וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בראל נפגע אנוש מירי דרך פתח בגדר; אביו: זו פשלה גדולה של הצבא

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 14:08

לוחמים שהשתתפו בעימותים בגבול הרצועה התלוננו על בלבול בהוראות שהוביל לתפקוד לקוי של הכוחות. מפקדו של הלוחם: "הוא לוחם ערכי, מלח הארץ". עדיין נשקפת סכנה לחיי שמואלי, בן 21 מבאר יעקב, המאושפז עם פציעת ראש בבית החולים סורוקה בבאר שבע

"מלח הארץ, לוחם ערכי, חברותי, מקצועי" - כך הגדיר הבוקר (ראשון) בריאיון ל-103fm סגן ניצב ק', מפקד יחידת המסתערבים של משמר הגבול בדרום, את סמ"ר בראל חדריה שמואלי - בן ה-21 מבאר יעקב שנפצע אתמול באורח אנוש מירי של מפגינים פלסטינים במהלך עימותים הגבול. בראל פונה אחרי הפציעה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ומאושפז ביחידה לטיפול נמרץ. הוא נותח במשך מספר שעות, ועדיין נשקפת סכנה לחייו.

לוחמים שהשתתפו בלחימה בגזרה תיארו בלבול מההנחיות שקיבלו, שהובילו לתפקוד לקוי מול ההפגנה. "הוראות הפתיחה לא היו ברורות. מצד אחד הסבירו לנו מה אנחנו צריכים לעשות אם אנחנו בסכנת חיים, ומצד שני הזהירו אותנו לקבל אישור ירי במקרים חריגים, ואמרו לנו שכל הירי מתועד ואם לא צריך לדווח עליו. מה אתה מבין מזה? גם עד שהגיע אישור לירי גומי לקח זמן. בינתיים מאות פלסטינים הגיעו לגדר".

סמ"ר בראל חדריה שמואלי. באדיבות המשפחה
נשקפת סכנה לחייו. שמואלי/באדיבות המשפחה

לדבריהם, "לוחמים לא ידעו שהם תחת סכנה. לא ראו מחבלים חמושים מתקרב לגדר", הוסיפו. "דיברו איתנו בכלליות על האפשרות שיהיו חמושים. אף אחד לא הזהיר אותנו בזמן אמת ממחבלים. לוחם לא היה מוציא נשק החוצה בתוך החומה אם הוא היה יודע שיש מחבלים מתחתיו. כולם מדברים על מפגינים. מבחינתנו הם היו מחבלים וכשהם מגיעים במספר נקודות במקביל ואין לך הרבה כוחות גם בקרקע וגם באוויר, אתה לא באמת מוכן לזה ואז יש לך בלאגן".

גם אביו של הלוחם, יוסי שמואלי, מתח ביקורת על התנהלות הכוחות, ותיאר את התקרית "פדיחה גדולה של הצבא", כלשונו. "בטח שהייתה פשלה שם, פדיחה איך הם הגיעו לגדר, ממתי אסור לירות בהם? הם באו להרוג אותו", אמר, "למה הבן שלי צריך להגיע לבית חולים בגלל הפגנה?".

בווידאו: אביו של לוחם מג"ב שנפצע בגבול הרצועה/צילום: שי מכלוף ויניר יגנה

ק', מפקדו של שמואלי, סיפר כי הוא אחד הלוחמים הוותיקים ביחידה, וכיום הוא חונך חיילים חדשים שהצטרפו אליה. שמואלי התגייס במרץ 2019 לאחר שעשה מכינה קדם צבאית ביישוב אשלים, שובץ למשמר הגבול, ובתום הכשרה יצא לקורס מסתערבים וצורף ביחידה הדרומית, שם שימש כצלף. לדברי ק', שמואלי נורה דרך חרך בגדר. "מדובר בחרך ירי בגדר באזור החטיבה הצפונית, ששם אנחנו ממקמים כוחות על מנת למנוע ממחבלים ומפירי סדר להגיע לכיוון שטח ישראל", הסביר.

"מה שקרה שם - אני לא יכול להתייחס לעומק כי הנושא בתחקיר, וברגע שנבין את הלקחים נפיק אותם ונבצע את זה בצורה מסודרת עם הצבא", אמר סגן ניצב ק'. "בכללי בראל נפגע מכדור בראש, באותו רגע פונה מהר לבית החולים וכרגע מאושפז".

מפקד מג"ב סנ"צ ק', 22 באוגוסט, 2021. שי מכלוף
סנ"צ ק'/שי מכלוף

ק' הבהיר כי התרחיש שבו נפגע שמואלי הוא חריג. "בתוך המון שיש מחבל חמוש עם נשק זה לא משהו שיש אותו בשגרה בהפרות הסדר שאנחנו לרוב עובדים בהן. זה היה די חריג, העזות והתעוזה של הלוחמים להגיע עד הלוחם עם נשק", אמר.

בתשובה לשאלה על מוכנות הכוח לתרחיש שבו מנסים לפגוע בלוחם מטווח אפס, השיב ק' בחיוב. "זה אירוע שאנחנו ערוכים אליו עשינו עשרות ומאות פעילותיו כאלה בגדר", אמר, "אנחנו מוכנים אליהם [לתרחישים] ומכירים אותם, גם של זריקת מטענים וירי צלפים, אלה פעילויות שאנחנו עושים לא בפעם הראשונה. בסיטואציה הזו נפגענו ופה זה לא היה לטובתנו, אבל מבחינת הכוח, כיחידה, אנחנו ערוכים לכל המצבים, כולל לזריקה מטענים ולירי צלפים". הוא סירב להתייחס לשאלה אם היורה נעצר.

תקיפות בעזה בתגובה להפגנה ולפציעת הלוחם, אמש

בווידאו: מפגינים פלסטינים ניסו לחטוף נשק בגבול רצועת עזה/צילום: רשתות חברתיות ערביות

הפציעה של שמואלי התרחשה במהלך השבת, אז התפתחו עימותים בין חיילי צה"ל לפלסטינים שהפגינו סמוך לגדר בכמה מוקדים ברצועה. הפלסטינים יידו אבנים לעבר הגדר וכמה מהם אף הצליחו לטפס עליה. צה"ל הגיב בירי כדורי גומי, ובהמשך ירי אש חיה בידי צלפים. משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי 23 מפגינים נפצעו, בהם שניים במצב קשה, כולל נער בן 13 שנורה בראשו.

בתגובה, לירי בחייל, דרך חרך בגדר, תקפו מטוסי חיל האוויר הלילה ארבעה אתרים לאחסון וייצור אמצעי לחימה של חמאס, ובנוסף, חיל הים פתח בירי לעבר סירות של פלסטינים שחרגו מהאזור המותר לדיג מול חופי הרצועה, בעקבות העימותים שפרצו במהלך השבת בין חיילי צה"ל לפלסטינים שהפגינו סמוך לגדר בכמה מוקדים ברצועה. הפלסטינים הגיבו בירי מקלעים לעבר המטוסים ולעבר העיר שדרות, בעקבותיו נפגעו שני בתים בעיר. בצה"ל הוחלט לתגבר את אוגדת עזה בכוחות נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully