ביירות לדרום לבנון, אתמול/AP

גורמים רשמיים בארצות הברית הזהירו את לבנון מיבוא נפט איראני והציעו במקום זאת סיוע משלהם להתמודדות עם המשבר הכלכלי, המהווה את האיום הגדול ביותר על היציבות של לבנון בעשרות השנים האחרונות.

גורמים אמריקניים אמרו כי מתנהלות שיחות למציאת פתרונות ארוכי טווח למשבר הדלק בלבנון, כולל העברת גז טבעי מצרי דרך ירדן באמצעות הצינור העובר דרך סוריה. סוריה כפופה לסנקציות אמריקניות, אך סיוע הומניטרי פטור מהן. לא ברור אם וושינגטון תגדיר העברת גז טבעי דרך סוריה ללבנון כמחווה הומניטרית.

איראן שלחה לאורך המלחמה בסוריה דלק למשטר של אסד, שתמיכתה בו הייתה קריטית להישרדותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully