וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל מול הקטסטרופה האנושית בקאבול, ישראל צריכה לקלוט פליטים מאפגניסטן

16.8.2021 / 19:30

החתימה של משרד החוץ על הצהרת התמיכה האמריקנית בעם האפגני היא צעד ראוי אך לא מספק. נוכח התמונות המזעזעות שמגיעות לאחר כיבוש טליבאן, ישראל צריכה להצטרף לשאר מדינות המערב ולקלוט פליטים אפגנים, ובמיוחד כאלה שיהיו יעד לרדיפה. למהלך יכולה להיות גם חשיבות מדינית

היום (שני) בשעות הבוקר הונחה על שולחנו של שר החוץ, יאיר לפיד, ההודעה המשותפת שיזמה ארצות הברית בנוגע למצב באפגניסטן. "העם האפגני זכאי לחיות בביטחון וכבוד ואנחנו בקהילה הבינלאומית מוכנים לסייע בכך", נכתב בסיום ההודעה הקצרה.

לפיד קרא את הנוסח ונתן אישור לאנשי משרד החוץ לעדכן את ממשל ביידן כי ישראל מצטרפת ליותר מ-60 מדינות שכבר חתמו על ההצהרה. זה היה צעד קטן מצידה של ממשלת ישראל, שעד כה בעיקר מביטה מהצד על הקטסטרופה באפגניסטן ומנסה לנתח את משמעויותיה.

ככל שעוברות השעות מגיעות עוד ועוד תמונות מזעזעות מאפגניסטן. אנשי הארגון האסלאמי הרצחני יושבים חמושים במשרדו של נשיא אפגניסטן שנמלט מהמדינה. אזרחים שזוכרים את החוקים האסלאמיים הדרקוניים, שהשליטו אנשי הטאליבן באפגניסטן עד לפני 20 שנה, החלו לצבוע פרסומות עם תמונות של נשים ברחובות הבירה קאבול כדי להקדים תרופה למכה.

תושבים אפגניים שנמלטו מבתיהם בגלל הטליבאן, 9 באוגוסט 2021. AP
מדינה כמו ישראל יכולה וצריכה להצטרף ולקלוט פליטים. תושבים שנמלטו מבתיהם בגלל טליבאן, בשבוע שעבר/AP

אלפי אזרחים ברחו אל שדה התעופה הבינלאומי בשל הפחד מטאליבן, וקיוו לזכות בהגנה מהכוחות האמריקנים במקום. סרטונים מדהימים שיצאו מהמקום הראו עשרות אפגנים נתלים על מטוסי תובלה צבאיים ענקיים של צבא ארצות הברית, בתקווה חסרת סיכוי שייקחו גם אותם אל מקום מבטחים. לפי דיווחים מאפגניסטן שלושה אזרחים כאלה, שנצמדו בכל כוחותיהם אל גלגלי אחד המטוסים בעת שהמריא, צנחו אל מותם כמה דקות מאוחר יותר.

רבים ברחבי העולם וגם בישראל השוו בין התמונות שמגיעות מקאבול לבין אלה שהגיעו מסייגון ב-1975, כשצבא צפון וייטנאם השתלט על העיר וארצות הברית פינתה במסוקים את שגרירותה במדינה. שנתיים לאחר הקריסה בווייטנאם, אספה אוניית סוחר ישראלית 66 פליטים וייטנאמים שברחו מהמדינה ונתקעו בלב ים. בטיוואן, יפן והונג קונג סירבו לקלוט את הפליטים.

ראש הממשלה דאז מנחם בגין, שהיה בשבוע הראשון שלו בתפקיד אחרי "המהפך", העביר בממשלה החלטה לפיה ישראל תקלוט את הפליטים. "עם ישראל, שידע רדיפות ויודע, אולי יותר מכל עם אחר, משמעות המושג פליט, לא יכול היה לראות בסבלם של אומללים אלה", הוא הכריז.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה במשרד החוץ, ירושלים 8 באוגוסט 2021. אוהד צויגנברג, אתר רשמי
למהלך יכולה להיות גם חשיבות מדינית לקראת המפגש שלו עם ביידן. בנט/אתר רשמי, אוהד צויגנברג

החתימה של לפיד על ההצהרה האמריקנית היא צעד ראשון אבל בלתי מספק. ישראל לא יכולה להישאר אדישה אל מול המראות המגיעים מאפגניסטן. מדינה חזקה כמו ישראל, המגדירה עצמה כדמוקרטיה ליברלית ומודרנית, יכולה וצריכה להצטרף אל שאר מדינות המערב ולקלוט פליטים אפגנים - במיוחד כאלה שבסבירות גבוהה יהיו יעד לרדיפת טאליבן - מדענים, אומנים, עיתונאים ובעיקר נשים.

בשבוע הבא צפוי ראש הממשלה בנט להגיע לבית הלבן לפגישה ראשונה עם הנשיא ביידן. לקליטת פליטים מאפגניסטן, גם אם מדובר במספר קטן, תהיה גם חשיבות מדינית גדולה מבחינת הממשלה החדשה בישראל בכל הנוגע ליחסיה עם הממשל האמריקני.

לפני כמה שבועות פרסם שר החוץ יאיר לפיד מאמר בעיתון "הארץ" בו השיב לביקורת מימין על נאום האנטישמיות שלו. הדברים שלפיד כתב רלוונטיים מאוד לאסון המתרחש כעת באפגניסטן. "העם היהודי יצא מן השואה והגלות עם שתי מסקנות", כתב לפיד. "הראשונה היא, שעלינו לשרוד בכל מחיר. איש לא יבוא להציל אותנו, איש לא יילחם את מלחמותינו... המסקנה השנייה היא, שעלינו להיות אנשים מוסריים". עכשיו הזמן להפוך את המילים האלה למעשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully