וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלג'יריה ניתקה את יחסיה עם מרוקו, והאשימה גם את לפיד

שר החוץ באלג'יר האשים את הממלכה ב"פעולות עוינות" נגד המדינה, בין היתר אחרי ששר החוץ אמר בביקורו ברבאט כי אלג'יריה שותפה לציר האיראני: "מאז 1948, אף גורם ישראלי לא מסר הצהרה עוינת נגד מדינה ערבית ממדינה ערבית אחרת". מרוקו: "החלטה לא מוצדקת"

רמטאן אלעמאמרה, שר חוץ של אלג'יריה,24 באוגוסט 2021. AP
הקריא את הודעת הנשיא. שר החוץ של אלג'יריה במסיבת עיתונאים, אתמול/AP

אלג'יריה ניתקה אתמול (שלישי) את יחסיה הדיפלומטיים עם מרוקו שכנתה, אחרי תקופה של מתיחות גוברת בין שתי המדינות הצפון אפריקניות. באלג'יר ציינו כי בין הסיבות לכך היו דבריו של שר החוץ יאיר לפיד בעת ביקורו החודש ברבאט, שהאשים אותה בחברות בציר האיראני.

"אלג'יריה החליטה לנתק את יחסיה הדיפלומטיים עם מרוקו, החל מהיום", אמר שר החוץ של אלג'יריה, רמטאן אל-עמאמרה, במסיבת עיתונאים, שבה הקריא הצהרה מטעם הנשיא. בשבוע שעבר אמר הנשיא עבד אל-מג'יד טבון בכינוס מועצת הביטחון העליונה של אלג'יריה כי "הפעולות העוינות הבלתי-פוסקות של מרוקו מצריכות בחינה מחדש של היחסים בין שתי המדינות ואת הגברת הבדיקות הביטחוניות" בגבול המערבי עם מרוקו.

בתגובה, משרד החוץ של מרוקו פרסם הצהרה שבה הביע צער על "המהלך הבלתי-מוצדק" והדגיש כי רבאט תישאר "שותפה אמינה ונאמנה" של אזרחי אלג'יריה. אף שהגבול בין שתי המדינות סגור מאז 1994, הן קיימו יחסים דיפלומטיים מאז 1988, שכוננו מחדש בתום מחלוקת קודמת.

שתי המדינות הן בעלות ברית של המערב, והמשבר עלול להקשות על המאבק המשותף בטרור באזור הסהאל הסמוך. מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד עבדול רייט, קרא לשתי המדינות להימנע מהסלמה נוספת. הוא הביע תקווה כי שתי המדינות יוכלו לשמור על "רמת יחסים מינימלית" כדי להבטיח את היציבות שלהן ושל האזור.

שר החוץ יאיר לפיד חנך את הנציגות הישראלית ברבאט בירת מרוקו. 12 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
לפיד בעת פגישתו עם שר החוץ של מרוקו ברבאט, החודש/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

שר החוץ של אלג'יריה ציין שורה של תרעומות כלפי מרוקו, שהובילו להחלטה. הוא גינה את "פעולות הריגול המאסיביות והשיטתית" של מרוקו, בהתייחסות לדיווחים שלפיהם שירותי הביטחון של הממלכה השתמשו בתוכנה הישראלית "פגסוס" למעקב אחרי גורמי ממשל ואזרחים באלג'יריה. מרוקו דחתה על הסף את הטענות הללו.

בנוסף לכך, שר החוץ של אלג'יריה ציין דברים שיוחסו לשגריר מרוקו באו"ם על תמיכתו בשאיפות ההגדרה העצמית של תושבי מחוז קבילה הברברים באלג'יריה, וכן את דבריו של לפיד בעת ביקורו ההיסטורי במרוקו לרגל הסכם הנורמליזציה בין המדינות. לפיד תקף את אלג'יריה גם בשל התנגדותה להפיכתה של ישראל למשקיפה באיחוד האפריקני.

"מרוקו הפכה את שטחה לפלטפורמה עבור כוחות זרים להתבטא בעוינות כלפי אלג'יריה", האשים אל-עמאמרה. "מאז 1948, אף גורם ישראלי לא מסר הצהרה עוינת נגד מדינה ערבית ממדינה ערבית אחרת". שר החוץ של אלג'יריה חזר על הטענה שלפיה מרוקו תומכת בקבוצה בדלנית במחוז קבילה, שמוגדרת ארגון טרור על ידי אלג'יר. היא מואשמת במעורבות בהצתת שריפות היער הקטלניות במחוז, שבהן נספו כ-90 איש, בהם עשרות חיילים.

סוגיית מחוז קבילה מהדהדת את תמיכתה של אלג'יריה בחזית פוליסריו, התנועה הבדלנית בחבל סהרה המערבית שסופח על ידי מרוקו ב-1975. הכרתו של ממשל טראמפ בריבונות המרוקאית על החבל, בניגוד לעמדת הקהילה הבינלאומית, סללה במקביל את הדרך לנורמליזציה עם ישראל.

"בשל כל הסיבות הללו, המבוססות על עובדות, אני מכריז שאלג'יריה החליטה על ניתוק היחסים", הכריז אל-עמאמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully