וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבה אש מסביב, אנחנו בדרך החוצה": עדויות חדשות מהפעולה בחאן יונס

22.9.2019 / 17:00

צה"ל חשף קטעי קול מתוך הקלטות רשת הקשר של מסוק חיל האוויר בעת חילוץ הכח המיוחד מרצועת עזה, בפעולה בה נהרג סא"ל מ' משנת 2018. בהקלטות נשמעים הרגעים הדרמטיים בהם צוות המסוק מבצע נחיתה ומאפשר ללוחמים להכנס לקראת חילוץ. "כולם על המסוק". האזינו

עריכה: אסף דרורי

צה"ל חושף הערב (ראשון) קטעים מתוך הקלטות רשת הקשר של מסוק הסער של חיל האוויר מרגעי חילוץ הכח המיוחד מרצועת עזה בפעולה בחאן יונס מסוף שנת 2018. זאת ברקע טקס הענקת ציונים לשבח ללוחמים מאגף המודיעין על חלקם בפעולת החילוץ שבה נהרג סא"ל מ' מירי תועה, שיתקיים הערב בנוכחות הרמטכ"ל אביב כוכבי. בתום טקס חלוקת תעודות הערכה שהעניק צה"ל לאנשי חיל האוויר שהשתתפו בפעולה שנערכה בסוף 2018, שבתחילתו קיבלה אלמנתו של סא"ל מ' בשמו את צל"ש הרמטכ"ל מידיו של רב-אלוף אביב כוכבי.

בהקלטות נשמע צוות המסוק מבצע נחיתה. "פרש על הקרקע, לוחמים רשאים להכנס", נאמר בקשר. "לוחמים נכנסים, לוחמים נכנסים", מדווח הצוות. "הרבה אש מסביב". "כולם פה?", שואל צוות המסוק, בעודו מנסה להבין האם כל צוות הלוחמים אותם נשלח לחלץ נוכח על המסוק. "כן. כולם פה, תמריא" עונים לו בקשר, וטייס המסוק משיב, "קיבלנו, בדרך החוצה. יצאנו כבר".

צוות המוסק מדווח כי הוא בדרך לבית החולים עם הפצועים: "מאה אחוז, חמש דקות לבית החולים". "היו הרבה יריות מסביב. רעש יריות מטורף. בומים" סיפר בסרטון המכונאי המוטס. "כולם פה. תמריא".

ציון לשבח מטעם ראש המטה הכללי מוענק למשפחתו של סגן-אלוף מ' ז"ל. דובר צה"ל
ציון לשבח מטעם ראש המטה הכללי מוענק למשפחתו של סגן-אלוף מ', היום/דובר צה"ל

בטקס שנערך בהרצליה העניק מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, תעודות הערכה ללוחמים, ולצד זאת הוצגו סרטונים בהם תיארו אנשי צוות האוויר את ההתרחשויות מבצע חילוץ הלוחמים, וסיפרו על הדקות הארוכות בהן סירב טייס היסעור להמריא עד לספירה של כל הלוחמים על המסוק.

מוקדם יותר, כאמור, קיבל סגן אלוף מ', שנהרג במבצע בחאן יונס מירי תועה, את צל"ש הרמטכ"ל על פעילותו במבצע שבו פעל עם צוותו בשטח אויב, בנחישות, קור רוח ואומץ, להגנה על חבריו. בהמשך פעל מתוך יוזמה וחתירה למגע, נטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות.

"זהו מקרה יוצא דופן של גבורה בולטת", אמר הרמטכ"ל בטקס שהתקיים בבית המשפחה לצד ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ומפקדים נוספים. "אני מכיר את מ' עוד מהימים שהוא היה קצין צעיר בחטיבת הצנחנים. לצד הכישורים הרבים שלו הוא היה איש צנוע, איש שתוכו כברו, איש של אמת, איש שידעת שמה שאתה רואה זה מה שיש. הפעילות בה נהרג היא חלק מאירוע שיכול היה להסתיים באופן הרבה יותר חמור. הוא קיבל החלטה שבעזרתה הצליח ליצור את התנאים כדי שלא נתדרדר למשבר בעל השלכות אסטרטגיות. אני מצדיע למ' על האופן בו פעל. רק מי שהיה בכאלה מצבים יודע אילו עוצמות, לחצים וכובד של שיקולים מונח על הכתפיים ומתרוצץ בראש בשברירי השנייה הזו", אמר כוכבי.

עוד בוואלה!

חתרו למגע וחילצו: צל"ש לסא"ל מ' שנהרג בחאן יונס וללוחמים נוספים

לכתבה המלאה
ציון לשבח מטעם ראש המטה הכללי מוענק למשפחתו של סגן-אלוף מ' 22 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
תעודת הציון לשבח, היום/דובר צה"ל

צוות מסוק סער של טייסת 118 ("דורסי הלילה"), ובתוכו אנשי יחידת החילוץ בהיטס 669, איתר את הכוח המיוחד ונחת בקרבתו באזור הלחימה תחת אש, במרחק קצר מאיתורי אויב ידועים, כדי לפנות את הכוח ולהעניק טיפול רפואי. במקביל מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס הוזנקו לסיוע בתקיפת מטרות והשמדת אמצעי הלחימה שנשארו בשטח רצועת עזה.

בעליית הכוח למסוק, קשה היה לקבוע בוודאות שכלל הלוחמים היו בבטן המסוק והיה צורך לוודא כי אף לוחם לא נותר על הקרקע. למרות הסיכון הכרוך בכך, נשאר הצוות על הקרקע מספר דקות בתנאי אי-וודאות ותוך סיכון, על מנת לוודא שכלל הלוחמים עלו על המסוק. לאחר ספירת כלל הלוחמים, המסוק המריא בחזרה לישראל ונחת בבית החולים סורוקה. באירוע נהרג סא"ל מ' ז"ל ונפצע לוחם נוסף.

במהלך האירוע פעלו הצוותים במקצועיות, בקור רוח ובאומץ לב וגילה כושר מנהיגות, בתנאי חוסר וודאות. בפעולתם הביאו לידי ביטוי ערכים של רעות בלחימה, נחישות ודבקות במשימה שהביאו להצלת חיי אדם. על כל אלה הוענק לאנשי צוות האוויר ציון לשבח ותעודות הערכה.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully