וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לנשיא אוקראינה: נמשיך להתנגד ל"תוקפנות הרוסית" נגדכם

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 9:45

בפגישה עם זלנסקי בבית הלבן, הפגין ביידן מחויבות ברורה לריבונות אוקראינה, ברקע הסכסוך במזרח המדינה עם רוסיה, וחתם על שורת שיתופי פעולה וחבילת סיוע ביטחונית. זאת, על אף החשש מצד האוקראינים שיורדו מסדר העדיפויות של האמריקנים בשל המשבר באפגניסטן

בווידאו: נשיא ארה"ב ביידן בפגישה בבית הלבן עם נשיא אוקראינה זלנסקי/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ערכו אתמול (רביעי) פגישה בבית הלבן, במהלכה ביידן אמר כי ארצות הברית נותרה מתנגדת ל"תוקפנות הרוסית" נגד אוקראינה. זאת, בהמשך לחילופי האשמות בין רוסיה לאוקראינה בדבר ההידרדרות במצב הביטחוני בין השתיים במחוז דונבאס שבמזרח אוקראינה, שם מתנהלת לחימה בין קייב לבין בדלנים פרו-רוסים מאז 2014 שגבתה את חייהם של כ-14 אלף איש.

הפגישה עם זלנסקי איפשרה לביידן להעביר מסר לרוסיה כי הוא מחויב לעמוד לצד שותפתו האסטרטגית, אליה מוסקבה פלשה. "השותפות בינינו מתחזקת", אמר הנשיא האמריקני ביידן והדגיש כי לשתי המדינות יש "מערכת ערכים דומה" הכוללת התחייבות לאירופה "שלמה וחופשית".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפגישה בבית הלבן, 1 בספטמבר, 2021. רויטרס
נותרו מחוייבים לריבונותה של אוקראינה. ביידן וזלנסקי/רויטרס

למרות עיכוב של כמה ימים, בין היתר בשל המשבר באפגניסטן, זלנסקי קיבל סוף סוף את קבלת הפנים בחדר הסגלגל, אליו השתוקק להגיע מאז בחירתו לתפקיד בשנת 2019. מאמציו הקודמים לקיים פגישה כזו עם הנשיא הקודם דונלד טראמפ, הובילו לכך שזלנסקי הסתבך מבלי שרצה בכך בתקרית בינלאומית שהובילה למשפט ההדחה הראשון של טראמפ.

לפי גורם רשמי, במסגרת הפגישה, ביידן חתם על חבילת סיוע חדשה של 60 מיליון דולר לאוקראינה הכוללת טילים חדשים, והודיע על הסכמים חדשים בנושא תיאום ביטחון, אנרגיה ואקלים לאחר פגישות דו-צדדיות עם המשלחת האוקראינית הנמצאת בוושינגטון. הנשיא האוקראיני מצדו, הודה לארצות הברית על כך.

בנאום באמצעות מתרגם, זלנסקי הביע תנחומים ל-13 החיילים האמריקנים שנהרגו בשבוע שעבר באפגניסטן. "אנו כואבים מאוד, שכן אנו מתמודדים עם אובדן טרגי כזה במשך שמונה שנים ברציפות", אמר זלנסקי בהתייחסו להרוגים שנלחמו במזרח אוקראינה נגד הבדלנים הנתמכים על ידי רוסיה.

במהלך הפגישה אמר ביידן לזלנסקי כי הוא רוצה לנסוע לאוקראינה, שם אף נשיא אמריקני לא ביקר מאז הנשיא ג'ורג בוש בשנת 2008.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך פגישתו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן, 1 בספטמבר, 2021. רויטרס
הפגישה איפשרה לו להעביר מסר לרוסיה כי הוא מחויב לאוקראינה. ביידן/רויטרס

הפגנת תמיכה שכזאת מצד האמריקנים עשויה להיות נחוצה. האוקראינים התייאשו מכיוון שראו את הנעשה באפגניסטן. "הם רוצים להאמין שהתמיכה ארוכת השנים באוקראינה, על ידי ממשלות מכל הסוגים, תימשך", אמר ויליאם טיילור ג'וניור, ששימש כשגריר ארצות הברית באוקראינה בין השנים 2006 ו-2009. טיילור היה עד במהלך משפט ההדחה הראשון של טראמפ.

לפי גורמים רשמיים, מטרתו של ביידן בפגישה הייתה להפגין מחויבות ברורה לריבונות אוקראינה. ההחלטה לאפשר לזלנסקי להיות המנהיג האירופי השני שמבקר בבית הלבן מאז נכנס ביידן לתפקיד, הראתה כי אוקראינה נשארת בראש סדר העדיפויות של הממשל.

עוד נאמר כי מתחילת השנה ממשל ביידן סיפק יותר מ-400 מיליון דולר לסיוע ביטחוני לאוקראינה.

עובדים על פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2 מרוסיה לגרמניה, קינגיספ, רוסיה, 5 יוני 2019. רויטרס
נורד סטרים 2/רויטרס

ממשל ביידן צפוי לחתום גם על מסגרת הגנה אסטרטגית מתוקנת שתגביר את שיתוף הפעולה בנושא אבטחה, אבטחת סייבר ושיתוף מודיעין, מה שייסד את הבסיס לשיתוף פעולה הדוק יותר שישפר את יכולות הצבא האוקראיני, כך לפי גורמים רשמיים.

בפגישה הצהירו השניים כי "נמשיך להתנגד לנורד סטרים 2, שאנו רואים בו כאיום על ביטחון האנרגיה האירופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully