וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מודיעין אמריקני: 3 חוקרים במעבדה בווהאן חלו קשה חודש לפני פרוץ הקורונה

25.5.2021 / 14:07

גורמים בממשל האמריקני בוחנים דיווחים שלפיהם החוקרים העובדים במכון לווירוסים בעיר רצו להתאשפז בנובמבר 2019, עוד לפני שסין הכריזה רשמית על מקרה ראשון של הנגיף. בבייג'ינג מכחישים, אך בבית הלבן דורשים: "צריכים חקירה עצמאית"

שוטרים מאבטחים את משלחת ארגון הבריאות העולמי בווהאן במסגרת חקירת מקור התפרצות הנגיף 3 בפברואר 2020. רויטרס
שוטרים סינים מאבטחים את המכון לווירוסים בווהאן בזמן ביקור המשלחת, פברואר/רויטרס

סוכנויות המודיעין בארצות הברית בוחנות דיווחים שלפיהם חוקרים במכון לווירוסים בעיר ווהאן חלו קשות בנובמבר 2019, חודש לפני שסין דיווחה על מקרה ראשון של נגיף הקורונה- כך אמרו גורמים בממשל האמריקני, שהזהירו כי עדיין אין הוכחות לכך שהמחלה זלגה מהמעבדה.

דוח מודיעין אמריקני מסווג, שעבר בין הסוכנויות עוד במהלך כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, טען כי שלושה מהחוקרים במכון היו כל כך חולים, עד שהם רצו להתאשפז. לפי מקורות המעורים בדוח המודיעני ובבחינתו, לא ברור אם החוקרים האלו אכן אושפזו בסופו של דבר ומה היו התסמינים שמהם סבלו.

"אין לנו מספיק מידע כדי להסיק מסקנות על מקורותיו (של הנגיף)", אמרה אתמול דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "אנחנו זקוקים למידע. אנחנו זקוקים לחקירה עצמאית, ולזה בדיוק אנחנו קוראים", הדגישה בתדרוך לעיתונאים.

סין הכחישה זאת ואמרה כי זה "לחלוטין לא נכון" ששלושה מחוקרי המכון לווירוסים בווהאן חלו כפי שנטען בדוח המודיעני, שפרטיו פורסמו לראשונה בוול סטריט ג'ורנל.

"שאלות משמעותיות"

מקור בממשל האמריקני אמר כי שירותי המודיעין בארצות הברית חוששים שנציגי ארגון הבריאות העולמי לא הצליחו לערוך חקירה עצמאית בזמן שהיו בסין, ולכן גם ספקניים לגבי הממצאים של הארגון.

"יש לנו עדיין שאלות משמעותיות לגבי הימים הראשונים להתפרצות מגיפת הקורונה, כולל למקורותיה בתוך סין", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן.

בשבוע שעבר, נציגים רפובליקנים בוועדת המודיעין בבית הנבחרים פרסמו דוח משלהם על מקורות המגיפה, ולפיו יש "ראיות נסיבתיות משמעותיות" המצביעות על כך שייתכן שהווירוס דלף מהמעבדה בווהאן. הדוח מתייחס גם למידע המצביע על כך ש"כמה חוקרים" במעבדה הראו תסמינים של הנגיף בסתיו 2019.

ארגון הבריאות העולמי, שפתח ביום שני את כינוס השרים השנתי שלו, טרם הכריז על חקירה נוספת אחרי זו בווהאן, אבל המדינות החברות עשויות להביע את דאגתן מהנושא במהלך הפורום שיימשך שבוע ימים. שר הבריאות של ארצות הברית, חבייר בצ'רה, אמור לשאת היום דברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully