וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן למבצעי הפיגוע באפגניסטן: "נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם"

עודכן לאחרונה: 27.8.2021 / 11:27

נשיא ארה"ב אמר שהארגון הקיצוני ישלם על המתקפה, שבה נהרגו 13 חיילים אמריקנים, אך הוסיף כי למרות החשש מפיגועים נוספים - הפינוי מאפגניסטן יימשך. "אנחנו לא נסלח, לא נשכח", אמר בהצהרה מהבית הלבן והורה על הורדת הדגל לחצי התורן. רפובליקנים קוראים להדיחו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא דברים בבית הלבן על הפיגוע באפגניסטן, 26 באוגוסט 2021. רויטרס
"נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם". ביידן, הלילה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (שישי) כי דאעש ישלם מחיר על הפיגוע שביצעו בנמל התעופה בקאבול, שבו נהרגו 13 חיילים אמריקנים. הוא הבטיח שארצות הברית "תצוד" את האחראים ושלמרות החשש שיבוצעו פיגועים נוספים - פינוי האזרחים מאפגניסטן יימשך. "אנחנו לא נסלח, לא נשכח. אנחנו נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם", אמר הנשיא בהצהרה שנשא מהבית הלבן, שעות לאחר פיגוע ההתאבדות הכפול, שבו נהרגו יותר מ-60 בני אדם.

"הוריתי למפקדים לפתח תכניות מבצעיות לפגיעה בנכסים, מנהיגים ומתקנים של דאעש", אמר הנשיא, שציין כי פינוי האזרחים האמריקנים והאפגנים מקאבול יימשך עד שהמשימה תושלם. "אנחנו נגיב בכוח ובדיוק, במקום ובזמן שבו נבחר. הטרוריסטים של דאעש לא ניצחו. אנחנו נחלץ את האמריקנים. אנחנו נוציא משם את בעלי בריתנו האפגנים, והמשימה שלנו תימשך. אמריקה לא תהיה מאוימת".

ביידן ציין כי אם צבא ארצות הברית יבקש את הגעתם של כוחות נוספים לאפגניסטן, הוא יאפשר זאת. "הנחיתי את הצבא שכל דבר נוסף שהם יצטרכו, אם מדובר בכוחות נוספים, אני אתן להם", אמר. במהלך דבריו הנרגשים, ביקש הנשיא רגע של דממה כדי לכבד את החיילים האמריקנים, הרכין את ראשו והורה להוריד את דגלי ארצות הברית ברחבי המדינה לחצי התורן.

מבין 13 החיילים שנהרגו, עשרה היו מחיל הנחתים. הייתה זו התקרית הקטלנית ביותר של צבא ארצות הברית באפגניסטן זה עשור. הפיגוע אירע שעות אחרי האזהרות של מדינות המערב מפני פיגועים של דאעש בצל הכאוס במקום. בימים האחרונים נהרו למקום אלפי אזרחים זרים ומקומיים המנסים להימלט מאפגניסטן אחרי נפילתה בידי טליבאן.

בווידאו: זירית הפיצוץ בקאבול/צילום: רויטרס

ביידן התייחס בצער לחיילים האמריקנים שנהרגו בפיגוע, כינה אותם "גיבורים" ואמר כי מדובר ב"יום קשה". "הם היו גיבורים, שהיו בעיצומה של משימה מסוכנת ולא אנוכית להציל חיים של אחרים", אמר הנשיא. "הם חלק ממאמץ הובלה ופינוי אווירי שלא היה כמוהו בהיסטוריה, עם יותר מ-100 אלף אזרחים אמריקנים, שותפים של ארצות הברית, אפגנים שעזרו לנו ואחרים שנלקחו למקום בטוח ב-11 הימים האחרונים".

ביידן פנה למשפחות ההרוגים בפיגוע, ואמר כי הוא מזדהה עם כאבם בשל האובדן שחווה לאחר מותו של בנו, בו. "לבנו כואב על כל אותם משפחות אפגניות שאיבדו את יקיריהן, כולל ילדים קטנים, או שנפצעו בהתקפה האכזרית הזו. אנחנו זועמים וגם שבורי לב", אמר.

הנשיא אמר כי למרות שהוא אינו סומך על טליבאן, הוא לא חושב שזו הייתה טעות לסמוך עליהם לאבטח את נמל התעופה הבינלאומי בקאבול. "זה לא מה שהיית מכנה מבצע פיקודי מהודק, כמו של צבא ארצות הברית, אבל הם פועלים למען האינטרסים שלהם", אמר. "אף אחד לא סומך עליהם. אנחנו פשוט סומכים על האינטרס שלהם להמשיך בפעילות שלהם, ושזה האינטרס שלהם שנעזוב בזמן שאמרנו ושנוציא איתנו כמה שיותר אנשים". לדבריו, אין הוכחות לקשר כלשהו בין טליבאן לדאעש בביצוע הפיגוע.

ביידן קיבל אחריות על האירועים האחרונים באפגניסטן, אך אמר במקביל שחלק מן האשמה מוטלת גם קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, שחתם על ההסכם טליבאן ב-2020. "אני נושא באחריות לכל מה שקרה לאחרונה", אמר הנשיא. "תתארו לעצמכם אם ב-1 במאי הייתי מציין שאני לא עומד לנהל משא ומתן על מועד פינוי. היינו נשארים שם, והייתה לי רק אלטרנטיבה אחת - שאלפי חיילים נוספים יחזרו לאפגניסטן כדי להילחם במלחמה".

הנשיא חזר שוב על אמירתו כי הוא עומד מאחורי ההחלטה לסגת מאפגניסטן, אחרי 20 שנות מלחמה, הארוכה בהיסטוריה של ארצות הברית. אלפי חיילים אמריקנים נהרגו ונפצעו במהלכה, נוסף לאלפי חיילים זרים אחרים, אך את עיקר הנטל נשאה האוכלוסייה המקומית עם מאות אלפי קורבנות.

זירת הפיצוץ בשדה התעופה בקאבול, אפגניסטן 26 באוגוסט 2021. רויטרס
אחד הפיגועים הקשים שידעה העיר בשנים האחרונות. פינוי הפצועים מקאבול, הלילה/רויטרס

בעקבות הפיגוע, סגנית הנשיא קמלה האריס ביטלה את העצרת המשותפת עם המושל הדמוקרטי של קליפורניה העומד בפני בחירות חוזרות בחודש הבא, ובמקום זאת תחזור לוושינגטון עם תום מסעה באסיה.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה לכתבים כי ביידן עדיין נחוש להשלים את הנסיגה ביום שלישי הקרוב, והוסיפה כי כי הוא עושה זאת בעצת יועציו הצבאיים המודאגים מהתקפות נוספות. לדבריה, ביידן פועל להוציא מאפגניסטן כל אזרח אמריקני הרוצה בכך עד המועד האחרון. "המחויבות שלנו כלפיהם לא תסתיים", אמרה.

סאקי הדגישה כי לארצות הברית יש גם "מנופי לחץ עצומים" - כולל כלכליים - על טליבאן, הנתון לסנקציות אמריקניות ושל האו"ם.

ממשלת אפגניסטן הסתמכה שנים ארוכות על העברת דולרים מנכסי הבנק המרכזי שלה, שרבים מהם מוחזקים בארצות הברית. גורם בממשל אמר כי הנכסים הללו לא יהיו זמינים לטליבאן.

"על ביידן להתפטר"

מבקריו של הנשיא הדמוקרטי טוענים כי הפיגוע ממחיש את כישלונה של הנסיגה, וכמה פוליטיקאים רפובליקנים קראו לו להתפטר או לפתוח בהליכי הדחה נגדו. קודמו, הנשיא דונלד טראמפ, אמר כי הפיגוע הוא "טרגדיה שלא הייתה צריכה לקרות". טראמפ חתם על הסכם הנסיגה עם טליבאן, אך הוא טוען שתחתיו, המבצע היה מתנהל אחרת.

"ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן, לויד אוסטין וגנרל מילי - כולם צריכים להתפטר או לעמוד בפני הדחה", אמרה הסנאטורית הרפובליקנית מרשה בלקבורן.

הסנאטור הרפובליקני ג'וש האולי מסר בהצהרה כי הפיגוע הוא "תוצאה של כישלון המנהיגות הקטסטרופלי של ג'ו ביידן. עכשיו זה ברור מכאב כי אין לו את הרצון או את היכולת להנהיג. הוא חייב להתפטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully