וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: שומר נאצי לשעבר בן 93 הורשע בסיוע לרצח 5,232 אסירים

23.7.2020 / 12:24

באחד המשפטים האחרונים נגד פשעים מהתקופה הנאצית, הורשע ברונו דיי, שומר אס.אס במחנה הריכוז שטוטהוף, במעורבות במעשי ההרג. הוא נשלח לשנתיים מאסר על תנאי. הוא הודה ששירת במחנה, אך טען שזה לא הופך אותו לאשם

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בית משפט בעיר המבורג שבגרמניה הרשיע היום (חמישי) קשיש בן 93 בסיוע לרצח 5,232 אסירים, רבים מהם יהודים, במחנה ריכוז נאצי במלחמת העולם השנייה. הוא נשלח לשנתיים מאסר על תנאי.

באחד המשפטים האחרונים נגד פשעים מהתקופה הנאצית, הורשע ברונו דיי, שהיה שומר אס.אס במחנה הריכוז שטוטהוף שליד גדנסק, פולין של היום. הוא נמצא אשם במעורבות במעשי הרג בין אוגוסט 1944 לאפריל 1945.הוא הודה ששירת במחנה, אך טען שזה לא הופך אותו לאשם.

מכיוון שהיה רק בן 17 או 18 בזמן ביצוע הפשעים, הוא נשפט בבית משפט לנוער. על פי החוק בגרמניה, שמו המלא של החשוד לא פורסם באופן רשמי, אך הוא כן זוהה בכלי התקשורת במדינה. דיי הגיע לאולם בית המשפט כשהוא על כיסא גלגלים ומסיכה על פניו, בשל התפשטות נגיף הקורונה.

במהלך המשפט, הוא סיפר שראה אנשים מובלים לתאי הגזים וזועקים לעזרה. עם זאת, הוא טוען שהוא לא ידע שמדובר ברצח. "אנשים הובלו לתוך תאי הגז ואז הדלת ננעלה", אמר בדיון בשנה שעברה. הוא הוסיף כי מיד לאחר מכן שמע צעקות לעזרה, אך "לא ידעתי כי נעשה שימוש בגז".

בעדותו האחרונה, שניתנה בתחילת השבוע, התנצל דיי על הסבל של הקורבנות, אך לא קיבל אחריות על מעשיו. "אני רוצה להתנצל בפני כל מי שעברו את גיהנום השיגעון ובפני קרוביהם והניצולים", אמר דיי, לפי כלי תקשורת גרמניים. בשל מצבו הבריאותי, הדיונים בבית המשפט הוגבלו לשעתיים עד שלוש ביום.

ברונו דיי, סוהר נאצי לשעבר, בדיון בבית משפט בעיר המבורג, 23 ביולי 2020. רויטרס
ברונו דיי בדיון בבית המשפט, היום/רויטרס

הנאצים הקימו את מחנה שטוטהוף ב-1939, והוא שימש בתחילה למעצרם של אסירים פוליטיים פולנים. בסופו של דבר, הוחזקו בו 110 אלף עצורים, כולל יהודים רבים, מתוכם כ-65 אלף נספו. דיי, המתגורר בעיר, היה לאופה אחרי המלחמה. הוא עבד גם בתור נהג משאית, ובהמשך עבר לענף הבנייה. הוא נשוי ואב לשתי ילדות.

על אף שמספר החשודים בפשעים של הנאצים הולך וקטן בשל גילם, התביעה הגרמניה עדיין מנסה להעמידם לדין. אחרי פסק דין תקדימי ב-2011, התאפשר להעמיד אדם לדין רק בשל שירותו במחנה מסוים, גם ללא הוכחה למעורבותו הישירה בשום פשע. ארגונים יהודיים רואים במשפט של דיי כבעל חשיבות רבה לאור התחזקות הימין הקיצוני והאנטישמיות בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully