וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף: האיש שהוביל את המוסד לתפוס את אייכמן - גיאולוג גרמני שעבד עמו בארגנטינה

25.8.2021 / 10:46

במשך יותר מ-60 שנה נשמר סיפורו של גרהרד קלמר, שזיהה את הבכיר הנאצי במסתורו בארגנטינה. אחרי שבגרמניה התעלמו מהמידע, הוא העביר אותו הלאה, עד שהגיע לתובע יהודי שעבד יחד עם המוסד. 32 שנה אחרי מותו, משפחתו ביקשה לחשוף את המידע

גרהרד קלמר לצד אדולף אייכמן (בעיגול) ועובדי חברת הבנייה קפרי, ארגנטינה, 1952. באדיבות המשפחה
הגיאולוג קלמר לצד אייכמן (מוקף בעיגול) בצילום של חברת הבנייה בארגנטינה/באדיבות המשפחה

גיאלוג גרמני שעבד עם אדולף אייכמן בארגנטינה עזר למוסד לתפוס את הבכיר הנאצי - כך נחשף בתקשורת הגרמנית, 32 שנים אחרי מותו. הגיאלוג, גרהרד קלמר, צולם לצדו של אייכמן בתחילת השנות ה-50 יחד עם עובדים אחר בחברת הבנייה "קפרי" שהעסיקה רבים מחברי המשטר הנאצי לאחר נפילתו.

על אף שאייכמן ניסה להסתיר את זהותו וחי בתור ריקרדו קלמנט בארגנטינה, קלמר זיהה אותו. לפי דר שפיגל, הוא דיווח על כך לרשויות בגרמניה המערבית, אך אלו לא עשו דבר עם המידע. עם חזרתו לגרמניה, הוא שיתף את זהותו של עמיתו לשעבר עם חבר קרוב - כומר ששירת בצבא גרמניה. הוא הראה לו את התמונה המשותפת שלהם ונתן לו את הכתובת שבה התגורר אייכמן בארגנטינה.

מאותו הכומר, המידע עבר לבישוף, שחלק אותו עם פריץ באור - תובע גרמני יהודי שניהל מצוד אחרי אייכמן. אייכמן, מאדריכלי הפתרון הסופי, נתפס על ידי צבא ארצות הברית בתום מלחמת העולם השנייה, אך הוא הצליח להימלט ממחנה מאסר ב-1946 והתיישב בזהות בדויה בארגנטינה.

אדולף אייכמן. AP
הוצא להורג בתלייה. אייכמן בעת משפטו בישראל/AP

באור, ששב לגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה, היה היחיד שעסק בעשיית צדק עם אייכמן. עוד לפני שקיבל את המידע מקלמר, הצליח התובע היהודי לבסס את העובדה שאייכמן מסתתר בארגנטינה בזכות לותר הרמן, יהודי גרמני שעבר לארגנטינה.

בתו יצאה לדייט עם בנו של אייכמן, שהתגאה בזהותו האמיתית של אביו. המידע הזה הוביל לניסיון של המוסד ללכוד את אייכמן ב-1957, אולם המבצע לא צלח.

באור, חמוש במידע המפליל, הגיע לישראל ונפגש עם ראש המוסד איסר הראל כדי לתת לו את החשיפה של קלמר. הממסד בישראל השתכנע, והמידע הדרמטי עזר למוסד לתפוס בסופו של דבר את אייכמן בארגנטינה במאי 1960. אחרי מבצע סבוך ומורכב, הוא אייכמן לישראל והוצא להורג בתלייה ב-1962 אחרי שהורשע בפשעים נגד העם היהודי, בפשעים נגד האנושות ובעבירות אחרות.

קלמר ביקש מבאור שלא יחשוף מאין הגיע המידע שהוביל ללכידת אייכמן, והתובע היהודי עמד במילתו. חשיפת זהותו הגיעה בסופו של דבר ממשפחתו של הגיאלוג הגרמני, וסיפורו פורסם לראשונה ביום שישי בעיתון "זידויטשה צייטונג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully