וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: זדורוב ישוחרר למעצר בית לאחר 15 שנה בכלא

עודכן לאחרונה: 26.8.2021 / 13:41

השופט שטיין דחה את ערר הפרקליטות, וקבע כי זדורוב שהורשע ונשלח למאסר עולם בגין רצח תאיר ראדה, ישהה במעצר בית במהלך משפטו החוזר. הוא חייב אותו באזיק אלקטרוני ואסר על מבקרים. "ברוך השם, יש שחרור", אמר זדורוב. אילנה ראדה: אנחנו בדרך הנכונה

בווידאו: שיחה ראשונה בין רומן זדורוב לעורך דינו/מערכת וואלה

בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) את הערר שהגישה פרקליטות המדינה, והורה על שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית. השופט אלכס שטיין דחה את הערר ואפשר את שחרורו של זדורוב, כ-15 שנה אחרי שנעצר, הורשע ונשלח למאסר עולם על רצח הנערה תאיר ראדה ב-2006 בבית הספר בקצרין.

לעיון בהחלטה המלאה של השופט שטיין

השופט שטיין הוסיף שלושה סעיפים מצטברים לקיום מעצר הבית בנוסף לאלו שעליהם הורה בית המשפט בהחלטותו הקודמת. בין ההגבלות הנוספות: ענידת אזיק אלקטרוני ואיסור קבלת מבקרים במקום מעצרו למעט בני משפחה מדרגה ראשונה. עוד קבע השופט כי על זדורוב להפקיד את דרכונו על מנת למנוע יציאה אפשרית מהארץ ואפשר לרשויות לקיים האזנות סתר אחר שיחותיו של זדורוב - שישהה במעצר בבית חמותו בקצרין.

הפרקליטות דרשה להשאיר את זדורוב במעצר מאחורי סורג ובריח במהלך ניהול המשפט החוזר, בטענה כי נשקפת ממנו מסוכנות ובשל חשש מבריחתו. אולם שטיין דחה את הטענה: "היעדר אלימות מצד המשיב במהלך שהותו ארוכת-השנים בבית הסוהר והתנהלותו התקינה כעובד במסגריית הכלא, גם הם בגדר ראיה קבילה ובעלת משקל", נימק שטיין. "וכפי שכבר צוין על ידי, ראיה זו מפחיתה את מסוכנותו מרמה גבוהה מאד לרמה בינונית עד בינונית - גבוהה. בית משפט קמא צדק אפוא בהחליטו להעביר את המשיב למעצר באזוק אלקטרוני מחוץ לכלא".

דיון השחרור של רומן זדורוב במחוזי נצרת, 26 באוגוסט 2021. צילום מסך, צילום מסך
זדורוב השתתף בדיונים באמצעות שיחת וידאו. בית המשפט המחוזי בנצרת/צילום מסך, צילום מסך
בווידאו: אולגה זדורוב על שיחרור רומן זדורוב למעצר בית/צילום: שלומי גבאי

עו"ד ירום הלוי, סנגורו של זדורוב, בירך על החלטת בית המשפט העליון לשחררו למעצר בית. מיד לאחר ההחלטה הוא שוחח בטלפון עם זדורוב, שלא הסתיר את שמחתו. "ברוך השם, קיבלנו שחרור", אמר.

"זהו יום גדול לרומן ובני משפחתו", הוסיף הלוי. "אני מאוד שמח - גם מבחינה משפטית, על כך שהעליון קיבל את העמדה שלי שלרומן מגיע להשתחרר גם בלי חוות דעת של שירות המבחן".

אולגה זדורוב הגיעה לבית הוריה לקראת בואו של בעלה. "אני מקווה שהוא יגיע הביתה היום ולא יעשה עוד לילה בכלא, גם ככה הוא 15 סתם שם. מאז ההחלטה במחוזי הילדים שואלים כל הזמן 'נו אמא, מתי אבא יבוא?', הם מאוד מתרגשים. הבאנו לכאן שק איגרוף כי רומן מתעסק בכלא באיגרוף ככה שכול להמשיך עם זה פה בבית".

"אנחנו מאוד שמחים, אנחנו תמיד אוהבים אותו ומחכים לו ותמיד נאהב אותו לא משנה מה יקרה", הוסיף הבן ליאון.

אוגלה וליאון זדורוב. 26 באוגוסט 2021. שלומי גבאי
"הילדים שואלים 'נו אמא, מתי אבא יבוא?'". אולגה זדורוב, היום/שלומי גבאי

בעקבות ההחלטה, אילנה ראדה, אמה של תאיר, אמרה כי היא סבורה כי המשפט החוזר ושחרורו של זדורוב למעצר בית הם צעד "בדרך הנכונה". "זה מבלבל מאוד", אמרה הבוקר. "הייתי במתח בכל השבועות האלה כי פעם אחר פעם ניסו לדחות את זה. לומר שאני שמחה? לא. יכול להיות שהרבה יתאכזבו מהתשובה שלי אבל אף אחד לא מבין את הצד שלי. הצד שלי הוא לבוא ולמצוא את הרוצחים של הבת שלי וזה בעיניי הכי חשוב".

"אנחנו בציפייה למשפט חוזר אחר ושונה ממה שהיה ב-15 שנה האחרונות", הוסיפה ראדה. "אני מקווה שימצאו את הרוצחים או הרוצחת של תאיר. יכול להיות שהפרקליטות יודעת דבר מה, אבל אנחנו לא, הרי אנחנו הקורבנות - אין לנו זכויות", התריסה. "יש נאשמים אחרים. פעם אחר פעם ניסו לדחות את האמת שאנחנו חשפנו. לא חוששת מלפגוש את רומן זדורוב ברחוב. להבדיל מכל האמירות שנאמרות, 'רוצח מסוכן' וכו', יש עבריינים הרבה יותר גרועים שמסתובבים בינינו ואף אחד לא מפחד מהם. הייתי אומרת - 'תאיר, אנחנו בדרך הנכונה וקרני האור שלך מתחילות לצאת'".

אילנה ראדה , אוגוסט 2021. צילום מסך, צילום מסך
"קרני האור של תאיר מתחילים לצאת". ראדה/צילום מסך, צילום מסך

בית המשפט המחוזי בנצרת החליט בתחילת החודש על שחרורו של זדורוב בתנאים מגבילים בזמן שיתנהל המשפט החוזר בעניינו. השופט ערפאת טאהא, שאינו נמנה על הרכב השופטים במשפט החוזר, קבע כי זדורוב ישוחרר תחת איזוק אלקטרוני וישהה בביתו במשך כל שעות היממה. לפי בקשתו ובקשת אשתו אולגה, זדורוב צפוי לשהות בבית הוריה בקצרין, אם אכן ישוחרר.

בהחלטתו כתב השופט כי "בחלוף 15 שנים שבהן שהה המבקש בכלא והרשעתו בוטלה, נקודת האיזון השתנתה, והדגש היום הוא על זכויות המבקש והשמירה עליהן נוכח הפרת האיזון שנקבע בחוק המעצרים לעניין משך תקופת המעצר אף בעבירות חמורות, כגון רצח, אינוס והריגה. המדינה כמעט והתעלמה בטיעוניה ממשך הזמן שבו שוהה המבקש בכלא, והעלתה את טענותיה כאילו מדובר בדיון ראשון בעניינו".

השופט טאהא סיכם: "לא המבקש היה צריך להוכיח כי הוא ראוי לשחרור, אלא היה על המדינה להראות כי על אף חלוף הזמן, קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות המשך החזקתו במעצר מאחורי סורג ובריח. בנטל זה לא עמדה המדינה".

"לבדוק את תאי השירותים"

במקביל, בבית המשפט המחוזי בנצרת מתקיים כעת דיון בבקשת הפרקליטות לדחות את מועד פתיחת המשפט החוזר שנקבע לסוף ספטמבר. נציגת הפרקליטות מסבירה מדוע מבקשים עוד תוספת זמן להגשת כתב האישום. "מדובר בתהליך שלא ייקח יותר משבועיים", אמרה התובעת. "אנחנו מבקשים לבדוק דברים בכל הקשור ל-DNA".

בפרקליטות נמקו את הצורך בבדיקת הריאיות החדשות שהצטברו, שכן היום, לעומת התקופה בה הורשע זדורוב, ישנם כלים אחרים לעשות זאת. "לפני 15 שנה לא היתה את הטכנולוגיה הזאת", אמרה התובעת. "צמצמנו את הבקשות שלנו. נבקש לבדוק שוב את תאי השירותים 1 ו-2 , ואת בגדי המנוחה. אני מזכירה גם את סוגיית הסכין בה נרצחה תאיר-סכין משוננת או לא. אנחנו מבקשים להגיע לחקר האמת. זה גם האינטרס של הסנגור. אולי הממצאים יהפכו את הקערה על פיה".

משפט חוזר - 15 שנה אחרי הרצח

תאיר ראדה נרצחה בתוך תא שירותים בבית הספר נופי גולן בקצרין ב-6 בדצמבר 2006. כמעט שלוש שנים אחר כך, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את רומן זדורוב, אזרח זר ותושב קצרין, ברצח הנערה. הכרעת הדין פרשה מארג ראיות צפוף שהביא להרשעתו.

אולם, מאז המשיכה הפרשה להעסיק את התקשורת ואת דעת הקהל, ולמרות הכרעת הדין הנחרצת - שבה מערכת המשפט לדון בה עוד מספר פעמים ולהשאיר את ההרשעה על כנה. זדורוב, שעבד בעבודות ריצוף בבית ספרה של ראדה, נעצר מספר ימים אחרי הרצח, הודה ברצח ואף שיחזר אותו. אחר כך חזר בו מהודאתו, ועם התמשכות המשפט הצליחה ההגנה לעורר ספקות בקרב הציבור כי זדורוב הוא אכן הרוצח.

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
תאיר ראדה/ג'יני

בהמשך, הציגה ההגנה שתי חוות דעת חדשות הנוגעות לסוג הסכין באמצעותה נרצחה ראדה וכן בסימנים שהיו על מכנסיה. בעקבות כך, הורה בית המשפט העליון כי על בית המשפט המחוזי לבחון את חוות הדעת האלה. לפי מומחה התביעה, אין בחוות דעת אלה ממש, משום שמדובר היה בסימני סוליות נעליו של זדורוב.

בית המשפט המחוזי בחן את חוות הדעת, והחליט בסופו של יום להותיר את ההרשעה על כנה. עם זאת, צוות ההגנה של זדורוב ערער שוב לבית המשפט העליון וגם הפעם הורשע זדורוב ברצח - אך הפעם ההרשעה היתה בדעת רוב. השופטים יצחק עמית וצבי זילברטל הרשיעו את הנאשם, בעוד השופט יורם דנציגר זיכה אותו מחמת הספק.

לפני שנה הגיש זדורוב ערעור נוסף לבית המשפט העליון. לפני כחודשיים קבע שופט העליון מלצר כי יש לערוך לזדורוב משפט חוזר. המשפט יתחיל במחצית הראשונה של חודש אוקטובר, וייערך ברציפות במשך כשנה בפני השופטים אשר קולה, דני צרפתי ותמר נסים שי. לפני כן, באמצע חודש ספטמבר, יתקיים בבית המשפט המחוזי דיון מכין לקראת המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully