וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל המקומות הקדושים בוועדת חקירת אסון מירון: "מה שהיה לא יהיה"

עודכן לאחרונה: 30.8.2021 / 13:36

יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים המתפעל את קבר הרשב"י, העיד בפני הוועדה לחקירת האסון, ואמר כי לא היה מפיק אחראי להילולה בגלל שלדבריו המשטרה הייתה אחראית על ניהול האירוע. "לא אוהב להיות חכם לאחר מעשה, אבל זה עניין של ויסות וניהול קהל"

בווידאו: עדות מנכ"ל המקומות הקדושים בפני ועדת החקירה לאסון במירון/צילום: לע"מ

יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים המתפעל את קבר הרשב"י בהר מירון, העיד הבוקר (שני) בפני ועדת נאור לחקירת אסון מירון. לטענת שווינגר, לא היה מפיק אחראי להילולה בגלל שהמשטרה הייתה אחראית על ניהול האירוע, והוא אמר שלדעתו העיסוק של הוועדה במתחם עצמו לא קשור לאסון, שנגרם בגלל בעיית ויסות הקהל ומחסום שהוצב סמוך להדלקה של תולדות אהרון.

"אני לא אוהב להיות חכם לאחר מעשה, אבל זה עניין של ויסות וניהול קהל" אמר שווינגר במהלך עדותו. "זה לא רלוונטי לכל הדברים וסליחה שאני אומר, אין רלוונטיות לכל הנעשה בהר. אם מבנה המדרגות היה בסדר או לא בסדר. אם באותו זמן שהיו צריכים להיות אנשים לווסת והם לא היו".

ועידת אסון מירון 30 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"זה עניין של ויסות וניהול קהל". שווינגר/פלאש 90, יונתן זינדל

חבר הוועדה, האלוף במיל שלמה ינאי, שאל את שווינגר: "מה הלקחים שלך מהאסון הנורא לשנה הבאה, מה לדעתך היה הגורם העיקרי לאסון?".

שווינגר: "הכל עניין של ויסות ומינון והעמדה נכונה של אנשים. אני לא איש מבצעי, אני לא מאשים אף אחד ואני לא רוצה להיכנס לתחומים שאני לא מבין מהם. ההערכה שלי אם היו אנשים במקומות הנכונות (האסון היה נמנע, י.פ)".

ינאי: בהתבסס על התובנה שלך, שזו נקודת התורפה שצריך לשים את תשומת הלב כמנכ"ל המקומות הקדושים, מה אתה היית ממליץ בנושא הזה?

שווינגר: מה שהיה לא יהיה יותר. נגמר הסיפור שאתה מגיע לשעתיים. אם יווצר לחץ על ההר, שהמשטרה תגיד, צריך לעצור את התנועה. יש חניונים של מקומות שאפשר לעצור את הקהל. צריך להגיד לציבור לקחת את זה בחשבון. משפחת כהן שחושבת שהיא תגיע לרשב"י להיות שם שעה ולחזור תוך שלוש שעות. למרות שהיה מקובל כל השנים שההר יהיה צפוף, יותר לא יהיה. זה יחזיר את ימי קדם שאנשים היו מחכים. אין מה לעשות

ועידת אסון מירון 30 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת נאור לחקירת אסון מירון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

לדברי שווינגר, כדאי לקדם פעולות הסברה מאסיביות בנושא ויסות כמות האנשים. "קטונתי, אני לא נותן הערות לאדמו"רים ולא מבקר את המנהגים שלהם. אם המשטרה תסביר לאדמו"רים, שזו סכנה ודיני נפשות, אני לא מכיר אדמו"ר אחד שיסרב", אמר.

נאור: מה יגידו?

שווינגר: אם יחליטו שההר במתכונתו הנוכחית לא עובד יותר, יהיה לזה מחיר. לא יחזרו למספרים האלו, אבל כולם יחזרו

ינאי: למה זה צריך להיות התפקיד של המשטרה לדבר איתם? אתה מנכ"ל המקומות הקדושים, זה נושא אזרחי לגמרי

שווינגר: היתה ישיבה שהמלצתי להגביל את מספר האנשים, ועיתונאי אחד ציטט אותי, והעליהום שהתחיל נגדי, מי אני שאני אגיד לאדמו"רים. צריך להבין את המתריה של המגזר החרדי. אני לא פוסק, לא רק, אני יכול להצטרף, לארגן מפגש של קציני משטרה עם אדמו"רים, קוראים לזה דרך ארץ וטיפת צניעות. להפיל על המרכז הארצי, זה גדול עלינו. כל אחד יודע שמה שהיה לא יחזור על עצמו. השאלה כמה יגבילו את ההגעה".

ועידת אסון מירון 30 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"מה שהיה לא יהיה יותר". שווינגר בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בפתח הדיון נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור, ביקשה להבין משוויגר מי היה מנהל האירוע של הילולת ל"ג בעומר.

"אין מנהל אירוע מוגדר" השיב שווינגר, והסביר כי בזמנו שר התיירות, שהיה ממונה על המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הנחה אותו כי המשטרה תהיה אחראית על בטיחות האירוע. "בשנת 2008, שר התיירות יצחק אברמוביץ אמר לי 'ילד מה אתה מבין בביטחון, בסדר ותנועה, באלמנטים של בטיחות, זה אירוע קלאסי של משטרת ישראל, אל תתערב'. קיבלתי הנחיה ממשרד התיירות שהמשטרה אחראית".

בנוגע להיעדר מפיק אחראי לאירוע הסביר שווינגר כי במרכז לא ראו צורך במפיק. "אנחנו חששנו, ויכול להיות שטעיתי, שאם יתקע אוטובוס בצומת אליפלט, בצומת חנניה, יגידו, יש טענות תפנו למפיק. בגלל כל הדרישות של החירום, לנו היתה הרגשה שמחפשים כתובת להדביק לה אחריות. יכול להיות שטעיתי. חשבנו שהאירוע הוא פרופר משטרתי, הוא אירוע מבצעי קשה ביותר מפיק מקבל רשימת דרישות ומיישם אותם, לא היתה דרישה אחת שהמרכז לא יישם אותם".

סמטת המוות במירון, נחסמה למעבר הולכי רגל. 30 באוגוסט 2021. ירון בלושטיין, TPS
"סמטת המוות" במירון, שנחסמה למעבר הולכי רגל, היום/TPS, ירון בלושטיין

שווינגר התבקש על ידי הועדה לתאר את האסון: "אני רואה שהמוזיקה נעצרת ואז אני מבין שקורה משהו. כל השוטרים שהיו איתי במרפסת מתחילים לרוץ. המוזיקה נפסקת. זה היה עניין של שניות, אומרים שמישהו מת. זה לא יכול להיות, זה משהו שהיה בלתי נתפס, ככל שאני מצליח לצאת ניגש אלי אנשים שמכירים אותנו, אומרים שמדובר בארבעה מתים. אני מנסה לגשת לגשר, זה היה חסום עם כוחות משטרה, סדרנים".

לדבריו, "ניסיתי להגיע בדרך עוקפת דרך המדרגות של בויאן, ראיתי 14 מתים, לא קלטתי את הסיטואציה, אף אחד לא הבין מה קרה, ראיתי מישהו שעושים עליו החייאה, זה מראה שלא עוזב אותי. עליתי אחרי זה למשרד שלנו, וישב שם הסמנכ"ל של המשרד לשירותי דת, ארז. לא הבנו מה קרה. יצאתי אחרי כמה דקות והקאתי. מאז אני חצי בן אדם. שליש".

נאור: יש לך מושג מה קרה?

שווינגר: רואים את פרק הזמן, שהוא קטן מאד. כשאני עליתי למשרד, זה דבר שאני חייב לציין. ניגש אלי אבא, מתחיל לצרוח עלי שווינגר, למה שמת מחסום. אמרתי לו לא שמתי מחסום, אני לא מעמיד מחסומים, אני לא מעמיד סדרנים. הוא צעק עלי תתבייש לך וירק עלי. אחרי 120 אני רוצה שיקחו ממני את כל היריקות, שזה יהיה מליץ יושר. מאז האירוע אני משתדל לא להגיע לשום אירוע, לא נעים להגיע לבתי כנסת, אני מתחפש לדשא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully