וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידי סין חזרו לבית הספר, וילמדו את "משנתו" של הנשיא

המפלגה הקומוניסטית מרחיבה את טיפוח פולחן האישיות של המנהיג שי, ומהשנה הנוכחית הוכנסו לחומרי הלימוד עקרונותיו הפוליטיים שיילמדו מבתי הספר היסודיים ועד האוניברסיטאות. הורים רבים הביעו בשיחות פרטיות אי-נוחות. "שטיפת מוח מתחילה מילדות"

ספר לימוד עם תמונה של נשיא סין שי ג'ינפינג, 1 בספטמבר 2021. GettyImages
מרחיב את פולחן האישיות שלו. ספר לימוד עם ציטוטי הנשיא שי/GettyImages

ילדי סין חזרו היום (רביעי) לספסלי הלימודים, עם ספרי לימוד חדשים המעוטרים ב"הגותו" של הנשיא שי ג'ינפינג. זאת כחלק מהמאמץ של המפלגה הקומוניסטית להרחיב את פולחן האישיות בקרב הדור הצעיר במדינה. משרד החינוך אמר כי הוא ישלב את האידיאולוגיה הפוליטית המעורפלת של שי בתכנית הלימודים הלאומית, החל מבתי ספר יסודיים ועד לאוניברסיטאות, החל משנת הלימודים החדשה שנפתחה היום.

לפי הודעת הממשלה על תכנית הלימודים החדשה, על מורי בתי הספר היסודיים "לשתול את זרעי אהבת המפלגה, הארץ והסוציאליזם בלבבות הצעירים". הספרים החדשים מעוטרים בציטוטים התמציתיים של הנשיא ובתמונותיו מחייך, ותלמידי היסודי ילמדו על הישגי הציביליזציה הסינית ותפקידה של המפלגה הקומוניסטית במאבק בעוני ובמגיפת הקורונה.

לצד ציטוטים של שי על פטריוטיות ועל חובות האזרחים, בספרים מוזכרים גם אנקדוטות מפגישותיו עם הציבור. "סבא שי ג'ינפינג עסוק מאוד בעבודה, אבל לא משנה עד כמה הוא עסוק, הוא עדיין מצטרף לפעילויות שלנו ודואג לצמיחה שלנו", נכתב באחד מספרי הלימוד.

תלמידים אוחזים בדגל סין בטקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר בהונג קונג, 1 בספטמבר 2021. רויטרס
תלמידים צועדים עם דגל סין בטקס פתיחת שנת הלימודים בהונג קונג/רויטרס

הגותו של שי מורכבת מ-14 עקרונות הכוללים "מנהיגות מפלגתית מוחלטת" על הצבא ו"שיפור רמת החיים באמצעות פיתוח". היא עוגנה בחוקה בכינוס חברי המפלגה ב-2018, שבו הוחלט לבטל את הגבלת שתי הקדנציות של הנשיא בהחלטה שסללה לשי את הדרך לשלטון נצחי.

העקרונות מצוטטים כעת באופן קבוע על ידי גורמים רשמיים בהקשרים שונים, מהמלחמה בקורונה ועד לספרות ואמנות, בעוד שהאוניברסיטאות פתחו מוסדות המוקדשים לאידיאולוגיה של שי. במקביל להפצת משנתו הפוליטית בקרב הצעירים ביותר, המפלגה מנהלת קמפיין רחב יותר נגד מה שהיא רואה בתור השפעות משחיתות על בני הנוער, כמו משחקי וידאו, ידוענים ואמצעי חינוך זרים.

ספרי הלימוד בשכבות גיל מתקדמות יותר עוסקים בנושאים מורכבים יותר כמו התעשייה האווירית של סין ובדרך להפוך ל"מעצמה סוציאליסטית מודרנית".

כמה הורים הביעו בשיחות פרטיות אי-נוחות מתכנית הלימודים, אך הם סירבו להתראיין לסוכנות הידיעות הצרפתית, מחשש ששיחות עם כלי תקשורת זרים יסבכו אותם.

עם זאת, המדיניות החינוכית החדשה קיבלה ביקורות מרומזות מצד גולשים אנונימיים. "שטיפת מוח מתחילה מילדות", כתב אחד המשתמשים בוויבו, הגרסה הסינית לטוויטר. "אנחנו יכולים לסרב לזה?" שאל אחר.

"לחתור לאישיות חסונה וליושרה"

וונג פיי-לינג, פרופסור לנושאים בינלאומיים מג'ורג'יה טק, אמר כי ספרי הלימוד הם דוגמה למאמץ של המפלגה הקומוניסטית "להמר על פולחן אישיות של מנהיג חזק כמו מאו".

עם זאת, הוא הוסיף כי "לאור מה שקרה בחברה הסינית בארבעת העשורים האחרונים, אני חושב שהורים רבים אולי לא יאהבו את זה ותלמידים רבים עשויים למצוא את זה משעמם - אבל מעטים ימחו או יכולים למחות על כך בפומבי". לדבריו, "סביר שרובם פשוט לא יתייחסו לזה ברצינות רבה".

אדם ני, החוקר את סין, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי אמנם בתי הספר בסין מלמדים זה שנים רבות פטריוטיות וחינוך פוליטי, אך תכנית הלימודים החדשה עוסקת "בקידום הפולחן של שי, כמו גם בהטמעת תחושת לאומנות גדולה יותר".

כלי התקשורת הרשמיים פרסמו את ציפיותיו של שי מילדי סין. במאמר לציון תחילת שנת הלימודים, שצוטט בסוכנות הידיעות הרשמית שינחואה, אמר שי כי על הצעירים "לחתור ללב טהור, לאישיות חסונה וליושרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully