וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס יחקור את נפילת אפגניסטן, שפל בתמיכה בביידן

עודכן לאחרונה: 18.8.2021 / 10:15

שורת מחוקקים, דמוקרטים ורפובליקנים, דורשים מהממשל לספק תשובות אחרי שטליבאן השתלט על המדינה בזמן הנסיגה: "תוצאה מחרידה של שנים של כישלונות מדיניים ומודיעיניים". הנשיא מאבד גובה בסקר חדש, אך רוב הציבור סבור כי הכאוס באפגניסטן מוכיח שהיציאה מוצדקת

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חוזרת אל הבית הלבן כדי למסור הצהרה על אפגניסטן, 16 באוגוסט 2021. רויטרס
לפי הסקר, הוא ניהל את המלחמה באפגניסטן גרוע מקודמיו. ביידן/רויטרס

חברי קונגרס בארצות הברית, כולל רבים מחברי מפלגתו הדמוקרטית של הנשיא ג'ו ביידן, הביעו תסכול גובר מהאירועים האחרונים באפגניסטן והם הבטיחו לחקור מה הוביל לכיבושה המהיר של המדינה בידי טליבאן. במקביל, התמיכה בביידן הגיעה לשפל על רקע הנסיגה הכושלת.

"אירועי הימים האחרונים היו שיאן של שורת טעויות שעשו הממשלים הרפובליקניים והדמוקרטיים במהלך 20 השנים האחרונות", מסר בהצהרה הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז, יו"ר ועדת יחסי חוץ בסנאט. "אנו עדים כעת לתוצאה המחרידה של שנים רבות של כישלונות מדיניים ומודיעיניים".

מננדז אמר כי הוועדה שלו תערוך שימוע על המדיניות האמריקנית ביחס לאפגניסטן, והיא תדון בין היתר במשא ומתן בין ממשלו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הרפובליקני לבין טליבאן, ותכנית הנסיגה של ממשל ביידן.

חברי הוועדה הרפובליקנים אמרו כי הם רוצים ששר החוץ אנתוני בלינקן יעיד בפניהם, "כדי להבין מדוע משרד החוץ היה כל כך לא מוכן לאירועים המתרחשים לפנינו", לפי מכתב ששלחו למננדז. "עדכוני משרד החוץ לא היו עקביים, היו חסרים בפרטים חשובים ולא היו קשובים חברי הקונגרס ולעם האמריקני", כתבו הרפובליקנים. טרם נקבע מועד לדיון.

בווידאו: אלפים מנסים להימלט מקאבול נתלים על מטוס/תיעוד גולשים שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

ביום שני, הסנאטור הדמקורטי מארק וורנר, יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, אמר כי בכוונתו לעבוד יחד עם וועדות אחרות "כדי לשאול שאלות קשות אך נחוצות" על הסיבה שבגללה ארצות הברית לא הייתה ערוכה טוב יותר לקריסת ממשלת אפגניסטן.

הרפובליקנים המשיכו בביקורת החריפה שלהם על מדיניותו של ביידן. "היה אפשר למנוע את המשבר הביטחוני וההומניטרי שמתפתח כעת באפגניסטן אילו היית מגבש תכנית כלשהי", כתבו הנציגים הרפובליקנים בוועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים במכתב לבית הלבן.

אזרחים נוהרים לעבר הטרמינל בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 16 באוגוסט 2021. רויטרס
אזרחים נוהרים לנמל התעופה בקאבול, שני/רויטרס

להתמוטטות המהירה של אפגניסטן, ולמראות הקשים של אלפי אזרחים אפגנים נוהרים לנמל התעופה בקאבול בניסיון נואש להימלט מהמדינה, עשויות להיות השלכות פוליטיות קשות לביידן. לפי סקר שפורסם אתמול ברויטרס, רק 46% מהנשאלים מרוצים מהתפקוד של הנשיא הדמוקרטי, השיעור הנמוך ביותר מאז שנכנס לתפקיד בינואר, וצניחה של 7% בהשוואה לסקר הקודם שנערך אך ביום שישי, יומיים לפני כיבוש קאבול בידי טליבאן.

עם זאת, תשובה אחרת בסקר עשויה להעיד מדוע הן ביידן והן טראמפ בחרו לסגת מאפגניסטן, 20 שנה אחרי שארצות הברית פלשה אליה בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר. רוב הרפובליקנים והדמוקרטים השיבו כי הכאוס במדינה, שבה נהרגו ונפצעו אלפי חיילים אמריקנים, הוא הוכחה לכך שארצות הברית הייתה צריכה לעזוב. כטריליון דולר הושקעו בבניית הצבא ומוסדות אחרים במדינה, ואלו התפוגגו בבליץ המסחרר של טליבאן.

בסקר נפרד, שנערך גם הוא ביום שני, פחות ממחצית מהאמריקנית מרוצים מהדרך שבה ניהל ביידן את המלחמה באפגניסטן השנה. הנשיא, שרק בחודש שעבר אמר כי הצבא האפגני מצויד היטב ופקפק ביכולת של טליבאן לכבוש את המדינה, זכה לדירוג הנמוך ביותר בין ארבעת הנשיאים שניהלו את המלחמה הארוכה בהיסטוריה של ארצות הברית.

במקביל, ארצות הברית ובעלות בריתה המערביות ממשיכות בפינוי האזרחים והדיפלומטים מקאבול החרדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully