וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העותרים לפתיחת נחל האסי מסרבים לפשרה: "ההסדר מנוגד לחוק"

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 19:47

נציגי ש"ס שהגישו את העתירה דחו את הצעת הפשרה שהעבירה המדינה, שתאפשר בפועל גישה לכל אורכו. "המתווה אינו תואם את החוק, איננו יכולים להתפשר בשם הציבור". אנשי המחאה לשחרור האסי: "הפשרה שהוצעה היא בגדר צדקה ולא צדק"

בבית המשפט המחוזי בחיפה התקיים היום (רביעי) דיון שלישי בנוגע לסוגיית הגישה לנחל האסי החוצה את קיבוץ ניר דוד, בעתירה לפתיחתו המלאה של הנחל לציבור. במהלך הדיון לא הושגו הסכמות לאחר שהעותרים מש"ס דחו את הפשרות שהוצגו בו.

במהלך הדיון, עו"ד איתן לדרר, פרקליט מחוז צפון (אזרחי) הציג מתווה המרחיב אף יותר את הצעת המדינה גישה לנחל, ולמעשה יאפשר גישה לכל אורכו, ליותר אנשים וללא צורך בתיאום מראש. חרף מאמצי הגישור של השופטת תמר שרון נתנאל ונטיית הקיבוץ להסכים למתווה, העותרים סירבו לכך.

עו"ד ישראל באך, המייצג את תנועת ש"ס וח"כ משה ארבל שעתרו, הסביר כי הם אינם יכולים לקבל את הפשרה משום שאינו תואם את החוק. "העותרים באו בשם הציבור והם לא יכולים להתפשר בשם הציבור ועל חשבונו", אמר. "ההסדר המוצע מנוגד לחוק. יש חוק במדינת ישראל ובית המשפט פועל על פי החוק ולפי הפסיקה. מה שהקיבוץ מבצע הוא מנוגד לחוק, ואין חולק על זה. המדינה בעמדה מושכלת ועיון מעמיק מראה שהקיבוץ עובר על החוק".

נחל עמל בקיבוץ ניר דוד. שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי",
הפשרה נדחתה. נחל האסי/שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי"

עו"ד באך הוסיף אזרחי מדינת ישראל אינם צריכים להסתפק בהסדר שגורע מזכויותיהם. "ההסדר המוצע יקנה מריחת זמן ולוחות זמנים לא ברורים". הוא ציין כי קיבוץ ניר דוד עובר על החוק בכל פעם שהוא נמנע מפתיחת שעריו ואינו מאפשר כניסה היות שמדובר באינטרס ציבורי ומשאב לאומ.

הוא אמר כי הפשרה המוצעת לא הייתה מוכרת לעותרים עד הבוקר. "אנחנו מדברים על סיטואציה בו בקיבוץ השתלט על משאב ציבורי. אנחנו לא עומדים כאן בשם עותר אחד או שניים אלא אנחנו הפה של כלל הציבור. של כלל עם ישראל". הוא תמה, "כיצד ייתכן שמשאב ציבורי שנגזל מהציבור והזכויות החוקתיות הנלוות לכך כמו חופש התנועה יגזל מהאינטרס הציבורי?" ופירש את עמדת המדינה כי "יש לאפשר את הכניסה לכלל הציבור". לדבריו, "המתווה הראוי היחידי הוא לשחרר חזרה את מה שמגיע לציבור".

עוד בוואלה!

המדינה לבית המשפט: יש לאפשר גישה חופשית לחלק מנחל האסי

לכתבה המלאה
ח"כ משה ארבל בבית המשפט המחוזי חיפה בדיון בנושא נחל האסי, 7 ביולי 2021. שלומי גבאי
ח"כ משה ארבל בדיון בעתירה, היום/שלומי גבאי

"למה אנחנו צריכים לדבר על האינטרס הציבורי כאינטרס של כלל הקיבוץ זה בדיוק הפוך. על הקיבוץ להסביר למה המפתחות של משאב ציבורי צריך לעבור אליהם. נטל ההוכחה צריך לעבור אליהם. הדבר הראוי זה לפתוח את זה. אין חולק שיש כאן עוולות רבות בעצם סגירת הנחל לעם, אין חולק שהזכויות נגזלות מאזרחי עם ישראל".

קרן ברק בנחל האסי. מתוך הפייסבוק של קרן ברק, מערכת וואלה!
חברי מחאת האסי וח"כ קרן ברק/מערכת וואלה!, מתוך הפייסבוק של קרן ברק

לדברים הצטרפה גם ח"כ קרן ברק (הליכוד) שנכחה אף היא בדיון. "המחויבות שלנו לכלל אזרחי מדינת ישראל היא לאפשר את הגישה אל הנחל ואין לנו מנדט להתפשר בשמו על פירורים קטנטנים המייצרים הפרדה בין סוגי אוכלוסיות על ידי מצופים", אמרה. חברי מחאת 'משחררים את האסי' נקטו אף הם קו תקיף: "הפשרה שהוצעה על ידי הקיבוץ היא בדבר צדקה ולא צדק. לא עליהם להחליט מי יכנס או לא לנחל השייך לכלל עם ישראל. אנו נמשיך במחאה עד לפתיחה של כלל הנחל לכלל אזרחי מדינת ישראל, ללא הבדל מין, גזע ודת".

פרקליט מחוז צפון (אזרחי), עו״ד איתן לדרר. שלומי גבאי
פרקליט מחוז צפון, עו״ד איתן לדרר, היום בדיון/שלומי גבאי

מנגד, מקיבוץ ניר דוד נמסר כי המדינה ואנשיו הגיעו להסכמות בנוגע לפשרה, לפיה תתאפשר כניסת הציבור לחוף הירוק בחלק המערבי של הנחל מחוץ לאזור המגורים. "עד 400 איש בו זמנית יוכלו להכנס ללא הרשמה מראש. ההסכמות הובאו בפני בית המשפט המחוזי בחיפה בדיון שהתקיים הבוקר. "מבחינת האינטרס של הציבור, להסכמה יש ערך גדול מאוד משום שניתן לפתור את העניין בדרכי שלום ולא להגביר מחלוקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully