וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הכריע במאבק על האסי: יש לאזן בין צרכי התושבים לעותרים

עודכן לאחרונה: 27.8.2021 / 13:38

שופטת בית המשפט המחוזי הורתה לגבש הסדר פשרה תכנוני בנחל המריבה. בהחלטתה הכירה בזכות הציבור לגישה אל הנחל, לצד זכויות תושבי קיבוץ ניר דוד, שהוקם על פי דין וללא כל התנגדות. עד אז, יתקיים בצד המערבי של הקיבוץ הסדר הגישה לחוף הירוק בהתאם למתווה הפרקליטות

בית המשפט המחוזי בחיפה החליט היום (חמישי) בעניין נחל האסי שלא לקבל את דרישות העותרים במסגרת המאבק לשחרור הנחל במלואן, והורה לגבש הסדר פשרה תכנוני. בית המשפט קבע כי מחד, האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור, ש"מיועדים לתועלת הציבור" וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו ומאידך הכיר בזכויות קיבוץ ניר דוד, שנבנה על פי תוכניות שאושרו כדין ללא התנגדות.

השופטת תמר שרון נתנאל, קבעה כי בנסיבות שנוצרו והתפתחו בשטח במשך עשרות שנים, "לא ניתן לממש את זכות הגישה ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני". היא מפקידה את האחריות לתכנון בידי המדינה, בתוך שנה וחצי, והדגישה "הסדר פשרה, שמטרתו לאזן בין זכויות מתנגשות, או להסדיר מתווה אשר יביא לאיזון בין הזכויות, איננו בלתי חוקי".

נחל האסי - חמל. לא ידוע, יניב כליף
בית המשפט החליט שלא לקבל את דרישת העותרים במלואה. נחל האסי/יניב כליף, לא ידוע

עד אז, בתקופת הביניים, יתקיים בצד המערבי של הקיבוץ הסדר הגישה לחוף הירוק, במגבלותיו, כפי שגיבש פרקליט מחוז צפון (אזרחי) איתן לדרר, ושעליו מברך בית המשפט. במקביל תקודם תכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא, פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי, ואסדרה של מקום נופש בחיק הטבע, לכלל הציבור.

את התכנון תבצע בפועל רשות מקרקעי ישראל. השופטת מציינת כי גיבוש הסדר הוא תפקידה של המדינה ולא של בית המשפט, שאינו מוסמך להחליט במקום המדינה, אלא רק לבחון את החלטותיה ואף אינו יכול לעשות כן, בסוגיה מורכבת זו, בטרם נבחנו כל ההיבטים, העובדתיים והמקצועיים. "בית המשפט המנהלי אינו מתכנן-על, אין זה תפקידו ואף אין בידיו כלים דרושים לשם כך", קבעה. "זהו תפקידן של המדינה ושל הרשויות המתאימות".

בקיבוץ ניר דוד שמחו על ההחלטה: "הקיבוץ מברך על החלטת בית המשפט שדחה את עתירת תנועת שס כלפיו וקיבל את עמדת המדינה והקיבוץ לפיה יש לאזן את זכות הגישה לאסי עם זכויותיו של הקיבוץ וכי ההסדרה צריכה להעשות על ידי המדינה. קיבוץ ניר דוד ימשיך לקיים את הוראות הדין. אנו קוראים לתנועת ש"ס ולכל הציבור לקבל את פסיקת בית-המשפט".

מפגינים על הגישה לנחל האסי בניר דוד, 14 אוגוסט 2020. צ, צילום מסך
שביעות רצון נרשמה גם בקרב העותרים. מפגינים על הגישה לנחל האסי, שנה שעברה/צילום מסך, צ

שביעות רצון נרשמה גם בקרב העותרים. "גם הבוקר תיקנו עוול חברתי", אמר יו"ר ש"ס אריה דרעי. "בית המשפט נענה לדרישתנו - נחל האסי ייפתח לכל אזרחי ישראל. תנועת ש"ס הוכיחה היום שוב שהמאבק על צדק חברתי הוא דרך חיים ולא סיסמת בחירות. מברך את חברי המאבק לשחרור נחל האסי ואת ח"כ עו"ד משה ארבל על הדרך, ההתמדה והחתירה לשוויון אמיתי".

מסקר עמדות בנושא המאבק לפתיחת הנחל האסי בקרב כלל הציבור בישראל ובקרב תושבי בית שאן, עולה כי הציבור בעד פשרה. הסקר נערך ב-23 ליולי, בהשתתפות מדגם מייצג של הציבור בישראל ובו 454 בני 18 ומעלה וכן 85 מתושבי העיר בית שאן. הוא נערך ע"י דיירקט פולס שבבעלות שלמה פילבר. מהסקר עולה כי 73.6% מהציבור חושב כי "משחררי האסי" צריכים "לקבל את פשרת המדינה שיצרה איזונים בין הצדדים ולהפסיק את המחאה". רק 19.2% סבורים כי עליהם להמשיך להיאבק. כצפוי, בבית שאן הסקר מצביע על עמדות הפוכות עם 62.7% המצדדים בהמשך המאבק מול 36.1% הסבורים כי יש לקבל את הפשרה.

העותר ח"כ משה ארבל (ש"ס): "היום נרשמה היסטוריה במדינת ישראל. בית המשפט קבע במפורש שחסימת הגישה אל הנחל וגדותיו איננה חוקית. האלימות כנגד תושבי בית שאן ואזרחי ישראל באמצעות חברות שמירה תיפסק. ותנועת שס הוכיחה היום פעם נוספת שצדק חלוקתי איננו רק סיסמה אלא דרך חיים של ממש. אני מודה ליושב ראש שס הרב אריה דרעי על ההשראה והגיבוי ולעורכי הדין ישראל באך אליעזר רודין ותום דורון על עבודה משפטית מאומצת ויסודית".

חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד, שליוותה את המאבק, אמרה בתגובה להחלטה כי "בשורה גדולה יצאה היום מבית המשפט בחיפה. זה פסק דין חשוב למען צדק חלוקתי, השליטה הועברה לידי המדינה והנחל יונגש לציבור".

ממשחררי האסי נמסר: "זהו יום משמח ומרגש. לאחר מאבק ציבורי עיקש של כשנתיים,החלטת בית המשפט מהיום מכירה סוף סוף בזכותו של הציבור על המשאב הציבורי ומבינה שלא יתכן שקבוצה קטנה של כ-300 בתי אב תחזיק במפתח לנכס ציבורי. בית המשפט מאלץ את המדינה לקחת אחריות ולהבטיח גישה חופשית אל הנחל לכל אורכו, ללא גדרות או מחסומים וכן לקדם את הפארק בקצה הקיבוץ. עמותת 'משחררים את האסי' מרוצה שעמדתה המאזנת בין הזכות של הציבור למשאב הטבע הציבורי באיזון עם חיי הקיבוץ התקבלה במלואה, ואנחנו ממתינים בשמחה לעקוב ולוודא שהיא מתבצעת בהתאם לחוק".

עו"ד ישראל באך היועמ"ש של תנועת ש"ס מסר כי: "היום נקבעה הלכה חשובה והיסטורית על ידי בית המשפט המחוזי שתביא לסיום ההתעמרות של בעלי ההון מהקיבוצים ושליטתם במשאבי הטבע הציבוריים. אני שמח על ההחלטה ומרשתי תנועת ש"ס בהחלט הוכיחה עמידה מרשימה ואיתנה על זכויות הציבור הממודר והמוחלש ומשמשת לו לפה גם בזירה המשפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully