וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ביידן קיבל את דוח המודיעין על מקור התפרצות הקורונה

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 11:52

ניו יורק טיימס דיווח כי הבדיקה בת 90 יום שעליה הורה נשיא ארה"ב הושלמה, אולם עדיין ללא מסקנה חד-משמעית אם הנגיף דלף בשוגג ממעבדה בסין או התפתח בטבעיות. חלקים מהדוח צפויים להתפרסם בימים הקרובים

כוחות אבטחה במכון הווירולוגיה בווהאן בזמן ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי, 3 פברואר 2021, סין, קורונה. רויטרס
כוחות אבטחה במכון הווירולוגיה בווהאן בזמן הביקור בווהאן, בפברואר/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיבל לידיו את דוח המודיעין שחקר את מקורות נגיף הקורונה - כך אמרו הלילה (רביעי) גורמים אמריקניים לניו יורק טיימס. עם זאת, גם דוח זה לא הצליח לקבוע חד-משמעית אם מקור המחלה הוא בתאונת מעבדה או במעבר טבעי מבעלי חיים לבני אדם.

הדוח נשאר מסווג לעת עתה, אך גורמים רשמיים אמרו כי סביר להניח שחלקים ממנו יותרו לפרסום בהמשך השבוע. "בדרך כלל נדרשים כמה ימים, אם לא יותר, לגבש גרסה לא מסווגת", אמרה ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן.

החקירה החלה לפני שלושה חודשים בהוראת ביידן, על רקע הדיון הער על מקור הנגיף שהופיע לראשונה בעיר ווהאן בסין בסוף 2019. סוכנויות המודיעין קיבלו הזדמנות לבחון שפע של מידע שנאסף ממכון המחקר לווירוסים בווהאן.

העדר המסקנה החותכת בדוח הזה מדגישה את הקושי בזיהוי מקור המגיפה, בין היתר בשל סירובה של סין להמשיך בשיתוף הפעולה עם החקירה הבינלאומית בנושא.

בחודשים שאחרי התפשטות מגיפת הקורונה ברחבי העולם, סוכנויות הביון החלו לחקור כיצד היא פרצה. שר החוץ של ארצות הברית לשעבר מייק פומפאו דחק בקהילת המודעין לבחון את התיאוריה שלפיה הנגיף נוצר במעבדה בסין ודלף בשוגג והוא אף הקים קבוצת מחקר משלו לבדיקת התיאוריה.

בתקופת ממשל טראמפ, סוכנויות המודיעין שללו את התיאוריות שלפיהן הנגיף הודלף במכוון. ואולם, הן הדגישו שהן לא יכולות לקבוע מה סביר יותר: תאונת מעבדה או התפתחות טבעית של הנגיף.

בעוד שמדענים רבים היו ספקניים בתחילה לגבי תיאוריית הדליפה ממעבדה, חלקם הפכו פתוחים יותר לבחינת הרעיון השנה. הם מתחו ביקורת על דוח של ארגון הבריאות העולמי מחודש מרץ, שקבע כי תיאוריית הדליפה ממעבדה אינה סבירה.

עוד בוואלה!

דוח מודיעין אמריקני: 3 חוקרים במעבדה בווהאן חלו קשה חודש לפני פרוץ הקורונה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה על אפגניסטן, 24 באוגוסט 2021. רויטרס
קיבל לידיו את דוח המודיעין. ביידן/רויטרס

לאחר פרסום הדוח, גורמים בממשל ביידן הביעו תסכול מהחלטת ממשלת סין להפסיק את שיתוף הפעולה עם חקירות נוספות של ארגון הבריאות העולמי את מקורות המגיפה. לנוכח העקשנות הסינית והמחלוקת בקהילת המודיעין האמריקנית, ממשל ביידן הורה על בחינת המידע המודיעני בתוך 90 יום, ומסקנותיה הוגשו אתמול לנשיא.

גורמי ממשל הזהירו פעמים רבות כי חשיפת המקור להתפרצות המגיפה היא משימה מתאימה יותר למדענים מאשר למרגלים. תחת אבריל היינס, ראש קהילת המודיעין הלאומי, הסוכנויות הגבירו את שיתוף הפעולה שלהן עם מדענים, בתקווה להבנה טובה יותר של מגיפת הקורונה ושל מגיפות אחרות שעלולות להתפרץ בעתיד

בנוסף לכך, גורמים רשמיים הזהירו שייתכן שהבדיקה הייתה קצרה מכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully