וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב גירשה שומר נאצי לשעבר בן 95 לגרמניה

21.2.2021 / 9:26

פרידריך קרל ברגל, אזרח גרמניה שחי בארה"ב מאז 1959, הוחזר למולדתו, שם שירת בתור שומר במחנה הריכוז נוינגמה בזמן מלחמת העולם השנייה. עם הגעתו לפרנקפורט, הוא תושאל על ידי הרשויות והוא עשוי לעמוד לדין על סיוע לרצח

בווידאו: השומר הנאצי ברונו דיי בהכרעת הדין במשפטו/צילום: רויטרס

שומר לשעבר בן 95 ממחנה ריכוז נאצי גורש אתמול (שבת) מארצות הברית לגרמניה, שם הוא עבר תשאול על ידי המשטרה. שירותי ההגירה האמריקניים אמרו כי פרידריך קרל ברגל, אזרח גרמניה, הוחזר למולדתו, שם שירת בתור שומר במחנה הריכוז נוינגמה ב-1945. המקרה נחקר על ידי משרד המשפטים של ארצות הברית, שם הוא חי מאז 1959.

ברגר, שגירושו הורה על ידי בית משפט במפפיס, טנסי, הגיע לפרנקפורט והועבר לרשות החקירה של מדינת האסה. התביעה שקלה להעמיד אותו לדין, אך בדצמבר היא סגרה את החקירה בטענה שהיא לא יכולה להפריך את תיאור שירותו במחנה.

ברגר הודה בפני הרשויות האמריקניות כי הוא שירת כשומר במחנה בצפון-מערב גרמניה, שהיה חלק ממחנה נוינגמה, למשך כמה שבועות לקראת סיום המלחמה. עם זאת, הוא טען כי הוא לא היה עד לשום מעשי הרג או אלימות. ואולם, התובעים ביקשו לחקור אותו שוב עם שובו לגרמניה, כדי לקבוע אם ניתן להעמידו לדין על סיוע לרצח.

השומר הנאצי לשעבר פרידריך קרל ברגל, שגורש על ידי ארה"ב. משרד המשפטים של ארה"ב, אתר רשמי
בית משפט בטנסי הורה על גירושו. פרידריך קרל ברגל/אתר רשמי, משרד המשפטים של ארה"ב

בשנים האחרונות הצליחה התביעה גרמניה להרשיע נאצים לשעבר בעבירות של סיוע לרצח המוני, אפילו מבלי להוכיח מעורבות ישירה שלהם במקרה ספציפי, אלא בטענה שבתור שומרים במחנה, הם עזרו למנגנון לתפקד.

לפי הצהרת שירותי ההגירה של ארצות הברית, ברגר שירת במחנה שבו הוחזקו אסירים יהודים, פולנים, רוסים הולנדים ואחרים בתנאים "מחרידים", והם עבדו עד "לנקודת שבירה ומוות". ברגר הודה שהוא שמר על אסירים כדי למנוע מהם להימלט. הוא אף ליווה אסירים במהלך הפינוי הכפוי של המחנה, שהסתיים במותם של 70 אסירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully