וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הכותל בוועדת חקירת אסון מירון: "הייתה מלחמת עולם על הראש שלי"

עודכן לאחרונה: 23.8.2021 / 18:33

הרב רבינוביץ' תיאר בעדותו את הלחצים שהופעלו עליו בניהול המתחם בו נספו 45 בני אדם. הוא הסביר כי הייתה במתחם בנייה בלתי חוקית נרחבת ובעיות בטיחותיות רבות. "כל ילד יכול היה לגעת בחוטים חשופים ולהתחשמל. כל מרצפת שרצינו להניח - הפכה למלחמת קודש. הפקרות מוחלטת"

בווידאו: רב הכותל מעיד בפני ועדת החקירה לאסון הר מירון/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', העיד היום בפני ועדת חקירת האסון במירון. הוא סיפר כי "אני משמש בתפקיד רב המקומות הקדושים, בלי הרבה סמכויות. אני מברך על הבדיקה, אבל חבל שזה מגיע אחרי אסון כל כך גדול. חבל שהגענו עד הלום כדי לבדוק".

רבינוביץ' העיד כי "קבר רבי שמעון בר יוחאי הוא מוקד עלייה לרגל, לא רק בל"ג בעומר. המקום הזה לא שייך לגוף ולא לעדה מסוימת - הרבה גופים ניסו לנכס אותו לעצמם. כל אחד חושב שהמקום הזה צריך להתנהל לפי רוחו, ושילמתי על זה מחיר כבד מאוד. זה בכלל לא קל להתנהל במקום הזה, צריך הרבה תבונה לנהל אותו".

הרב דיבר בפני הוועדה על סוגיית ניהול האתר במירון. "הסוגיה הגיעה עד לבית המשפט העליון, והוצע מתווה של ועדת החמישה, המורכבת מנציגי ההקדשות וגורמים נוספים שינהלו את האתר". יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור תיקנה את רבינוביץ' כי הוועדה הוקמה כ"סעד ביניים בתוך הליך אזרחי".

ועידת אסון מירון | שמואל הגן הטכנולוגי, ירושלים 23 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"שילמתי על זה מחיר כבד מאוד". הרב שמואל רבינוביץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

רבינוביץ' העיד כי ועדת החמישה לא היתה מעורבת באירועי ל"ג בעומר. "אין לה סמכות והיא לא יכלה להתערב, כי מדובר פה בהיקף ענק של אירוע. התקציבים, שהיו בהיקף של עשרות מיליונים, לא יכולים להיכנס לקופתה, והיות ובעל המאה הוא בעל הדעה, הוחלט שמי שאחראי על האירוע - זה המרכז הארצי למקומות הקדושים והמשטרה".

השופטת נאור שאלה על האופן בו צריך לנהוג בסוגיית ניהול האתר, השיב רבינוביץ' כי "ברור שצריך גוף אחד שיטפל בכל, אני לא בטוח שיש למדינה את הכוח לעשות את זה". בהתייחס לשאלת חברי הוועדה על הפתרונות שאפשר לקדם בשנים הבאות, אמר רבינוביץ' כי "צריך לשקול להזיז את ההדלקות או לבטל, חוץ מהדלקה אחת של חסידות בויאן, זו המסורת".

חבר הוועדה שלמה ינאי: לא מצאתם לנכון להקים קול זעקה, כיו"ר הוועדה יש לך אחריות למה שקורה שם, הם עושים בתוך הבית שלך כבשלהם לדבריך, מה היה קורה מקבילה לזה בכותל המערבי?
רבינוביץ': אי אפשר להשוות, הכותל הוא מקום מסודר. במקום הזה אנשים התנחלו לאורך שנים, צברו עלויות.

ינאי: היא הנותנת - כפי שניהלת את הכותל, אי אפשר להגיד 'כאן אני יודע לעשות את זה וכאן אני מרים ידיים'. בתוך האירוע הגדול הזה, יש חלקים שתחת אחריותך.
רבינוביץ': אבל הממשלה אמרה לי ב-2009 "אתה לא מנהל". הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה לפנות למשטרה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון בסיור היכרות בשטח אתר הרשב"י 2 באוגוסט 2021. אלי אשכנזי
ועדת חקירת האסון במירון בסיור בזירה/אלי אשכנזי

רבינוביץ' סיפר כי בשנת 2008 הוצע לו לכהן כיו"ר ועדת החמישה. "התנגדתי, יש לי מספיק תפקידים. אז התחיל לחץ ממשרד ראש הממשלה, ממשרד המשפטים, וגם לחץ מצד רבנים לקחת את התפקיד". בסופו של דבר רבינוביץ' הסכים, "ואז חשבתי שיגיע לחץ מקבוצות שיש להם עסקי רוכלות באתר, אך התברר לי שאני לא ידעתי לאן נכנסתי: הייתה מלחמת עולם על הראש שלי, הפגנות מול הבית, כל ירושלים נצבעה בלבן עם אלפי פשקווילים בכל העיר. הייתה לי אבטחה צמודה של 24 שעות".

הרב סיפר על יוזמות בהן ניסה לנקוט אך נתקל בהתנגדויות מכל עבר. "מתחילים לעשות מעשים ולהתחיל לעבוד, אך כל מרצפת שניסינו לעשות במקום הזה - זה הפך למלחמת קודש. היו טענות שחיילי צה"ל הלכו לעשות את ההשבעות במירון, אך החלטתי לא להיכנע, ובמשך שלוש שנים נערך שם שינוי בצורה בלתי רגילה. קודם הייתה שם הפקרות מוחלטת, כל ילד יכל לגעת בחוט חשמל ולהתחשמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully