וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבית המשפט: יש לאפשר גישה חופשית לחלק מנחל האסי

עודכן לאחרונה: 31.5.2021 / 11:41

הפרקליטות הדגישה כי אין מניעה לאפשר הגעה למקטע שמרוחק מבתי התושבים דרך ניר דוד. "גם אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי הקיבוץ, לא ניתן למנוע אותה באופן גורף", נכתב. מתווה דומה סוכם בשנה שעברה, ונדחה על ידי אנשי המחאה לפתיחת האתר לציבור

נחל עמל בקיבוץ ניר דוד. שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי",
"לא ניתן למנוע את הגישה אליו באופן גורף". נחל האסי/שלומי מישלי, באדיבות אתר "פיקיוויקי"

פרקליטות המדינה כתבה אתמול (ראשון) לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה כי יש לאפשר גישה רגלית לאזור בנחל האסי דרך קיבוץ ניר דוד. בעמדת המדינה, שהועברה במסגרת ההליך העוסק במחלוקת בין הקיבוץ לתושבי האזור, נכתב כי אין מניעה בהגעה לנקודה הנמצאת במרחק של כ-500 מטר מהנחל.

"לציבור הרחב קיימת זכות גישה הנגזרת מזכות הקניין של המדינה במקרקעין אלה", נכתב בהודעת המדינה שנמסרה לבית המשפט באמצעות פרקליט מחוז צפון, עו"ד איתן לדרר וכן באמצעות עו"ד חנין סמעאן מואיס. עוד צוין כי יש לאזן בין הצורך להבטיח גישה חופשית של הציבור אל הנחל מחד, ובין הצורך לאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה מאידך.

המדינה ציינה בהודעתה כי ראוי לבחון את האפשרויות להנגשת הנחל בדרך שאינה עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ. אולם, גם אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי המשבצת של הקיבוץ, שטחים השייכים לקיבוץ באופן קבע, הרי שלא ניתן למנוע אותה מהציבור הרחב באופן גורף.

מפגינים על הגישה לנחל האסי בניר דוד, 14 אוגוסט 2020. צ, צילום מסך
"לציבור הרחב קיימת זכות גישה מתוקף הזכות לקניין". מפגינים על גדות נחל האסי/צילום מסך, צ

על מנת להנגיש את הנחל לציבור באופן מידי, עמדת המדינה היא כי יש לאפשר את הגישה לנחל מהאזור המערבי. אפשרויות להנגשת הנחל לציבור מאזורים נוספים דורשות תכנון, ועמדת המדינה היא כי תכנון זה צריך להיות מקודם על ידי המועצה האזורית וקיבוץ ניר דוד. למעשה, הקיבוץ כבר החל לקדם תוכנית להנגשת הנחל לציבור בחלקו המזרחי של הקיבוץ.

בנייר העמדה הדגישה המדינה כי "תכנון והנגשת דרכים הם באחריות הקיבוץ והמועצה האזורית שבתחום שיפוטה מצויים המקרקעין". מכוח החוק, השטחים הציבוריים הם באחריותה של המועצה האזורית. "הואיל ומדובר בשטחים שחלקם הניכר בתוך שטחי המשבצת של הקיבוץ, הרי שאף מטעם זה נכון שהתכנון יקודם ע"י הקיבוץ והמועצה האזורית", נמסר.

נחל האסי - חמל. לא ידוע, יניב כליף
"יש לאפשר את הגישה לנחל מהאזור המערבי". נחל האסי/יניב כליף, לא ידוע

כבר באוגוסט האחרון הושגו הסכמות בין קיבוץ ניר דוד, המועצה האזורית עמק המעיינות ועיריית בית שאן הסמוכה, לגבי השטח אותו המדינה רוצה לפתוח לציבור הרחב באופן מידי. על פי המתווה שהוסכם, רצועה באורך של כמאה מטרים מגדת נחל האסי נפתחה לציבור. בתחילה הותרה כניסה של עד 50 נופשים לרצועה זו מדי יום, תחת מגבלות הקורונה. תוך זמן קצר גברה התעניינות הציבור שרצה לבקר בהמוניו בנחל. במטה המאבק "משחררים את האסי" החליטו לדחות את ההסכמה וכינו אותה "התרפסות בפני קיבוץ ניר דוד" ו"ספין של יח"צנים ולוביסטים שהקיבוץ שכר את שירותיהם".

ח"כ משה ארבל (ש"ס) שהגיש את העתירה לבית המשפט מסר כי "אני מברך על עמדת המדינה חרף הזמן הממושך שנדרש לכך. אני מקווה כי בית המשפט יעשה צדק, יכריע בהקדם בסוגיה זו וישחרר את הנחל לכל ארכו ממי שסוגר דרכים סטטוטוריות שלא כדין".

מטעם קיבוץ ניר דוד נמסר כי "המדינה חזרה על עמדתה לפיה אין להנגיש את הנחל באזור המגורים בקיבוץ, והציעה פתרון זמני מחוץ לאזורי המגורים ושלא בקרבתם. גם זאת, בהסכמה בין המועצה האזורית והקיבוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully