וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסירים מכים אסירים: האקרים הדליפו תיעוד מהכלא האכזרי באיראן

24.8.2021 / 9:40

קבוצת מתנגדי משטר חשפה תיעודים מאחד המקומות הידועים ביותר לשמצה במדינה, ובאחד מהם נראו סוהרים המומים למראה השתלטות על מסכי הכלא. "שביתה כללית עד לשחרור האסירים הפוליטיים", נכתב. בקטעים אחרים, אסיר נגרר באלימות וסוהרים התעמתו אחד עם השני

סוהרים בבית הכלא אווין צופים במסכים בתא הבקרה אחרי מתקפת סייבר, איראן. מאתר iran international, צילום מסך
סוהרים בחדר הבקרה של כלא אווין בעת מתקפת הסייבר/צילום מסך, מאתר iran international

השומר בחדר הבקרה באווין, בית הכלא הידוע לשמצה של איראן, שם לב למשהו חריג כשהמסכים שלפניו הבהבהו בפתאומיות בזה אחר זה, והציגו דבר שונה מאוד ממצלמות המעקב שהוא צפה בהן.

"מתקפת סייבר", הבהבו המסכים. סוהרים אחרים החלו להתקבץ במקום, תיעדו את המתרחש בטלפונים הסלולריים שלהם או עשו שיחות בהולות. "שביתה כללית עד לשחרור האסירים הפוליטיים", נכתב בשורה אחרת בצגים.

קבוצה של האקרים שיתפה את תיעוד התקרית ותיעודים אחרים שהשיגה עם סוכנות הידיעות אי-פי. ההאקרים אמרו כי שחרור התיעוד נעשה כדי להראות את התנאים הקשים בכלא, שבו מוחזקים אסירים פוליטים ואסירים עם קשרים מעבר לים, שבהם נעשה שימוש לעתים קרובות בתור קלפי מיקוח במשא ומתן עם המערב.

הקבוצה מכנה את עצמה "הצדק של עלי", שם המרמז לחתנו של הנביא מוחמד עלי, הנערץ על ידי השיעים, ומלגלג תוך כדי על המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. היא טוענת שיש ברשותה מאות ג'יגבייטים של נתונים שאספה בפריצה למחשבי הכלא לפני כמה חודשים, והיא לא הגיבה לשאלות על מעורבות של גורמים אחרים במתקפת הסייבר.

קבוצת ההאקרים קשרה את עיתוי ההדלפה להשבעתו של איברהים ראיסי כנשיא איראן החדש. איש הדת הקיצוני, הנחשב ליורש אפשרי של חמינאי, מואשם על ידי ארגוני זכויות אדם במעורבות בהוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטים ב-1988, בתום המלחמה עם עיראק.

"כלא אווין הוא כתם על הטורבן השחור והזקן הלבן של ראיסי", נכתב בהודעה אחרת שהוצגה על מסכי הכלא. "אנחנו רוצים שהעולם ישמע את קולנו לשחרור כל האסירים הפוליטיים", מסרה קבוצת ההאקרים.

ראש מערכת בתי הכלא באיראן התנצל היום על "האירועים המרים" שתועדו בכלא, בהודאה חריגה של המשטר במתרחש במקום.

איראן הותקפה לאחרונה בכמה מתקפות סייבר מביכות, כמו שיבושים במערכת הרכבות שלה, על רקע המתיחות המתמשכת בינה לבין המערב סביב תכנית הגרעין שלה. השיחות בין טהראן למעצמות על חזרתה וחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין נותרו במבוי סתום.

באחד התיעודים, נראה אדם מנפץ זכוכית בחדר המקלחת בניסיון לחתוך ורידים. אסירים, ואפילו סוהרים, תועדו על ידי מצלמות האבטחה מכים אחד את השני. אסירים ישנו בתאים בודדים על דרגשים גבוהים, כשהם עוטפים את עצמם בשמיכות כדי להתחמם.

בתיעודים מוצגות שורות של מכונות תפירה המשמשות את האסירים, תא בידוד עם שירותים בהתכופפות ואזורים חיצוניים של הכלא. בנוסף לכך, נחשפו תמונות של חצר האימונים הפתוחה בכלא, מקלחות האסירים והמשרדים בתוך המתקן. חלק גדול מהתיעודים נושא חותמת זמן מ-2020 ומהשנה. בכמה סרטונים, ללא חותמת זמן, תועדו סוהרים עם מסיכות - סממן המצביע על כך שהם צולמו במהלך מגיפת הקורונה שפרצה בשנה שעברה.

אף שהסרטונים ללא קול, הם נותנים הצצה אל החיים הקשים של האסירים בכלא. באחד מהם נראה גבר כחוש נזרק ממכונית במגרש חניה, ואז נגרר לכלא. בסרטון אחר נראה איש דת הולך במדרגות וחולף על פני אותו אדם, מבלי לעצור.

ארבעה אסירים לשעבר באווין, ופעיל זכויות אדם איראני גולה, אמרו לסוכנות הידיעות כי הסרטונים דומים לאזורים מהמתקן השוכן בצפון טהראן. חלק מהתמונות תואם לתצלומים של המתקן שצולמו בעבר על ידי עיתונאים ולתמונות לוויין של הכלא שהגיעו לידי אי-פי.

איראן, הנתונה לסנקציות מערביות, נתקלת בקשיים בהשגת חומרה ותוכנה עדכניים. לכן, היא נאלצת להסתמך לעתים קרובות על מוצרי אלקטרוניקה סיניים או על מערכות ישנות יותר. לפי התיעודים, נראה שמערכת ההפעלה במחשבי חדר הבקרה היא "ווינדוז 7", שכבר לא זוכה לעדכונים של מיקרוסופט, מה שמקל על האקרים פוטנציאליים.

הרפובליקה האסלאמית אף הייתה יעד למתקפת הסייבר המפורסמת ביותר, של וירוס "סטוקסנט" שפגע בתכנית הגרעין שלה ויוצר לפי ההערכה הרווחת על ידי ישראל וארצות הברית.

שריד מימי השאה

בית הכלא אווין הוקם ב-1971, תחת שלטונו של השאה, ומאז נשלחו אליו אסירים פוליטיים ומתנגדי משטר, גם לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979. המתקן נמצא תחת סנקציות אמריקניות ואירופיות בשל הפרות זכויות האדם הקשות בו.

אחרי הדיכוי האלים של המחאה שפרצה אחרי הבחירות לנשיאות ב-2009, שבהן טענה האופוזיציה לזיופים מצד הנשיא מחמוד אחמדינג'אד, רבים מהמפגינים הגיעו לאווין. אחרי עדויות על מעשים קשים במתחם, הפרלמנט קידם רפורמות שהובילו להתקנת מצלמות המעקב במעגל סגור.

עם זאת, הבעיות בו לא פסקו. לפי דוחות של ג'אוויד רחמן, שמונה על ידי האו"ם לעקוב אחר הנושא, האסירים באווין ממשיכים לסבול מהפרות זכויותיהם ומאלימות. הוא הזהיר בינואר כי מערכת הכליאה באיראן סובלת מצפיפות יתר ומתנאי הגיינה ירודים, וממכשולים רבים המקשים על המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה בין כותלי הכלא.

"אסירי מצפון ואסירים פוליטים נדבקו בקורונה או שהראו תסמינים, ורבים מהם לא עברו בדיקות, לא קיבלו טיפול או סבלו מעיכובים לא הכרחיים בקבלת תוצאות הבדיקות והטיפול", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully