וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטריה סוגרת שערים, יוון בנתה חומה: אירופה חוששת ממשבר פליטים מאפגניסטן

שתי המדינות, שהיו במוקד משבר המהגרים ב-2015, נערכות לגל פליטים אחרי ניצחון טליבאן. "זה לא יקרה כל עוד אני קנצלר", אמר קורץ, שבארצו חיים כבר כ-40 אלף אפגנים. ארדואן לר"מ יוון: "אתגר רציני לכולנו". פוטין מתנגד לקליטתם במרכז אסיה: "חמושים יתחפשו לפליטים"

חומה בגבול יוון-טורקיה, 10 באוגוסט 2021. רויטרס
אמצעי מעקב לאורך 40 ק"מ. החומה בגבול יוון-טורקיה/רויטרס

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מתנגד לקליטת פליטים נוספים מאפגניסטן, בעוד שיוון הקימה גדר חדשה בגבול עם טורקיה בשל החשש מגל נוסף מהמדינה שנפלה לשליטת טליבאן לפני שבוע.

בעוד שבאיחוד האירופי מתקשים לגבש מדיניות אחידה כלפי האפגנים שסייעו לכוחות הזרים ב-20 השנים האחרונות, הקנצלר השמרן הבהיר שהגעתם לאוסטריה איננה אופציה. במהלך משבר הפליטים שפקד את היבשת ב-2015, אוסטריה קלטה מבקשי מקלט בשיעור של יותר מ-1% מאוכלוסייתה. קורץ, שבנה את הקריירה שלו על בסיס התנגדותו להגירה, נמצא בשלטון מאז 2017.

"אני מתנגד בתוקף שניקח מרצוננו עוד אנשים, וזה לא יקרה כל עוד אני קנצלר", אמר קורץ בריאיון עם ערוץ 24, שקטעים ממנו פורסמו הבוקר (ראשון) לפני שידורו בהמשך הערב. לפני נתוני סוכנות הפליטים של האו"ם, באוסטריה שוהים יותר מ-40 אלף פליטים אפגנים, הנתון השני בגובהו באירופה אחרי גרמניה, שבה חיים כ-148 אלף. מספר האזרחים באוסטריה קטן פי תשעה מזה שבגרמניה השכנה.

בווידאו: נשים מטפסות על חומות שדה התעופה בקאבול בניסיון לברוח מהמדינה/צילום: רויטרס

אוסטריה היא מדינה ניטרלית, והיא אינה חברה בנאט"ו. היא שלחה רק 16 חיילים לאפגניסטן, שהשתתפו במאמץ להכשיר את כוחות הביטחון האפגניים - שקרסו במהירות מול טליבאן.

"אוסטריה תרמה תרומה גדולה באופן לא פרופורציונלי", הוסיף קורץ, בהתייחסו למספר הפליטים ומבקשי המקלט האפגנים שכבר נמצאים במדינה. הוא אמר שהפליטים מאפגניסטן צריכים להישאר במדינות השכנות, וציין ששתיים מהם - טורקמניסטן ואוזבקיסטן - קלטו רק 14 ו-13 פליטים בהתאמה, מספרים התואמים את נתוני סוכנות הפליטים של האו"ם.

בנוסף לאוסטריה, מדינה אירופית אחרת שחוששת מאוד ממשבר פליטים חדש היא יוון. היא השלימה בימים האחרונים הקמה של גדר ואמצעי מעקב לאורך 40 ק"מ מגבולה עם טורקיה.

"אנחנו לא יכולים לחכות באופן פסיבי להשלכות האפשריות", אמר השר להגנת האזרחים ביוון, מיכאליס כריסוכואידיס, בביקור באזור אברוס ביום שישי. "הגבולות שלנו יישארו בלתי-עבירים". השר אמר כי נפילת אפגניסטן יצרה "אפשרויות חדשות לזרימות מהגרים" לאירופה.

אזרחים אפגנים בבסיס של חיל האוויר הספרדי מחוץ למדריד, 20 באוגוסט 2021. רויטרס
באירופה לא מצליחים לגבש אסטרטגיה אחידה. מהגרים מאפגניסטן בנמל התעופה במדריד, שישי/רויטרס

יוון, שהייתה בקו החזית של משבר המהגרים הקודם, הבהירה כי היא עשויה לשלוח בחזרה את כל הפליטים האפגנים שיגיעו לשטחה באופן לא חוקי. רוב המהגרים שעברו בשטחה של יוון במהלך משבר המהגרים ב-2015 המשיכו צפונה, למדינות עשירות יותר ביבשת, אך כ-60 אלף מהם נותרו במדינה.

טורקיה, שבעצמה מקימה חומת גבול כדי לבלום את גל ההגירה מאפגניסטן, קראה למדינות אירופה לקבל אחריות על פליטים אפגנים. נשיאה רג'פ טייפ ארדואן אמר בשיחת טלפון עם ראש ממשלת יוון כי התגברות זרם ההגירה מאפגניסטן עלולה להוות "אתגר רציני עבור כולם". "גל הגירה חדש הוא בלתי נמנע אם לא יינקטו הצעדים הדרושים באפגניסטן ובאיראן", הדגיש ארדואן.

בשנה שעברה, אתונה עצרה זמנית את הגשתן של בקשות מקלט חדשות, אחרי שארדואן הכריז שטורקיה "פתחה את השערים" בפני המהגרים הרוצים להגיע לאירופה. ראש ממשלת יוון אמר אז כי ארצו הגבירה את "רמת ההרתעה בגבולותינו למקסימום", כשכוחות הביטחון נפרסו לאורך הגבול היבשתי עם טורקיה.

גם רוסיה עוקבת מקרוב אחרי ההתפתחויות באפגניסטן, ונשיאה ולדימיר פוטין אמר היום כי המשבר במדינה משפיע ישירות על ביטחונה של ארצו. הוא תקף את ההצעה שהעלו כמה מדינות מערביות לשלוח פליטים אפגנים למדינות מרכז אסיה השכנות, בזמן שבקשות המקלט שלהן עוברות בדיקה בארצות הברית ובאירופה. פוטין, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות RIA, הוסיף כי מוסקבה לא רוצה לראות חמושים מאפגניסטן מגיעים בכסות של פליטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully