וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בזכותו כל משימה הצליחה": הלך לעולמו מפקד כוח האבטחה על אייכמן

23.9.2019 / 7:00

משה זוסמן, אחד ממקימי משמר הגבול ומפקד כוח האבטחה על פושע המלחמה הנאצי לאחר לכידתו, הלך לעולמו בגיל 87 לאחר מאבק במחלה קשה. "האחריות עליו הייתה כבדה ביותר", סיפר ההיסטוריון ד"ר טל משגב. מג"ב: "פיקד על אחת המשימות ההיסטוריות המורכבות שהוטלו על החיל"

זוסמן (הכי מימין, עם שפם) והלוחמים של יחידת האבטחה (לשכה 06) מחוץ לבית המשפט. יחידת ההיסטוריה של משמר הגבול, אתר רשמי
זוסמן ולוחמי יחידת האבטחה מחוץ לביהמ"ש/אתר רשמי, יחידת ההיסטוריה של משמר הגבול

נצ"מ בדימוס משה זוסמן, מי שהיה ממקימי משמר הגבול ומפקד כוח האבטחה על פושע המלחמה הנאצי אדולף אייכמן, הובא אתמול (ראשון) למנוחת עולמים בבית העלמין סגולה בפתח תקווה, לאחר שהלך אמש לעולמו בגיל 87 בתום מאבק במחלה קשה.

ד"ר טל משגב, היסטוריון מג"ב ומפקד המוזיאון החילי, שמר על קשר עם זוסמן במשך שנים רבות ועד לימיו האחרונים. הוא סיפר הערב בהתרגשות בשיחה עם וואלה! NEWS על האיש והמפקד שהכיר. "מדובר באדם ערכי שתרם רבות לביטחונה של המדינה", סיפר משגב.

נצ"מ בדימוס זוסמן פרש לגמלאות בשנת 1988, לאחר שמילא שורה של תפקידים במג"ב. בתפקידו האחרון שירת כראש אגף תכנון ולוגיסטיקה של החיל.

משה זוסמן. יחידת ההיסטוריה של משמר הגבול, אתר רשמי
משה זוסמן/אתר רשמי, יחידת ההיסטוריה של משמר הגבול

לא רבים מכירים את חלקו החשוב של משה זוסמן באבטחתו של הפושע הנאצי אייכמן. ד"ר טל משגב נזכר בסיפורים ובחוויות שסיפר לו זוסמן במהלך השנים. "לשכה 06 זו הלשכה המיוחדת שהקימו למען מבצע אבטחתו של אייכמן ועליה פיקד זוסמן". משמר הגבול הופקד אז על מבצע האבטחה חסר התקדים, שכמותו עוד לא ראתה מדינת ישראל הצעירה של תחילת שנות ה-60. "האחריות עליו הייתה כבדה ביותר", אמר ד"ר משגב והוסיף: "עלתה אז טענה מופרכת שבחרו במשמר הגבול לאבטח את אייכמן, כי רבים מבני משמר הגבול היו מזרחיים ולא היו בשואה. כמובן שזה היה שקר מוחלט וזוסמן הוא ההוכחה לכך".

ד"ר משגב סיפר עוד כיצד הקים זוסמן מערך אבטחה שלם באישון לילה. "באחת השיחות בינינו סיפר לי זוסמן איך לקחו אותם, הכניסו אותם לחדר ואמרו להם: אתם הולכם לקבל משימה לאומית שאיש אינו יודע עליה", הוא סיפר כי אמרו להם: "אתם לא הולכים לראות את הבית בחודשים הקרובים, זו משימה מסובכת. תוכלו לכתוב להורים רק פעם אחת, אם מישהו לא מוכן לעמוד במשימה הזו שיגיד עכשיו ויצא". זוסמן סיפר שכולם נשארו בחדר ואיש לא יצא, ואז הודיעו להם שבחדר הסמוך נמצא הפושע הנאצי אדולף אייכמן, שהובא לארץ על ידי המוסד. מאותו הרגע הם, כמשמר הגבול, קיבלו את האחריות עליו.

עוד בוואלה!

תם הסבב הראשון בבית הנשיא: 46 ממליצים לגנץ, 40 לנתניהו

לכתבה המלאה

חדור מוטיבציה למשימה הלאומית

"היה לו ברור שברגע שידעו איפה הוא מוחזק, יהיו יהודים שינסו לחסל אותו ואסור שזה יקרה, הוא חייב לעמוד לדין. היה גם מידע מודיעיני שנאצים שנותרו בחיים עלולים לנסות לחסל אותו מחשש שהוא יסגיר אותם", סיפר ד"ר משגב את סיפורו של זוסמן. הוא הוסיף כי זוסמן התקשה "לעמוד עם החיה הזו באותו חדר", אבל הצליח משום שהיה חדור מוטיבציה כלוחם במשמר הגבול הישראלי.

דובר משמר הגבול, רפ"ק ברוך הוניג, ספד לזוסמן ואמר כי "אנו מביעים צער רב על לכתו של משה זוסמן, ממקימי משמר הגבול ומי שפיקד על אחת המשימות ההיסטוריות המורכבות ביותר שהוטלו על החיל". הוא הוסיף כי "אבטחת אייכמן במהלך משפטו, אבטחת הוצאתו להורג ופיזור אפרו בים על ידי משמר הגבול צרובים בהיסטוריה של מג"ב ושל מדינת ישראל כמשימות לאומיות שבזכות משה ואחרים הוכתרו בהצלחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully