וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה החשאית באיראן: "נתניהו הסתיר מידע מודיעיני מביידן"

עודכן לאחרונה: 26.8.2021 / 15:07

בניו יורק טיימס דווח כי רה"מ הקודם צמצם את שיתוף המידע כי לא סמך על הממשל, הנשען על המודיעין הישראלי אחרי שאיראן פירקה את רשת הריגול האמריקנית. ראש ה-CIA דרש מראש המוסד הבהרות אחרי התראה קצרה לפני תקיפת המתקן בנתנז. בנט ינסה לנצל זאת בפגישה עם ביידן הערב

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה בפנטגון, 25 באוגוסט, 2021. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ינסה לשמור על חופש הפעולה של ישראל. בנט ושר ההגנה האמריקני, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

איראן הצליחה לפרק את רוב רשת הריגול של ארצות הברית במדינה, והסתמכה על ישראל - אך ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו צמצם את שיתוף המידע המודיעיני עם וושינגטון משום שהוא לא סמך על ממשל ביידן. הדיווח פורסם היום (חמישי) בניו יורק טיימס, לקראת הפגישה של ראש הממשלה נפתלי בנט עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן.

לפי העיתון, שני המנהיגים ינסו לשקם את שיתוף הפעולה המודיעיני ארוך השנים בין בעלות הברית, שהיה הדוק ביותר בזמן כהונת הממשל הקודם של הנשיא דונלד טראמפ וממשלתו של נתניהו. עם זאת, האתגר טמון בעובדה שהשניים תומכים בגישות מנוגדות. ביידן רוצה לשוב להסכם הגרעין עם איראן, שממנו פרש טראמפ, ואילו גורמים ישראליים סבורים שרק פעולות צבאיות יכולות לבלום את שאיפותיה הגרעיניות של טהראן.

גורמים ישראליים בכירים אמרו לניו יורק טיימס כי בנט, שנפגש אתמול עם בכירים בממשל, יבקש את המשך התמיכה של הבית הלבן בפעולות החשאיות של ישראל נגד תכנית הגרעין של איראן. בישראל מקווים שכל הסכם חדש עם איראן, אם אכן יהיה כזה, לא יגביל את חופש הפעולה שלה שכלל בעבר פגיעה במתקני גרעין ובמדענים באיראן.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
ארה"ב לא עודכנה בזמן לפני התקיפה. צילום לוויין של מתקן העשרת האורניום בנתנז/רויטרס

הפסגה של בנט וביידן מתקיימת כמה שבועות ספורים אחרי ביקור ראש ה-CIA וויליאם ברנס בישראל, ופגישותיו עם בנט וראש המוסד דוד ברנע. לפי ניו יורק טיימס, זהו סימן לחשיבות של שיתוף הפעולה המודיעני בין המדינות.

ידו של בנט בפגישה עם ביידן תהיה מחוזקת בזכות העובדה שארצות הברית הפכה לתלויה יותר בישראל כדי להשיג מידע על איראן. לוושינגטון יש עוד מקורות מידע אחרים, כמו האזנות אלקטרוניות של ה-NSA, אבל היא איבדה את רשת הריגול שלה בתוך הרפובליקה האסלאמית, בניגוד לישראל.

דוגמה לתלות המודיענית הזו התקבלה באפריל, בעת פעולת החבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז. לפי גורמים אמריקניים וישראליים, נתניהו הורה לצמצם את העברת המידע לארצות הברית על פעולות ישראליות מתוכננות נגד איראן. לדברי הגורמים, המוסד עדכן את עמיתיו בארצות הברית שעתיים בלבד לפני המבצע, ולא הותיר להם מספיק זמן לבחון את הפעולה או לבקש מירושלים לבטל אותה.

לאחר המבצע, ברנס התקשר למקבילו, ראש המוסד הקודם יוסי כהן, והביע דאגה מכך שארצות הברית לא עודכנה מבעוד מועד. לפי גורמים שתודרכו על תוכן השיחה, כהן אמר כי ההתראה המאוחרת הייתה בשל שיקולים מבצעיים וחוסר הוודאות לגבי תזמון הפעולה.

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת סיעת הליכוד בכנסת 12 ביולי 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
בישראל מאמינים שארה"ב הדליפה מידע על פעולותיה נגד איראן. נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

גורמים ישראליים אמרו כי אמצעי הזהירות ננקטו משום שהאמריקנים הדליפו מידע על חלק מהפעולות של ישראל, אף שגורמים אמריקניים מכחישים זאת. גורמים ישראליים אחרים אמרו כי ממשל ביידן לא רגיש לחששות הביטחוניים של ישראל, וממוקד יותר מדי בחזרה להסכם הגרעין.

לאחר המבצע בנתנז, ברנס התקשר למקבילו, ראש המוסד הקודם יוסי כהן, והביע דאגה מכך שארצות הברית לא עודכנה מבעוד מועד. לפי גורמים שתודרכו על תוכן השיחה, כהן אמר כי ההתראה המאוחרת הייתה בשל שיקולים מבצעיים וחוסר הוודאות לגבי תזמון הפעולה.

בוושינגטון, רבים מאמינים כי נתניהו בסך הכול המשיך בשמירת הטינה שלו כלפי ממשל אובמה, שבו היה ביידן סגן הנשיא, מאחר שהוא זה שנשא ונתן עם איראן. בכירים בממשל ביידן אמרו כי ישראל הפרה את ההסכם הוותיק והלא כתוב שלפיו היא לכל הפחות מתייעצת עם ארצות הברית על פעולותיה החשאיות, ומאפשרת לה להתנגד.

"נתניהו האמין שהאמריקנים עוקבים אחריו"

גורם בממשל אובמה אמר כי הבית הלבן היה מודאג שישראל תדליף מידע, ולכן הסתיר ממנה את עצם קיומו של המשא ונתן עם איראן. ישראל למדה עליו ממקורותיה שלה. בנוסף לכך, לפי גורם ישראלי לשעבר, נתניהו היה משוכנע אז שהמודיעין האמריקני עוקב אחריו.

בהיפוך גמור, לאורך כהונת טראמפ, שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לבין ישראל הגיעה לגבהים חדשים. כשהמוסד גנב את ארכיון הגרעין של איראן ב-2018, היחידים שעודכנו על כך מראש היו ראש וראש ה-CIA דאז מייק פומפאו. ישראל השתמשה במסמכים הללו כדי לשכנע את הנשיא הרפובליקני כי לאיראן הייתה תכנית גרעין צבאית פעילה, וטראמפ הסתמך עליהם בעת שהחליט לפרוש מהסכם הגרעין כמה חודשים לאחר מכן, כפי שרצה נתניהו.

"היה זה שימוש נבון במודיעין", אמר נתניהו לניו יורק טיימס ב-2019.

יוסי כהן במהלך ביקור הפרידה של ריבלין במטה המוסד 5 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ניסה לתקן את היחסים עם הממשל בסוף כהונתו. ראש המוסד הקודם יוסי כהן/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

איראן מכחישה שהיא רוצה לפתח נשק גרעיני, אך הארכיון חשף שהייתה לה תכנית כזאת עד 2003. לפי גורמי מודיעין אמריקניים, אין מידע המצביע על כך שטהראן חידשה את תכנית הגרעין הצבאית שלה מאז.

במהלך מפגשיו עם גורמים בכירים בממשל טראמפ בסוף 2019 ובתחילת השנה שעברה, ראש המוסד הקודם הציג אסטרטגיה חדשה למאבק באיראן. הוא דחף לפעולות חשאיות אגרסיביות נגד מתקני הגרעין של איראן וחיסול גורמים בכירים כדי לשכנע את המשטר להסכים להסכם נוקשה יותר.

ישראל החלה בגל של מבצעים חשאיים, תוך שהיא עדכנה את ממשל טראמפ על סדרת מתקפות סייבר ופעולות חבלה נגד מתקני הגרעין באיראן. בנובמבר, אחרי הבחירות שבהן הפסיד טראמפ לביידן אך בטרם יציאתי מהבית הלבן, חוסל המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully